Koud zonder jas!
Re: Koud zonder jas!
Van die viltknoedeltjes is heel gewoon, tenminste bij mijn honden, want ik heb nog nooit een smous gehad met een echt heel harde vacht. Ik knip die knoedeltjes er gewoon uit. Op de borst maak ik ook wel 's wat los want anders gaan ze er zo mottig uitzien 
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Om dat verknipte een beetje te voorkomen kun je het ook los maken met een klittenkam/harkje.
Werkt heel goed. Soms zijn ze te scherp en moet je uitkijken met te dicht op de huid.
http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... %26hl%3Dnl
Werkt heel goed. Soms zijn ze te scherp en moet je uitkijken met te dicht op de huid.
http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... %26hl%3Dnl
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
-
Renate
Zo, Phoebe staat ook weer in haar hemd!
Phoebe lijkt niet zo'n makkelijke stripvacht te hebben. Boven op de rug groeit de vacht snel en aan de zijkant heel langzaam. De zijkanten waren dus met het strippen in november grotendeels blijven zitten, terwijl de rug flink gestript was.
Nu waren de zijkanten echter ineens rijp. Phoebe liep voor gek. Bovendien leek Phoebe een echte dikzak met lange zijkanten en een korte rug.
Kortom geen succes dus.
Maar een avondje uit naar de trimster en ze komt weer als 'nieuw' thuis. We kijken het nog even aan (ik ga eens proberen haar rug zelf een beetje bij te houden) en anders toch maar weer plukken.
De trimster denkt dat de dekking gelukt is. Ze vond Phoebe veel relaxter (ze ging er maar even lekker voor liggen) en haar tepels hard(?).
Het is mij niet opgevallen, dus ik laat me nog maar verrassen volgende week.
Phoebe lijkt niet zo'n makkelijke stripvacht te hebben. Boven op de rug groeit de vacht snel en aan de zijkant heel langzaam. De zijkanten waren dus met het strippen in november grotendeels blijven zitten, terwijl de rug flink gestript was.
Nu waren de zijkanten echter ineens rijp. Phoebe liep voor gek. Bovendien leek Phoebe een echte dikzak met lange zijkanten en een korte rug.
Kortom geen succes dus.
Maar een avondje uit naar de trimster en ze komt weer als 'nieuw' thuis. We kijken het nog even aan (ik ga eens proberen haar rug zelf een beetje bij te houden) en anders toch maar weer plukken.
De trimster denkt dat de dekking gelukt is. Ze vond Phoebe veel relaxter (ze ging er maar even lekker voor liggen) en haar tepels hard(?).
Het is mij niet opgevallen, dus ik laat me nog maar verrassen volgende week.
Naast de zolderopruiming en het spitten in de tuin...
(de schuur nog een puinhoop) ben ik vanavond begonnen Roosje te plukken. Beetje te veel van het goede eigenlijk! Het zal de lente wel zijn.
Ik vind haar ondervachtje wel vrij zacht, hoor.
Ik hoop dat het in de loop der jaren nog ietsje ruwhariger gaat worden. Ze vindt er niet veel aan, aan dat gepluk! 
Ik vind haar ondervachtje wel vrij zacht, hoor.

Ik doe nu ook zo nu en dan een stukje.
Moe word ik er van, niet van het strippen, maar van het tegenwerken.
Heb echt twee armen te weinig.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
Ja, precies.Mary schreef:Ik doe nu ook zo nu en dan een stukje.
Wel even goed om nu ook het koppie aan te pakken: Roosje doet veel op de

