pluksters gezocht?
Re: pluksters gezocht?
Het valt mij ook wel mee met die kaligheid van Bommel.
Ziet er lekker uit zo.
Ziet er lekker uit zo.
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
-
Carin
Gelukkig ook nog positieve reacties!
Ik had gisteren echt een beetje een naar gevoel na het berichtje van 'Mary' (je hebt het vast niet zo bedoeld hoor!). Ik was zo enthousiast na het plukken, ik was en ben eigenlijk nog steeds overtuigd dat ze het heel goed gedaan heeft. Op de plekken waar hij geknipt is (dus op zijn kop en de haren van zijn oren en misschien zijn staart(dat kan je misschien niet echt plukken?) was dat ook echt even nodig, het was heel piekerig en dunnig. Maar als je de vacht bekijkt, zie je echt dat het geplukt is. Dat heb ik ook nog duidelijk gevraagd ,of alles geplukt was.
Ik moest trouwens 45 euro betalen, dat vond ik best meevallen. En ik heb dat er dan wel voor over, want zelf plukken zie ik persoonlijk niet zo zitten...
Het zou heel goed kunnen dat ze een poeder gebruikt heeft, ik heb ook niet de indruk dat hij echt gewassen is. Die geur rook ik pas in de auto, ik heb het dus niet gevraagd. Ik vond het juist wel een lekker geurtje! Maar inmiddels is dat wel weer weg , we zijn vanmiddag lekker gaan wandelen in de 'Langervelderslag' in Noordwijkerhout. En het regende/ sneeuwde, dus dat modderrollen kwam aardig in de buurt!
Ik had gisteren echt een beetje een naar gevoel na het berichtje van 'Mary' (je hebt het vast niet zo bedoeld hoor!). Ik was zo enthousiast na het plukken, ik was en ben eigenlijk nog steeds overtuigd dat ze het heel goed gedaan heeft. Op de plekken waar hij geknipt is (dus op zijn kop en de haren van zijn oren en misschien zijn staart(dat kan je misschien niet echt plukken?) was dat ook echt even nodig, het was heel piekerig en dunnig. Maar als je de vacht bekijkt, zie je echt dat het geplukt is. Dat heb ik ook nog duidelijk gevraagd ,of alles geplukt was.
Ik moest trouwens 45 euro betalen, dat vond ik best meevallen. En ik heb dat er dan wel voor over, want zelf plukken zie ik persoonlijk niet zo zitten...
Het zou heel goed kunnen dat ze een poeder gebruikt heeft, ik heb ook niet de indruk dat hij echt gewassen is. Die geur rook ik pas in de auto, ik heb het dus niet gevraagd. Ik vond het juist wel een lekker geurtje! Maar inmiddels is dat wel weer weg , we zijn vanmiddag lekker gaan wandelen in de 'Langervelderslag' in Noordwijkerhout. En het regende/ sneeuwde, dus dat modderrollen kwam aardig in de buurt!
We kunnen wel eens kort door de bocht zijn op het forum, maar wel met de beste bedoelingen, volgens mij.
Een staart kun je trouwens prima plukken. Oren ook, maar kan bij de één of bij de andere smous flink verschillen qua moelijkheid.
Wassen zou echt erge jeuk kunnen geven, weet ik uit ervaring (Beppie). Daarom is het goed dat nog eens te benadrukken dat dat evt. echt niet de bedoeling is.
Die modderpakking zal Bommel goed doen!
Een staart kun je trouwens prima plukken. Oren ook, maar kan bij de één of bij de andere smous flink verschillen qua moelijkheid.
Wassen zou echt erge jeuk kunnen geven, weet ik uit ervaring (Beppie). Daarom is het goed dat nog eens te benadrukken dat dat evt. echt niet de bedoeling is.
Die modderpakking zal Bommel goed doen!

Maak maar vast een beetje eelt op je ziel, ik ben altijd zeer rechtuit.
Ik dacht eigenlijk dat ik kort commentaar had geleverd zonder het hondje
af te vallen.
