Dilemma
Dilemma
Nu we weer een smouzennest hebben vraag ik me af of jullie ook zouden fokken als er niet de zekerheid was dat de pups geplaatst kunnen worden. Wij dus niet. We hebben al heel wat dieren gehad en ik had dolgraag een nest poezen, cavia's , ratjes etc gehad. Het enige nest dat we ooit hadden was een nest van een hamster, die we als mannetje kochten en niet lang daarna een stel jongen kreeg
Het gevolg was dat mijn moeder een mannetjeshamster had en wij een heel stel vrouwtjes die op een zeker moment elkaar niet konden verdragen, want hamsters zijn eenlingen, zodat we tig kooien in de kamer hadden. Die jongen werden niet heel oud, want waren ongetwijfeld een gevolg van inteelt.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
-
Alma
Re: Dilemma
nee hoor, ik zou zeker niet fokken als ik niet zeker wist dat die kleine schatjes goed terecht kunnen!!
Wat vreselijk dat je opeens met tig kooien in je kamer zit......achteraf heb je er vast om kunnen lachen??
groetjes, Alma
Wat vreselijk dat je opeens met tig kooien in je kamer zit......achteraf heb je er vast om kunnen lachen??
groetjes, Alma
Die hamsters Loes, zie het al voor me.
Hoewel je het toen vast niet zo leuk vond.
Wij hebben alleen maar gefokt vanwege de fokverplichting. Zou zeker niet fokken als er ook maar een hele kleine kans was geweest als de pups niet geplaatst konden worden. Want juist de zekerheid dat je de pups kan plaatsen bij mensen die al heel lang een Smousje willen maakt het fokken relaxt.
Lijkt me een lastig probleem voor het terugfokprogramma.
Wij hebben alleen maar gefokt vanwege de fokverplichting. Zou zeker niet fokken als er ook maar een hele kleine kans was geweest als de pups niet geplaatst konden worden. Want juist de zekerheid dat je de pups kan plaatsen bij mensen die al heel lang een Smousje willen maakt het fokken relaxt.
Lijkt me een lastig probleem voor het terugfokprogramma.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Nee, dat zou ik ook niet doen. Er zijn al zoveel honden en katten en hamsters.
Een poezenest had ik wel leuk gevonden, maar om die reden niet gedaan. Ja en die smousjes willen we gewoon terugfokken! Een goede reden om het toch eens mee te maken zo'n nest!

De wachtlijst maakt dat het plaatsen van de pups geen probleem hoeft te zijn; dat geeft de zekerheid dat je er echt niet mee blijft zitten of er mee hoeft te leuren.
Als de fokverplichting er niet was geweest, was Finny al direct ná haar eerste loopsheid geholpen, alleen al vanwege haar zeer heftige schijndrachten.
Dan hadden we waarschijnlijk ook nooit nóg een hondje erbij genomen.
De dierenarts had het bij het eerste nest van Guusje erover dat er een fokker was die hun Cocker Spaniels aan de straatstenen niet kwijt werd.
En mijn zus heeft toch heel wat moeite moeten doen om haar Ierse Setters aan de man te brengen.
Als de fokverplichting er niet was geweest, was Finny al direct ná haar eerste loopsheid geholpen, alleen al vanwege haar zeer heftige schijndrachten.
Dan hadden we waarschijnlijk ook nooit nóg een hondje erbij genomen.
De dierenarts had het bij het eerste nest van Guusje erover dat er een fokker was die hun Cocker Spaniels aan de straatstenen niet kwijt werd.
En mijn zus heeft toch heel wat moeite moeten doen om haar Ierse Setters aan de man te brengen.
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
-
renske
Als er op het moment van de dekking geen vraag is naar pups, dan zou ik geen nestje fokken. Als er op dat moment wel vraag is, wel. Een optie kan ook zijn om het teefje de volgende loopsheid te laten dekken, als er dan wel vraag is. Een uitzondering voor mij zou zijn als het teefje 4 jaar is. Gevoelsmatig moet een hondje niet later dan op die leeftijd het eerste nestje krijgen. Als ze vier is en er is geen vraag, dan weet ik niet wat te doen.
Verder krijg ik regelmatig de opmerking, wanneer jij een nestje hebt dan willen we graag een pup van jou. Het was de bedoeling met Lumi een keer een nestje te fokken, maar dat gaat niet (best wel een luxe dat ik weet dat ik zo 5 pups had kunnen plaatsen). Als ik de Smous aanraad zullen er denk ik wel mensen zijn die dan overstag gaan
.
