Borstel of Kam
Borstel of Kam
Ben wel eens benieuwd wat jullie gebruiken.....en welke borstel of kam
wij krijgen binnenkort een smousje dus ik dacht ik vraag het aan jullie
wij krijgen binnenkort een smousje dus ik dacht ik vraag het aan jullie
Re: Borstel of Kam
Heel verstandig om dat hier te vragen.
Een smous moet je nooit borstelen!!!
Kammen slechts bij hoge uitzondering.
B.v. als je hondje in gore troep heeft gerold en het is een koek in zijn vacht geworden..
Of...en dan slechts ook bij uitzondering...als je smousje last van klitjes heeft.
Gebruik in alle gevallen een grove metalen kam.
Voor klitten een grove metalen kam met ongelijke tanden. (lang-kort-lang-kort enz.)
Maar de meeste smouzen klitten niet.
Ik zou dus alleen een grove kam kopen...en hopen dat hij in de la blijft liggen.
B.v. als je hondje in gore troep heeft gerold en het is een koek in zijn vacht geworden..
Of...en dan slechts ook bij uitzondering...als je smousje last van klitjes heeft.
Voor klitten een grove metalen kam met ongelijke tanden. (lang-kort-lang-kort enz.)
Ik zou dus alleen een grove kam kopen...en hopen dat hij in de la blijft liggen.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
oke Jeanette bedankt ik had al het 1 en ander gelezen maar dit kon ik nergens vinden dus vandaar de vraag.Jeanette schreef:Heel verstandig om dat hier te vragen.
Bedankt voor je antwoord
-
gerrymoerkens
Heb Pebbles ook nog nooit geborsteld nergens voor nodig. Ideaal toch, Gerry
Ik kam de dames weleens. Tegen de tijd dat er geplukt moet worden en er wat haar los gaat zitten. Vooral bij haarmonster Jutte is dit nodig. Een borstel heb ik niet.
Hieke Frouckje van de Liefelijke 15-11-2002
Frouckje Babbe-Bo van de Liefelijke x Sam
Jutte van Hieke 26-4-2005
Hieke Frouckje van de Liefelijke x Abe Mozes van het Hollands Koetsiertje
Frouckje Babbe-Bo van de Liefelijke x Sam
Jutte van Hieke 26-4-2005
Hieke Frouckje van de Liefelijke x Abe Mozes van het Hollands Koetsiertje
Ik doe hetzelfde bij Bobbie, maar dan met een borstel.
Ik heb een "slickerborstel" met heel dunne flexibele metalen, kromme tandjes die de haren goed opvangt.
Ik doe dit alleen als hij overrijp is en het haar door het loslaten vlokken gaat vormen. Dit scheelt heel wat gestofzuig en die rare hond vind het heerlijk als ik bezig ben.
(Ik wacht altijd expres een week of 6 te lang met plukken omdat het dan een stuk gemakkelijker gaat omdat het dan overal goed loslaat)
Ik heb een "slickerborstel" met heel dunne flexibele metalen, kromme tandjes die de haren goed opvangt.
Ik doe dit alleen als hij overrijp is en het haar door het loslaten vlokken gaat vormen. Dit scheelt heel wat gestofzuig en die rare hond vind het heerlijk als ik bezig ben.
(Ik wacht altijd expres een week of 6 te lang met plukken omdat het dan een stuk gemakkelijker gaat omdat het dan overal goed loslaat)
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes
Heel af en toe borstel ik de honden.
Gewoon met een mensen borstel.
Een grove kam gebruik ik dan ook.
Gewoon met een mensen borstel.
Een grove kam gebruik ik dan ook.
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
De Smouzen heb ik nooit geborsteld.
Baukje kam ik af en toe, omdat ze in het bos in van alles ligt te rollen en er dan ook geregeld mos, zaagsel, takjes, blaadjes, zaadjes en blub in haar vacht geplakt raakt.
Stijnke kam ik iedere week de liezen en oksels, omdat ze daar vervilt en ze krijgt last van die viltjes. Dat worden al snel grote klonten die echt zeer doen.
Voor de rest hoeft ze niet zo vaak. Dat doe ik alleen als het nodig is. Met een metalen kam.
Baukje kam ik af en toe, omdat ze in het bos in van alles ligt te rollen en er dan ook geregeld mos, zaagsel, takjes, blaadjes, zaadjes en blub in haar vacht geplakt raakt.
Stijnke kam ik iedere week de liezen en oksels, omdat ze daar vervilt en ze krijgt last van die viltjes. Dat worden al snel grote klonten die echt zeer doen.
Voor de rest hoeft ze niet zo vaak. Dat doe ik alleen als het nodig is. Met een metalen kam.
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )
Borstel gebruik ik nooit, soms een grove kam.
Als Lies haar haar lang wordt op haar koppie wil ik daar nog wel eens een kam door halen, verder wordt ze bijna nooit gekamd.
Als Lies haar haar lang wordt op haar koppie wil ik daar nog wel eens een kam door halen, verder wordt ze bijna nooit gekamd.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.