Plukken?

Forum voor vragen, tips & trucs betreffende de plukvacht van een Smoushond.
Maureen

Re: Plukken?

Bericht door Maureen »

Maar ik hoop toch dat ik bij de workshop komend voorjaar mee kan doen..... ik had me met Dorus opgegeven, maar misschien kan ik beter Stijnke meenemen.
Nou ja, eerst maar afwachten wie er het rijpst is om te plukken (de vacht dan) en of ik op tijd was met de opgave...
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )

Erna

Bericht door Erna »

Als je Stijnke en Dorus nu plukt zijn ze in het voorjaar nog niet plukrijp denk ik.
Bij Lisa zit er zo'n beetje acht maanden tussen de plukbeurten.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

sammydesmous

Bericht door sammydesmous »

Stella schreef:Ik ben 1.74m dus tafelhoogte is net te laag. Het kan wel hoor... ik kan het zelfs wel op de grond, maar mijn rug protesteert dan wel erg hard. Staande hou ik het langer vol. Stijnke is nu een groot deel van haar jas al kwijt. Sommige stukken zijn echt niet plukbaar. Het haar pluist in haar nek (zijkanten), op haar poten en voor een deel ook op haar borst. Dat laat niet vrijwillig los en pijnigen ga ik toch ook maar niet.
In haar nek en op de flanken zitten delen van een andere lengte, die ook niet goed loslaten. Zal nog wel met het strippen te maken hebben vermoed ik. Daar ga ik toch verder advies bij vragen.
Dorus zijn rug heeft intussen ook al een verandering ondergaan. Die is echt veel makkelijker. Je kunt heel goed zien wat plukrijp is en wat moet blijven zitten. Hopelijk is de rest van hem ook zo overzichtelijk. Maar na een uur had hij het echt gehad. Hij wordt wel ineens weer veel blonder... Nou ja, over een poosje is alles weer aangegroeid :hihi:
Het klopt dat er meerde plekken zijn met een andere structuur van het haar. Ook bij Sammy is het haar op haar borst lastiger te plukken dan op haar rug. In de nek is het ook wat lastiger. Ik gebruik een trimmes en trimduimen dan heb je meer grip op het haar. Dat is iets makkelijker dan gewoon met je blote vingers plukken.

Even een tip om de oren makkelijker te plukken. Houdt het oor losjes vast en iets rechtop. Je ziet dan de lijn van het oor zelf goed. Alle haren die uitsteken moet je wegplukken. Als je de hele oorrand afgewerkt hebt en je het oor weer gewoon laat hangen zie je dat je niet alleen de oorrand hebt geplukt maar dat zo goed als het hele oor nu ook al geplukt is. De paar haartjes die eventueel zijn blijven zitten pluk je dan zo even weg. Veel mensen beginnen een oor vanaf de schedelkant te plukken dit is echter veel bewerkelijker.

José Sammy & Lieveke :dog: :dog:
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)

Maureen

Bericht door Maureen »

Dank je José! Fijne tip van de oren... En van die duimen. Ik wist niet hoe het heet, maar kan er nu makkelijker naar zoeken. Een trimmesje hebben we, maar voor die heel dunne, pluizige haren werkt het bij mij niet. Ik doe het vast niet goed. Lies deed Mijntje haar nek daar altijd mee en dat werkte perfect, maar dat waren heel andere soort haren.
Stijnke is toch wel ongeveer om de 6 maanden plukrijp Erna. Althans een deel van de vacht. Bij haar lijkt het of sommige stukken sneller groeien dan andere. Ze verliest dan al hele plukken, terwijl het op andere delen muurvast zit.
Dorus lijkt ook wel rond 6 maanden te zitten, maar dat is met iets meer dan een jaar nog niet met zekerheid te zeggen. Ook hij verliest nu hele plukken. Al meer dan een maand. Maar ja, een maand voor de RITS ga je natuurlijk niet aan het plukken.
Maureen
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )

Maureen

Bericht door Maureen »

Dorus geplukt... lijkt nog wel op een Smous toch?
Bijlagen
lijkt nog wel op een Smous toch?
lijkt nog wel op een Smous toch?
DSC03010.JPG (68.27 KiB) 7001 keer bekeken
Maureen

Maureen

Bericht door Maureen »

En Stijnke bijna klaar...
Bijlagen
DSC03014.JPG
DSC03014.JPG (64.05 KiB) 6999 keer bekeken
Maureen

Martine

Bericht door Martine »

:thumbsup:
Hier duurt de lijdensweg nu al een dikke twee (of drie?) weken.
Door mijn handen kan ik niet langer dan een half uurtje plukken, door gebrek aan tijd komt het er te weinig van en hij zit werkelijk geen seconde stil... :boos:
Ik weet ook wel dat het binnen een week gebeurd moet zijn (waarom eigenlijk) maar dat is dit jaar dus niet gelukt.
Ik was (al vrij snel) zo klaar met zijn gedraai en gehap naar me dat ik hem nu telkens vastzet op tafel. Dit gebeurt tenslotte ook bij trimsalons en scheelde me een hele arm die nodig was hem in bedwang te houden.
Ik zit op driekwart; alleen zijn buik, borst, een poot en kop moeten nog. Ik vind het normaal wel een leuke klus, maar dit jaar dus echt niet...
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

Maureen

Bericht door Maureen »