Verder krijg ik regelmatig de opmerking, wanneer jij een nestje hebt dan willen we graag een pup van jou. Het was de bedoeling met Lumi een keer een nestje te fokken, maar dat gaat niet (best wel een luxe dat ik weet dat ik zo 5 pups had kunnen plaatsen). Als ik de Smous aanraad zullen er denk ik wel mensen zijn die dan overstag gaan
Renske, tussen: ik wil dan wel een pup en het inderdaad nemen van een pup op dat bepaalde tijdstip zit een wereld van verschil.
Bij de pupbemiddeling van een rasvereniging een 'voorraad' van 80 tot 100 pups is geen uitzondering.
Bij de pupbemiddeling van een rasvereniging een 'voorraad' van 80 tot 100 pups is geen uitzondering.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Nou, ik zou zeker niet fokken zonder wachtlijst.
Mensen die graag een pup van ons zouden willen, zou ik ook niet graag aan hun woord houden, als ze er niet direct heel erg bij betrokken zijn.
De gang van zaken rond onze smousjes, prima !!!
Mensen die graag een pup van ons zouden willen, zou ik ook niet graag aan hun woord houden, als ze er niet direct heel erg bij betrokken zijn.
De gang van zaken rond onze smousjes, prima !!!
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Soms kom je ineens een "oud" onderwerp tegen dat nog steeds speelt....
Wij krijgen nu bijna het derde nest Smousjes. Omdat we heel erg achter het terugfokprogramma staan, maar ook omdat we weten dat er een hele lijst liefhebbers is die het er voor over hebben om een tot twee jaar op een pup te wachten. Dan ben je in ieder geval gemotiveerd voor de Smous. En wij hoeven niet de boer op met onze schatjes.
Bij het eerste nest zaten we er nog niet zo erg in en zijn er ook pups naar mensen buiten de wachtlijst gegaan. Die hadden weliswaar ook al meer dan een jaar gewacht voor er wat kwam, maar zich niet bij de HSC opgegeven. Overigens hebben de drie reuen die goedgekeurd waren wel alledrie aan het fokprogramma meegedaan. En van eentje komen er nog steeds nazaten bij.
Bij het tweede nest waren we alerter en hadden iedereen die het wel wat leek verwezen naar de wachtlijst van de club. En behalve Baukje, die bij ons bleef omdat ze veel te angstig was voor een Smous, zijn de andere vier allemaal naar "wachtlijsters" gegaan.
(Wachtlijsters lijkt wel een soort zangvogel met de hik
)
En als Stijnkes pups gezond zijn, gaan ze ook allemaal naar liefhebbers op de wachtlijst.
Wat ons betreft geen uitgebreide eisen vooraf, als het maar "klikt".
Wat wel zwaar meetelt is of men bereid is ook aan het TFP mee te doen en dat de pup zo goed mogelijk qua karakter bij z'n nieuwe baas/bazen past.
Daar heeft Fredie dan weer het nodige over te zeggen en wijzelf natuurlijk.
Wij krijgen nu bijna het derde nest Smousjes. Omdat we heel erg achter het terugfokprogramma staan, maar ook omdat we weten dat er een hele lijst liefhebbers is die het er voor over hebben om een tot twee jaar op een pup te wachten. Dan ben je in ieder geval gemotiveerd voor de Smous. En wij hoeven niet de boer op met onze schatjes.
Bij het eerste nest zaten we er nog niet zo erg in en zijn er ook pups naar mensen buiten de wachtlijst gegaan. Die hadden weliswaar ook al meer dan een jaar gewacht voor er wat kwam, maar zich niet bij de HSC opgegeven. Overigens hebben de drie reuen die goedgekeurd waren wel alledrie aan het fokprogramma meegedaan. En van eentje komen er nog steeds nazaten bij.
Bij het tweede nest waren we alerter en hadden iedereen die het wel wat leek verwezen naar de wachtlijst van de club. En behalve Baukje, die bij ons bleef omdat ze veel te angstig was voor een Smous, zijn de andere vier allemaal naar "wachtlijsters" gegaan.
(Wachtlijsters lijkt wel een soort zangvogel met de hik
En als Stijnkes pups gezond zijn, gaan ze ook allemaal naar liefhebbers op de wachtlijst.
Wat ons betreft geen uitgebreide eisen vooraf, als het maar "klikt".
Wat wel zwaar meetelt is of men bereid is ook aan het TFP mee te doen en dat de pup zo goed mogelijk qua karakter bij z'n nieuwe baas/bazen past.
Daar heeft Fredie dan weer het nodige over te zeggen en wijzelf natuurlijk.
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Moeilijk hoor Eva. Tja....wat is wijsheid.......
Veel sterkte met alles op een rijtje zetten.