Hoe zal ze er weer uit gaan zien dit keer
Veel succes met het klusje.
Jaha.....handen tekort....
Veel succes met het klusje.
Jaha.....handen tekort....
Sterkte dan maar, vervelende klus dat plukken.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Ik hoef weer niet naar de sportschool, want ik wring me in allerlei bochten, zittend, staand, hangend, om Roosje te plukken. Gebruik daarbij soms ook m'n benen (en buikspieren) als ik op de grond zit met haar.
De aalstreep, die ik bij de eerste keer plukken tegenkwam over de lengte van haar rug en staart, is breder geworden. (Misschien omdat ze zelf ook nog wat gegroeid is.) Op z'n breedst zo'n 4 cm. Ze is daar ook wat dunbehaard. Ik zie ook wat verschil in pigment in de huid: soms wat donkerder, soms erg rozig. Niet bepaald mooi, maar ja, het haar groeit wel weer.
Komt dit nou (veel) vaker voor? Wijst dit op een bont hondje als voorouder?
Nu nog borst, hals, oren en poten...
De aalstreep, die ik bij de eerste keer plukken tegenkwam over de lengte van haar rug en staart, is breder geworden. (Misschien omdat ze zelf ook nog wat gegroeid is.) Op z'n breedst zo'n 4 cm. Ze is daar ook wat dunbehaard. Ik zie ook wat verschil in pigment in de huid: soms wat donkerder, soms erg rozig. Niet bepaald mooi, maar ja, het haar groeit wel weer.
Komt dit nou (veel) vaker voor? Wijst dit op een bont hondje als voorouder?
Nu nog borst, hals, oren en poten...

Tjonge jonge Ariënne, het is me wel een klusje bij die kleine meid
Stapper heeft op zijn rug ook een wat brede streep met donkere beharing.
Maar nog breder dan bij Roosje.
Roze is de huid van borst en hals meestal wel. En dunner ook, zodat het plukken soms een ellende is.
Sam had soms kleine rode puntjes, bloeduitstortinkjes in zijn nek.
Toch plukte hij erg makkelijk.
A.s. Doedag 21 mei zal Fredie iets vertellen over vachten. Er is ook een trimster aanwezig.
Kom jij (jullie) ook???? Dé plek om dit soort vragen te stellen lijkt mij.
Ik begin zelf steeds meer aan strippen te denken.
Misschien ook wat voor Roosje, als ze zo'n dun onderhemdje heeft???
Sterkte ermee.
Lekker buiten op het gras in de zon??
Stapper heeft op zijn rug ook een wat brede streep met donkere beharing.
Maar nog breder dan bij Roosje.
Roze is de huid van borst en hals meestal wel. En dunner ook, zodat het plukken soms een ellende is.
Sam had soms kleine rode puntjes, bloeduitstortinkjes in zijn nek.
Toch plukte hij erg makkelijk.
A.s. Doedag 21 mei zal Fredie iets vertellen over vachten. Er is ook een trimster aanwezig.
Kom jij (jullie) ook???? Dé plek om dit soort vragen te stellen lijkt mij.
Ik begin zelf steeds meer aan strippen te denken.
Misschien ook wat voor Roosje, als ze zo'n dun onderhemdje heeft???
Sterkte ermee.
Lekker buiten op het gras in de zon??
Het blijft toch altijd weer een hele klus dat plukken, zeker als er ook nog wordt tegengestribbelt.
Lisa haar huid is egaal van kleur, ook geen dunnere plekken in haar ondervacht. Dat had Tirza vroeger ook, die kalere plekken ertussen. Maar als de bovenvacht weer wat gegroeid is zie je daar niets meer van.
Ariënne ik heb een keer een droogloopmat (maat deurmat) bij een tuincentrum gekocht, speciaal voor het plukken van Lisa. De mat heeft een rubberen onderkant zodat deze niet van de tafel kan glijden. En voor Lisa is het ook prettig, kan daardoor ook niet uitglijden. Het voordeel is dat ik gewoon aan de tafel kan zitten om Lisa te plukken. Want op de grond, of bukkend, dat wil mijn rug niet zo graag.
Succes met Roosje.
Lisa haar huid is egaal van kleur, ook geen dunnere plekken in haar ondervacht. Dat had Tirza vroeger ook, die kalere plekken ertussen. Maar als de bovenvacht weer wat gegroeid is zie je daar niets meer van.
Ariënne ik heb een keer een droogloopmat (maat deurmat) bij een tuincentrum gekocht, speciaal voor het plukken van Lisa. De mat heeft een rubberen onderkant zodat deze niet van de tafel kan glijden. En voor Lisa is het ook prettig, kan daardoor ook niet uitglijden. Het voordeel is dat ik gewoon aan de tafel kan zitten om Lisa te plukken. Want op de grond, of bukkend, dat wil mijn rug niet zo graag.
Succes met Roosje.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Eerst maar buiten bezig geweest met het verplaatsen van het gaas (van voorkant naar achterkant) èn ik heb een schuin klaphekje geplaatst achter. Weer een stap in de goede richting!
Niet echt zulk lekker weer om buiten te plukken en ik gunde Roosje een flinke pauze.
Ja, ze is wel een typje om gestript te gaan worden. Heb ik wel hulp/een beginnetje bij nodig. Zo verbrandt ze nog in de zon.
Kan ik haar insmeren?
Op de Doedag ben ik nog nooit geweest. Ik ben altijd een beetje bang, dat de honden dan dingen 'moeten' doen, waar ze nog nooit van gehoord hebben.
(Stom hè!) Waar ze dus niet in getraind zijn, maar het lijkt me wel gezellig! Misschien heb ik nu een extra goede reden.
Gaan jullie wel, Jeanette en/of anderen?
Erna, ik heb nog een oud rubberen badmatje met iets zachts erop, wat ik wel gebruik voor dit doel. Roosje stribbelt op tafel meer tegen, dus vandaar. Maar ik zal eens kijken. Voor de poten en borst enzo is het wel handig.
Niet echt zulk lekker weer om buiten te plukken en ik gunde Roosje een flinke pauze.
Ja, ze is wel een typje om gestript te gaan worden. Heb ik wel hulp/een beginnetje bij nodig. Zo verbrandt ze nog in de zon.
Op de Doedag ben ik nog nooit geweest. Ik ben altijd een beetje bang, dat de honden dan dingen 'moeten' doen, waar ze nog nooit van gehoord hebben.
Gaan jullie wel, Jeanette en/of anderen?
Erna, ik heb nog een oud rubberen badmatje met iets zachts erop, wat ik wel gebruik voor dit doel. Roosje stribbelt op tafel meer tegen, dus vandaar. Maar ik zal eens kijken. Voor de poten en borst enzo is het wel handig.