Ik dacht eigenlijk dat ik kort commentaar had geleverd zonder het hondje
af te vallen.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
Ik heb een beetje het gevoel dat 'men 'een beetje is afgestapt van de stelling dat de kopbeharing zoveel mogelijk in tact gehouden moet worden, want ik zie toch wel vaak smousjes, die wel erg korte bakkebaarden hebben als ze geplukt zijn.Een beetje uitdunnen om de haren weer een beetje lucht te geven is ok, maar de boel kortknippen is niet de bedoeling. Ook boven de ogen zou eigenlijk geplukt moeten worden. Bij Fija lukt dat bijvoorbeeld prima, maar bij Adah is dat een martelgang, dus dat knip ik wel eens een beetje zodat haar (lieve) oogjes weer te zien zijn. Nu ze 10+ is en het plukken steeds minder leuk vindt zondig ik ook wel eens bij de staart, maar bij Fija pluk ik die nog gewoon.
Carin, er komt wel eens pittig/scherp commentaar, maar dat is zeker niet persoonlijk bedoeld. Niet iedereen heeft dezelfde mening. Zowel Mary als ik bijvoorbeeld zijn voorstander van strippen, dus nooit een kale hond en zullen niet echt lyrisch worden van een smous met een glad velletje
. Toch heb ik Fija, onze jongste, geplukt, want in het begin had ze beslist geen stripvacht.
Carin, er komt wel eens pittig/scherp commentaar, maar dat is zeker niet persoonlijk bedoeld. Niet iedereen heeft dezelfde mening. Zowel Mary als ik bijvoorbeeld zijn voorstander van strippen, dus nooit een kale hond en zullen niet echt lyrisch worden van een smous met een glad velletje
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Buik knippen en in de 'liezen', vind ik wel normaal. Dat is bij veel smouzen pijnlijk.
De vacht is daar ook vaak nauwelijks bovenvacht.
De rest kan allemaal geplukt. Zeker de staart en dat is hij ook vast en zeker.
De stukken op de rug, de staart en de hals zijn meestal het makkelijkste.
De oortjes moeten eigenlijk helemaal kaal.
Sam had kale oorpunten toen hij ouder werd. Dus dan liet ik op het uiterste puntje het haar staan en knipte het dan rond af. Maar dat mag eigenlijk niet.
Het heel pluizige op de kop kun je er vaak makkelijk tussendoor wat uitplukken. Dat is dan vaak al overrijp, dus gaat makkelijk. Ik knipte heel soms Ayla's mooie oogjes wat meer in het zicht
, maar ik ben het met je eens Loes, zo'n geknipte kuif is niet des smous. Ik gebruikte dan ook de uitdunschaar.
Als iets van de normale vacht bijgeknipt is, krijg je soms een andere structuur en kleurverschil rond de volgende plukbeurt. En het is dan ook slechter te plukken.
Als je het zelf ook leuk vind Carin, zou ik wel graag net zo'n duidelijke foto over een maand of vier vijf van Bommel willen zien.
Het is wel informatief voor ons forummers.
De vacht is daar ook vaak nauwelijks bovenvacht.
De rest kan allemaal geplukt. Zeker de staart en dat is hij ook vast en zeker.
De stukken op de rug, de staart en de hals zijn meestal het makkelijkste.
De oortjes moeten eigenlijk helemaal kaal.
Sam had kale oorpunten toen hij ouder werd. Dus dan liet ik op het uiterste puntje het haar staan en knipte het dan rond af. Maar dat mag eigenlijk niet.
Het heel pluizige op de kop kun je er vaak makkelijk tussendoor wat uitplukken. Dat is dan vaak al overrijp, dus gaat makkelijk. Ik knipte heel soms Ayla's mooie oogjes wat meer in het zicht
Als iets van de normale vacht bijgeknipt is, krijg je soms een andere structuur en kleurverschil rond de volgende plukbeurt. En het is dan ook slechter te plukken.
Als je het zelf ook leuk vind Carin, zou ik wel graag net zo'n duidelijke foto over een maand of vier vijf van Bommel willen zien.
Het is wel informatief voor ons forummers.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Volgens mij blijft het moeilijk, zo'n eerste keer. Zeker als alleen het puppypluis echt plukrijp was, dan blijft er nog flink wat haar staan.
Het koppie vond ik bij Suske ook het moeilijkste, daar haal ik nu ook nog regelmatig flink wat haar weg, maar er staat nog flink wat op. Bij Suske heb ik alleen op haar buik wat bijgeknipt, maar niet veel.
