Misschien is het onderwerp er al, maar ik kan deze niet vinden en ook op de website van de Smous kan ik geen antwoord op mijn vraag vinden.
Ik ben wel benieuwd naar de eissen die er gesteld worden voordat een hond ingezet mag worden en ook hoe vaak deze ingezet mag worden.
Natuurlijk, de ritsdag moet bezocht worden, maar verder?
Ja hoor, onder fokken, fokprogramma en rasstandaard staat alles.
Op de Ritsdagen wordt bekeken of de hondjes daar allemaal aan voldoen en dan is het voor elkaar !!!!
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011 Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Op de website kan ik geen eissen terugvinden.
Ik heb bijv. eens gelezen dat een reu maar twee keer in zijn leven ingezet mag worden bij de Smous, of max. 10 nakomelingen. Geldt dit ook voor een teefje?
Bij vrijwel alle rassen gelden onderzoeksverplichtinge, zoals PL, ogen of heupen. Bij de smous kan ik hierover niets terugvinden.
Volgens mij is het over het algemeen niet de bedoeling meer dan 2 x met een teefje te fokken. Tenzij -misschien- ze kleine nesten had. Weet ik dus niet zeker.
Er zal nog wel meer over te melden zijn. Is misschien handig om contact op te nemen met Stichting Terugfokprogramma.
Volgens mij is het andersom.
Eigenlijk was altijd twee nesten de norm.
De grootte van het nest is vaak erfelijk, via de moeder. Dus als een teefje maar twee of drie pups krijgt...en de dochters daarvan ook ....
Dus mag een teefje dat een redelijk groot nestje heeft gekregen eventueel een derde nest.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011 Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Aha, zit dat zo!
Maar meerdere dekkingen bij een dekrijpe teef, zouden toch ook een groter nest tot gevolg kunnen hebben, of heb ik weer de klok horen luiden?
Ariënne schreef:Aha, zit dat zo!
Maar meerdere dekkingen bij een dekrijpe teef, zouden toch ook een groter nest tot gevolg kunnen hebben, of heb ik weer de klok horen luiden?
Eitjes zijn over een periode van een aantal dagen dekrijp. Een teef heeft gemiddeld zo'n 30 eitjes die vrij komen.
De kans is dus wel groter dat er bij meerdere dekkingen een groter nest geboren wordt, maar dit komt dan meer doordat je op een beter moment het teefje hebt laten dekken.
Als grotere nesten echt door meerdere dekkingen kwamen, dan zouden er alleen maar grote nesten geboren worden .
Als je meer over de geboorte en zo wilt weten, dan is het boek van Naaktgeboren, de geboorte bij de hond een echte aanrader.
Ja, dat heb ik begrepen. Zal het boek zeker gaan lezen!
Maar...veel smouzenmensen laten hun hond meer één keer dekken tijdens de loopsheid.
Eigenlijk wel interessant om te weten hoeveel mensen één en hoeveel er twee keer hun hond laten dekken. En de uitkomst daarvan te onderzoeken.
renske schreef:
Ariënne schreef:
Er zal nog wel meer over te melden zijn. Is misschien handig om contact op te nemen met Stichting Terugfokprogramma.
Ik dacht dat er op dit forum mogelijk ook wel kenners waren die precies weten hoe het zit en ik ben gewoon nieuwsgierig en wil graag alles weten .
Ariënne schreef:Ja, dat heb ik begrepen. Zal het boek zeker gaan lezen!
Maar...veel smouzenmensen laten hun hond meer één keer dekken tijdens de loopsheid.
Huh, maar één keer?
Hier ben ik verbaasd over. Of doet iedereen aan progesteron bepaling? Bij de kooikerhondjes is twee dekkingen gebruikelijk.
Mijn ervaring met aantal dekkingen:
Zelf hebben wij 4 nestjes gehad. Eerste nestje 2 dekkingen, 6 pups (1 overleden). Tweede nestje 2 dekkingen (teef nacht bij de reu eigenaar gebleven) 5 pups. Derde nestje, drie of vier dekkingen (reu woonde 10 km verderop) 6 pups. Vierde nestje 1 dekking (Leeuwarden-Hellevoetsluis vond ik ivm mijn afstuderen één dekking voldoende) 4 pups (één pup overleden).
Lumi's moeder heeft één dekking gehad. Ze gilde het erover, dus de fokker liet het bij één dekking ipv twee. Er waren 5 pups, maar helaas 3 overleden.
Ariënne schreef:
Eigenlijk wel interessant om te weten hoeveel mensen één en hoeveel er twee keer hun hond laten dekken. En de uitkomst daarvan te onderzoeken.
Dit zouden ze van de vereniging eigenlijk bij moeten gaan houden.
Nog een toevoeging, wij hebben dus één keer één dekking gedaan en dat was het kleinste nestje. De eerste twee nestjes waren van Bente (die uit een nest van 6 of 7 kwam) en de laatste twee van haar dochter Beetle.
Ariënne schreef:
Dit zouden ze van de vereniging eigenlijk bij moeten gaan houden.
Misschien doen ze dat ook wel.... Geen idee.
Misschien is hier al wel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Bij honden in het algemeen dan.
Het zegt nu te weinig als wij hier onze feiten verzamelen over grote en kleine nesten en het aantal dekkingen.
Volgens mij is het bij de smous echt veel meer regel dat er maar één keer gedekt wordt.
Ik meen wel ergens gelezen te hebben dat bij meerdere keren dekken achter elkaar de nestgrootte niet alleen bepaald wordt door het feit dat je bijna zeker één van die keren het beste tijdstip te pakken had, maar dat de grootte soms ook bepaald wordt door pups van een verschillende dek-dag.
De lengte van de dracht wordt dan bepaald door de oudste pups.
1x dekken is normaal bij de smouzen, 2x komt zeer weinig voor en alleen voor extra resultaat de teef de nacht overlaten bij de reu gebeurt nooit. (Ik moet er in ieder geval niet aan denken )
Wat jij zegt klopt Jeanette, een nest kan uit de dekking van 2 verschillende data bestaan, wat zeker bij een groot nest niet altijd gunstig is, vooral niet als er een paar dagen tussenliggen en de pups doordat het er zoveel zijn toch al vroeg geboren worden.
Maar soms wordt alles ondergeschikt gemaakt aan de kassa....
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995 Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
De eitjes zijn rijp over een aantal dagen en bij meerder dekkingen kunnen ze dus ook op meerdere momenten bevrucht worden. Daarom zou ik de periode van dekken ook maximaal over 4 dagen verspreiden.