Doedag is een feestje !!!!
Niks moet, alles mag.
Jahoor...wij gaan heen.
Ik hoop ook wat strip tips op te doen daar...dus wie weet.
Niks moet, alles mag.
Jahoor...wij gaan heen.
Ook Boy moet geplukt en aan de grote kale plek op z'n rug kan je zien dat Missy al begonnen is!
- Bijlagen
-
- IM001649_edited (2).jpg (14.96 KiB) 4539 keer bekeken

Pim zag kans om even snel naar buiten te hollen.
Zit dan achter in de tuin, kijkt strak naar binnen en houdt zijn oren stijf dicht.
Beslist niet van plan om nog naar binnen te komen. Uiteindelijk heb ik maar op
de bel gedrukt. Daar trapte hij in, de suffert. Weer een bak vol haar, maar ik
mis nog steeds niks. Ik ben erg van de rustige aanpak, zonder dwang, maar
het is wel een aanslag op mijn geduld.
Zit dan achter in de tuin, kijkt strak naar binnen en houdt zijn oren stijf dicht.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Wij gaan ook.Jeanette schreef:Doedag is een feestje !!!!
Niks moet, alles mag.![]()
Jahoor...wij gaan heen.
Niets moet natuurlijk, soms is alleen kijken ook al erg leuk.
Pim een slimmerd hoor, om naar buiten te rennen. Mary erg vals om zomaar op de deurbel te drukkenMary schreef:Pim zag kans om even snel naar buiten te hollen.
Geduld, ja dat heb je wel nodig bij een plukbeurt.
Lisa draait tijdens het plukken nogal eens op haar rug, kan je bijna nergens meer bij.
Dan heeft ze mooi vier pootjes waar mee getrappelt kan worden.
Mary schreef:Pim zag kans om even snel naar buiten te hollen.
Roosje is het helemaal zat en ik ook.
Rini, doet Missy dat echt?
Erna, gezellig!

Poes komt er gezellig bij liggen spinnen.
- Bijlagen
-
- Van alles wat. 150V.jpg (76.36 KiB) 4489 keer bekeken
-
- Van alles wat. 154VV.jpg (103.03 KiB) 4503 keer bekeken