Over een poosje is bij Bommel natuurlijk de rest van de vacht aan de beurt, dan ziet hij er weer heel anders uit.
Het koppie vond ik bij Suske ook het moeilijkste, daar haal ik nu ook nog regelmatig flink wat haar weg, maar er staat nog flink wat op. Bij Suske heb ik alleen op haar buik wat bijgeknipt, maar niet veel.
Over een poosje is bij Bommel natuurlijk de rest van de vacht aan de beurt, dan ziet hij er weer heel anders uit.
groetjes, Karin
Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)
-
Carin
Bedankt voor de reacties weer!
Ik kan best tegen een stootje hoor! :wink2: Maar was zelf gewoon wat onzeker over het plukken, omdat het de eerste keer was en ik nog nooit ermee te maken heb gehad. Ik had me juist goed voorbereid en een trimster gezocht die ervaring had met smousjes en dacht dat het juist heel goed gedaan was, vandaar dat 'nare' gevoel.
Het grappige is, dat het lijkt alsof de haren nu alweer gegroeid zijn! Maar dat kan lijkt me niet echt... Ik heb me ook verdiept in dat strippen, maar daar is zijn vacht echt nog te magertjes voor. Ik ben heel benieuwd wat er nu gaat groeien.
En natuurlijk vind ik het leuk om over een paar maanden weer zo'n foto te maken van Bommel!
Ik kan best tegen een stootje hoor! :wink2: Maar was zelf gewoon wat onzeker over het plukken, omdat het de eerste keer was en ik nog nooit ermee te maken heb gehad. Ik had me juist goed voorbereid en een trimster gezocht die ervaring had met smousjes en dacht dat het juist heel goed gedaan was, vandaar dat 'nare' gevoel.
Het grappige is, dat het lijkt alsof de haren nu alweer gegroeid zijn! Maar dat kan lijkt me niet echt... Ik heb me ook verdiept in dat strippen, maar daar is zijn vacht echt nog te magertjes voor. Ik ben heel benieuwd wat er nu gaat groeien.
En natuurlijk vind ik het leuk om over een paar maanden weer zo'n foto te maken van Bommel!
-
ewhuitema
Die onzekerheid had ik ook hoor. Vond het zelfs wat vervelend om haar zomaar achter te laten bij de trimsalon. Maar net wat je zegt, je zoekt een trimsalon die ervaring heeft met plukken van smousen en zeker als jer er zelf niet al te veel verstand van hebt, dan moet je er toch maar op vertrouwen dat het goed gedaan wordt! Ik denk dat zo'n eerst plukbeurt ook wel lastig is voor een trimster, zeker als de ondervacht nog niet helemaal is ontwikkeld en er wel veel puppypluis is wat loslaat. Rosa begint nu langzaam aan wat stugger aan te voelen. Ze is ook wat "ielig", net als Bommel, maar ach, ze zijn nog jong!
Jullie zijn zeker de enigen niet die de eerste plukbeurt wel lastig vinden.
Het gebeurt ook wel eens dat die eerste beurt overgeslagen wordt, omdat het toch maar een beetje puppy pluis lijkt.
Maar als een smousje pas bij z'n eerste volwassen vacht geplukt wordt, kan het dat de puppyvacht dan als een 'vilt' laag in de rijpe vacht is blijven hangen. Dan heb je er een hoop werk aan om hem weer goed geplukt te krijgen.
Dus zo'n eerste plukbeurt is erg belangrijk.
Ik plukte alle smouzen zelf en heb onlangs Stapper voor het eerst naar een trimster gebracht.
Poeh...ik was ook behoorlijk zenuwachtig.

Het gebeurt ook wel eens dat die eerste beurt overgeslagen wordt, omdat het toch maar een beetje puppy pluis lijkt.
Maar als een smousje pas bij z'n eerste volwassen vacht geplukt wordt, kan het dat de puppyvacht dan als een 'vilt' laag in de rijpe vacht is blijven hangen. Dan heb je er een hoop werk aan om hem weer goed geplukt te krijgen.
Dus zo'n eerste plukbeurt is erg belangrijk.
Ik plukte alle smouzen zelf en heb onlangs Stapper voor het eerst naar een trimster gebracht.