Jammer dat Westerhuis best duur is. Maar ja...hij is ook wel de hotemetoot op dat gebied.
Kun je je beslissing nog even uitstellen ivm met de werking van de Pulsatilla?
Ik ben benieuwd wat Rita van Pips vachtje gaat zeggen.
Veel sterkte met alles op een rijtje zetten.
Jammer dat Westerhuis best duur is. Maar ja...hij is ook wel de hotemetoot op dat gebied.
Kun je je beslissing nog even uitstellen ivm met de werking van de Pulsatilla?
Ik ben benieuwd wat Rita van Pips vachtje gaat zeggen.
Je blijft natúúrlijk welkom, Eva.
Als je ervoor kiest Pip te steriliseren, begrijpt iedereen dat, volgens mij. Als je het nog een loopsheid aankijkt, kun je dan natuurlijk ook beslissen. Het is maar net of je vindt dat Pip er te veel onder lijdt of niet.
Als je ervoor kiest Pip te steriliseren, begrijpt iedereen dat, volgens mij. Als je het nog een loopsheid aankijkt, kun je dan natuurlijk ook beslissen. Het is maar net of je vindt dat Pip er te veel onder lijdt of niet.

Tja, lastig hoor. Als het enkel de schijnzwangerschap is, hoe vervelend ook, zou de keus misschien makkelijker zijn. Ik ben bij de tweede loopsheid al begonnen met Puur te geven, en dat werkte goed. Behalve dat ik niet zo slim was om te vroeg te stoppen
Misschien dat Rita's mening je helpt bij je beslissing. Heeft Pip over haar hele vacht zwerfwol?
Misschien dat Rita's mening je helpt bij je beslissing. Heeft Pip over haar hele vacht zwerfwol?

Ik ben benieuwd wat Rita zegt. Senna heeft een heel klein beetje in haar nek. Daar is het haar ook op z'n zachtst.

Misschien kan je Pip bij een andere gelegenheid aan Fredie laten zien, b.v. tijdens een wandeling. Als dat binnen drie maanden is weet je al eerder waar je aan toe bent en hoef je de volgende loopsheid niet af te wachten.
Ik heb het idee dat je voor jezelf al de beslissing genomen hebt, je bent heel precies en gaat niet over één nacht ijs.
En de vraag of je hier nog wel welkom bent als Pip gesteriliseerd is, is een overbodige vraag. Daar weet je het antwoord wel op denk ik.
Ik heb het idee dat je voor jezelf al de beslissing genomen hebt, je bent heel precies en gaat niet over één nacht ijs.
En de vraag of je hier nog wel welkom bent als Pip gesteriliseerd is, is een overbodige vraag. Daar weet je het antwoord wel op denk ik.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Ja hoor
Ik had er nog nooit van gehoord tot ik de eerste keer bij Rita kwam. De laatste keer (toen ik haar zelf gestript had) kwam ik ook wat van die witte pluisbolletjes tegen. Maar het was wel minder dan de eerste keer, dus wie weet.
Ik lees net de reactie van Erna. Dat is misschien wel een goed idee.
Ik lees net de reactie van Erna. Dat is misschien wel een goed idee.

Ha Eva.
Of je welkom bent op het forum hangt volgens mij niet af van de vraag of je met je Smousje een nestje kunt fokken. Dat kan ik me in ieder geval bij niemand die ik tot nu toe gelezen heb voorstellen. En jij doet al een stuk langer mee dan ik........
Het belangrijkste is, dat je kiest wat past voor jou en Pip.
Maar wanhoop nog niet meteen. Homeopathie werkt vaak niet van de ene dag op de andere. Geef het even de tijd voor je definitief besluit. Zelfs als ze niet goedgekeurd wordt, is het volgens mij beter als ze eerst echt uitgegroeid is voor ze gesteriliseerd wordt. Als de pulsatilla gaat helpen tenminste.
Of je welkom bent op het forum hangt volgens mij niet af van de vraag of je met je Smousje een nestje kunt fokken. Dat kan ik me in ieder geval bij niemand die ik tot nu toe gelezen heb voorstellen. En jij doet al een stuk langer mee dan ik........
Het belangrijkste is, dat je kiest wat past voor jou en Pip.
Maar wanhoop nog niet meteen. Homeopathie werkt vaak niet van de ene dag op de andere. Geef het even de tijd voor je definitief besluit. Zelfs als ze niet goedgekeurd wordt, is het volgens mij beter als ze eerst echt uitgegroeid is voor ze gesteriliseerd wordt. Als de pulsatilla gaat helpen tenminste.
Maureen
Lastig hoor.