Dat kan ik me voorstellen Martine! Het zal zo geen pretje zijn voor je handen en als Bobbie dan ook niet een beetje wil meewerken heb je er nogeens 3x zoveel tijd meer voor nodig.
Ik denk dat het liefst in 1 week moet, omdat dan de vacht nog netjes qua lengte bij elkaar blijft horen. Maar wat niet kan, dat kan niet. Heb je niet iemand in buurt die hem soms even een half uurtje vast kan houden voor je? Ik kon Stijnke en Dorus ook vastzetten, maar daar stonden eigenlijk niet stiller van...
Maureen

Martine

Bericht door Martine »

Stella schreef: Ik kon Stijnke en Dorus ook vastzetten, maar daar stonden eigenlijk niet stiller van...
Het is hier vooral bedoeld om hem op de tafel te houden; hij sprong er vanaf zodra mijn aandacht even verslapte...
Ik ken die "1-week" limiet, maar ben eigenlijk van mening dat zijn nieuwe vacht toch wel groeit; geplukt of niet. De oude vacht wordt er gewoon "uitgedrukt". (Zit in elk geval goed los)
Ik zie nog geen rare hoogteverschillen...
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Stella schreef:Dorus geplukt... lijkt nog wel op een Smous toch?
Mooi gelukt hoor!!!
En Stijnke schiet ook lekker op.

Wat een marteling Martine.
Sterkte met het laatste stuk.
Mag dat wel met je handen???
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Erna

Bericht door Erna »

Dorus en Stijnke zien er mooi uit hoor, goed gedaan Maureen. Dorus kijkt wel een beetje zielig op de foto. :hihi:

Wat lastig Martine. Het blijft een nare klus, en als je handen langer dan een half uurtje achter elkaar niet toelaten ben je nog wel even bezig.
Ik denk dat het niet zo erg is als je het plukken over een paar weken verdeeld.
Lastig dat Bobbie niet mee wil werken, succes met de rest van zijn vacht.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Honden zien er puik uit, Maureen. :thumbsup:

Martine, met iedere dag een half uurtje kom je er uiteindelijk ook...
Sterkte en succes.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

sammydesmous

Bericht door sammydesmous »

Ze zien er beiden goed uit hoor Maureen. :thumbsup: Je hebt aanleg :ja:

José, Sammy & Lieveke :dog: :dog:
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)

Maureen

Bericht door Maureen »

Dank jullie wel voor de aanmoediging en de tips (José!).
Volgende keer doe ik er geen twee in één week. Met een beetje geluk worden ze toch niet tegelijk weer plukrijp, maar anders mag er eentje even wachten.
Maar het was wel leerzaam om ze nu tussendoor te kunnen vergelijken.
Ik ben blij dat Dorus z'n vacht meer op die van z'n vader lijkt qua structuur.....
Maureen

Trix

Bericht door Trix »

Jee Maureen , goed gedaan , ze zien er beide goed uit .
Ook wij hebben ons opgegeven voor de workshop , hoop dat ik daar nog op tijd mee was .
Vroeger plukte ik mijn Norwich ter. Ook zelf , maar ik vond het een hele klus,
Tommy werd ook moeilijker te plukken naarmate hij ouder werd, ik deed het meestal in drieën .
14 december is Bero aan de beurt, ik ben heel benieuwd , ik heb hem hier thuis al een paar keer op de trimtafel gehad om zijn gebit te doen en te controleren op klitjes.
Hij blijft ook niet echt stil staan en wil er snel vanaf , dus probeer ik die tafel nu heel leuk te maken door hem een oude spijkerbroek te geven vol met scheuren , ik stop daar wat kattenbrokjes in en hup weer 10 min. Zoet op de trimtafel.
Jolanda en Trix

Bero vh Hooge Nest van Kaatje/BeerxRoef/Ozzy 25-03-2015
Billie vh Hooge Nest van Indy vh Hooge NestxBoef 04-05-2017

Maureen

Bericht door Maureen »

Als z'n neus en koppie maar aan het werk zijn :)
Maureen

e kuilboer

Bericht door e kuilboer »

Super Maureen! Ik heb me ook opgegeven voor de workshop, ben benieuwd. Lijkt me erg leuk om zelf te doen.
Groetjes Maarten en Ellen
Teun (van Suubseto - 02-01-2015)
(Sub op de Ruiver x Safari van de Heideakkers)

jetwolrich

Bericht door jetwolrich »

Ik heb voor half april een afspraak gemaakt bij de trimsalon in Hoogersmilde voor Indy.
Jeanette heeft de puppyharen er een keer uitgehaald, verder is er nog niets aan haar vacht gedaan.
Nu had ik van Jeanette een "herderharkje" gekregen voor de vacht van Maira de Appenzeller. Zij heeft zo`n enorme ondervacht, je kunt wel blijven kammen.
Met dat harkje haal je de losse haren heel makkelijk weg.
Ik probeerde het even bij Indy.
Nou, dat ging feilloos!
In een paar halen met het harkje had ik heel wat losse haren te pakken en nu zit ik te denken, kun je dit ongestraft doen?
Of zal ik maar wachten tot april en het dan in één keer door Joyce laten plukken?
De haren die loslaten zijn echt stevig, dus geen ondervacht.
Wie weet hier meer van?? :scratch:
Jet Wolrich

Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018

Maureen

Bericht door Maureen »

Ik heb geen idee Jet..... ik heb me opgegeven voor de plukworkshop om de basis te leren :grijns:
Maureen

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Als je een goede plukvacht wilt houden, denk ik dat zes weken vóór het plukken er al heel wat haren uit halen misschien niet goed is???
Alhoewel er ook wel eens na een week of zes een na-pluk gegeven wordt meen ik.
Wat denken onze trimsters ervan??
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Gesloten