Poeh...ik was ook behoorlijk zenuwachtig.
[quote="Jeanette"]Maar als een smousje pas bij z'n eerste volwassen vacht geplukt wordt, kan het dat de puppyvacht dan als een 'vilt' laag in de rijpe vacht is blijven hangen.[/quot
Dat was volgens mij het geval bij dat jonge reutje dat zondag meewandelde?
Charlotte
Bedoel je "Jaja"? (Ronnie uit het nest van Baska en Pim) Dat reutje is ongeveer net zo oud als Suske, hij is van 11-06-2009).
Hij had inderdaad een vacht waar voor mijn lekengevoel erg nodig wat mee moest gebeuren. De witte plukken puppypluis staken flink boven de rest van de vacht uit. Eén grote pluizenbol!
Wat dit niet het puppycursusvriendje van Sammie?
Hij had inderdaad een vacht waar voor mijn lekengevoel erg nodig wat mee moest gebeuren. De witte plukken puppypluis staken flink boven de rest van de vacht uit. Eén grote pluizenbol!
Wat dit niet het puppycursusvriendje van Sammie?
groetjes, Karin
O ja, Jaja was dat.
Ik kreeg daar plukkriebels van.
Ik kreeg daar plukkriebels van.
Charlotte
Ja, die had daar volgens mij ook last van.Charlotte schreef:Jeanette schreef:Maar als een smousje pas bij z'n eerste volwassen vacht geplukt wordt, kan het dat de puppyvacht dan als een 'vilt' laag in de rijpe vacht is blijven hangen.[/quot
Plukkriebels...zeg dat wel.
We hadden hem wel even kunnen 'pakken'
Ik hoop dat ze het zonder knippen voor elkaar kunnen krijgen.
Sterre zei over Jaja: "de haren van dat hondje lijken wel statisch, net als ik als ik op een glijbaan heb gezeten." 
groetjes, Karin
-
ankenel
hmmm, ik geloof dat dat vervilten het geval is bij rufus....
Werklijk van de ene op de andere week.
Maar het lastige was dat de witte plukjes puphaar, zo vast zat! Daardoor had ik het idee dat het nog niet rijp was.
Nou ja, dinsdag gaan we het resultaat zien.
We kunnen altijd nog een leuk jasje voor m aanschaffen...
groet Anke Nel
Werklijk van de ene op de andere week.
Maar het lastige was dat de witte plukjes puphaar, zo vast zat! Daardoor had ik het idee dat het nog niet rijp was.
Nou ja, dinsdag gaan we het resultaat zien.
We kunnen altijd nog een leuk jasje voor m aanschaffen...
groet Anke Nel
Ankenel, heeft 'ie een jasje aan? Of is hij een beetje presentabel?
We zijn heel benieuwd.
We zijn heel benieuwd.
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Oje, waarschijnlijk het verkeerde weggegooid.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
-
ankenel
ja hij ziet er goed uit!!
Wel kaal natuurlijk, maar wonderbaarlijk wat die plukster voor elkaar gekregen heeft!
Ik heb met lekenoog geen knip-plekken, behalve op koppie weten te ontdekken.
Hij heeft weer zo'n lekker lijfje nu. Veel te zacht maar daardoor wel een hoog aaibaaiheidsfactor!
Groetjes Anke Nel
(ps en ook praktisch met korte vacht: gister na wandelen meteen een teek gespot en verwijderd.......ze zijn er weer!)
Wel kaal natuurlijk, maar wonderbaarlijk wat die plukster voor elkaar gekregen heeft!
Ik heb met lekenoog geen knip-plekken, behalve op koppie weten te ontdekken.
Hij heeft weer zo'n lekker lijfje nu. Veel te zacht maar daardoor wel een hoog aaibaaiheidsfactor!
Groetjes Anke Nel
(ps en ook praktisch met korte vacht: gister na wandelen meteen een teek gespot en verwijderd.......ze zijn er weer!)
Fijn Ankenel. Een zacht onderhemdje is normaal en bij Fija werd/wordt de bovenvacht steeds steviger. Zal nooit echt hard worden, maar het klitterige is er nauwelijks nog.
Nu alleen de
nog.......
Nu alleen de
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004