Zelf zou ik minstens nog een loopsheid willen meemaken; ik lees hier vaak genoeg dat de ene loopsheid de andere niet is... Ook zou ik de Rits afwachten. En ik zie ook dat er veel mindere smousjes dan Pip worden goedgekeurd voor de fok. Ze hebben allemaal hun sterkere kanten; de perfecte Smous bestaat niet. Veranderingen waarnemen in reactie op bv ander voer of medicatie gaat lang niet altijd zo snel als we zelf willen. (Zo merk ik pas sinds vandaag dat Bobbie veel minder jeuk heeft in reactie op z'n nieuwe voer; terwijl ik stiekem hoopte dat ik dit al kon merken vanaf het begin 2 weken geleden) homeopathie duurt vaak nog langer en meestal verergeren de symptomen voordat het spul begint te werken...
Zelf zou ik minstens nog een loopsheid willen meemaken; ik lees hier vaak genoeg dat de ene loopsheid de andere niet is... Ook zou ik de Rits afwachten. En ik zie ook dat er veel mindere smousjes dan Pip worden goedgekeurd voor de fok. Ze hebben allemaal hun sterkere kanten; de perfecte Smous bestaat niet. Veranderingen waarnemen in reactie op bv ander voer of medicatie gaat lang niet altijd zo snel als we zelf willen. (Zo merk ik pas sinds vandaag dat Bobbie veel minder jeuk heeft in reactie op z'n nieuwe voer; terwijl ik stiekem hoopte dat ik dit al kon merken vanaf het begin 2 weken geleden) homeopathie duurt vaak nog langer en meestal verergeren de symptomen voordat het spul begint te werken...
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes
Pip is nog geen jaar oud, vind ik nog te jong om te laten helpen.
Het hondje heeft al diverse AB en andere kuurtjes gehad door omstandigheden.
Ik zou eens eerst de tijd nemen om haar te stabiliseren voor je een definitieve beslissing neemt. Wacht tot zeker na de RITS. Het zou zonde zijn als de mensen van het TFP anders van mening blijken te zijn, en Pip toch goedkeuren.
Ik zou eens eerst de tijd nemen om haar te stabiliseren voor je een definitieve beslissing neemt. Wacht tot zeker na de RITS. Het zou zonde zijn als de mensen van het TFP anders van mening blijken te zijn, en Pip toch goedkeuren.
Charlotte
De vacht ontwikelt zich vast en zeker nog.
Bloem had vóór haar eerste pluk af en toe in haar hals en op haar borst van die spierwitte klit-pluisjes.
Nu heeft ze er misschien een paar gehad in die 'pluisjes' periode.
Dus ik hoop dat ze er helemaal overheen groeit.
Ik vraag me af of het vaker voor komt in relatie tot slechte ondervachten?
Zou je dat aan Rita willen vragen Eva?
Bloem had vóór haar eerste pluk af en toe in haar hals en op haar borst van die spierwitte klit-pluisjes.
Nu heeft ze er misschien een paar gehad in die 'pluisjes' periode.
Dus ik hoop dat ze er helemaal overheen groeit.
Ik vraag me af of het vaker voor komt in relatie tot slechte ondervachten?
Zou je dat aan Rita willen vragen Eva?
-
sammydesmous
Ik sluit me volledig bij Charlotte aan. Bovendien volgens Rita zou de vacht toch helemaal goed komen zei je. Ik vind een mindere vachtkwaliteit geen reden om te steriliseren. Schijnzwangerschap is zoals al gezegd een natuurlijk iets. De ene hond heeft er meer last van dan een andere. Dat Pip er nu zo'n last van heeft wil niet zeggen dat het de volgende keer weer zo zal zijn. Misschien heeft ze er dan wel helemaal geen last van. Schijnzwangerschap is ook iets waar je niet al te veel aandacht aan moet schenken, gewoon normaal doen is het beste. Misschien de druppels geven die Yvonne ook aan Senna geeft en niet te snel weer een ander middel. Geef het de tijd die het nodig heeft om zijn werk te doen. Homeopathische middelen hebben nu eenmaal de eigenschap dat de klachten eerst wat erger worden voor ze verminderen. Wil je misschien steriliseren omdat je bang bent dat Pip op de Ritsdag niet goedgekeurd zal worden voor het TFP en wil je voor je zelf die teleurstelling voorkomen door haar nu al te steriliseren. Ik adviseer je neem geen overhaaste beslissing waar je misschien later spijt van krijgt. Sterkte met je dilemma.Charlotte schreef:Pip is nog geen jaar oud, vind ik nog te jong om te laten helpen.
Jos, Sammy & Lieveke
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)