theoretische vraag,dilemma

Voor vragen en meldingen betreffende loopsheid, dekken en nesten.
Gesloten
Maureen01

theoretische vraag,dilemma

Bericht door Maureen01 »

Bieke zal april 2008 loops moeten worden en het is de bedoeling dat ze dan gedekt wordt en theoretisch eind juni dan pupjes zal hebben. Hopelijk lukt alles natuurlijk.

Ik heb een roedel van 3 honden:
een grote Pyrenee Emily, die een zeer goede tante/oma zal zijn voor de pupjes.
Bieke die 3 jaar oud is maar nog altijd onbezorgd als een pup dus die kan ik me totaal niet als moeder voorstellen maar daar zullen de hormonen wel voor zorgen.
en dan mijn adoptiehondje Mamba uit Spanje die ook veel van een smousje weg heeft.
Die hangt super aan Bieke en ligt het liefst half bovenop haar. Ze spelen veel met elkaar.

Daarnaast vang ik regelmatig hondjes op uit Spanje. Zonder problemen worden die opgenomen in de roedel. Mijn honden zijn het gewend en kijken er niet van op als er een nieuweling komt en missen de hond ook niet als die wordt geadopteerd.

Nu wil ik uiteraard een beetje pauze als Bieke zwanger is en haar pups krijgt.Wel vroeg ik me af hoe Mambaz ou reageren als Bieke door haar andere "taken" er niet meer voor haar zou zijn om meete spelen en te wandelen, etc. Haar mogelijk wegsnauwt van de pups, etc.

Nu kreeg ik de vraag van adptanten of ik eind juni twee weken een ex-opvanger te logeren kan hebben. een leuke jonge teef die een goede klik heeft met alle honden hier in de roedel. die haar eerste levensjaar in het asiel heeft doorgebracht en super sociaal is met werkelijk alle honden en die ik ook bij pups vertrouw. Goed gezond, makkelijk in omgang. Of ik nu alleen Mamba mee neem op lange wandeling of twee honden dat maakt me niet uit. Dus in theorie zou het het gat op kunnen vullen voor Mamba in die eerste periode als Bieke waarschijnlijk nauwelijks wegwil van haar pups en de andere honden niet in de buurt wil.

In eerste instantie dacht niet doen dat is te veel voor Bieke. Maar die heeft eigenlijk nooit een probleem met een nieuweling in de roedel en zal in die periode andere prioritetien hebben en waarschijnlijk juist blij zijn dat Mamba afleiding heeft en haar met rust laat. en de hond zelf is bekend en daarvan weet ik dat die geen onrust ook met zich mee zal brengen in die zin.

Of zie ik het nu te naief en zie ik zaken over het hoofd.
Ik heb nog nooit een nestje gehad. Het lijkt me zwaar, maar dan juist in de periode dat de pups de wereld gaan ontdekken. En dit is in de eerste weken dat moeder voor de pups zorgt en je taak meer ligt in het verschonen. En dat ik best met Mamba weg kan voor een lange wandeling etc. Of zie ik dat te naief. Moet ik toch rekeninghouden met een doemscenario waarbij ik de pups met de fles moet voeden etc.

Ik heb nog niets toegezegd. Mijn 1e reactie was dus van ik kan niet want dan heeft Bieke net pups. Maar mijn 2e reactie is nu van dat zou net de afleiding kunnen zijn voor Mamba die juist rust brengt voor Bieke.

mensen die een nestje hebben gehad nog "input" voor mij?

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Hoe lief je opvanghond ook is, het is wel een extra factor in de roedel. Niet alleen Bieke, maar ook de andere honden zullen 'bezig' zijn met het nestje.
Mijn gevoel zegt...niet doen. Mamba kan misschien afgeleid worden, maar misschien maakt het haar weer juist jaloerser. Dat kun je niet voorspellen. Je eigen, meest vertrouwde roedel, van drie honden lijkt me genoeg voor 'moeder' Bieke én voor de anderen.
Ervaring heb ik niet. Wel gingen we met ons nest op bezoek bij een ander nest, van Dieuwertje. De teven én de andere drie honden, kenden elkaar heel goed. Maar toen waren de pups al ouder dan drie weken, een leeftijd waarop de pups door de moeder worden 'voorgesteld' aan de rest van de roedel.
Misschien zijn er anderen met beter passende ervaring ??
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Maureen,

Als de dekking van Bieke zijn vruchten afwerpt, heb je 7 á 8 weken je handen meer dan vol.
Ik zou van extra opvang van anderen honden dan ook afzien.
Toen onze Guusje in februari moest bevallen, werd Finny zo bloednerveus en opdringerig, dat wij besloten haar weg te brengen naar een goede kennis. Dit hadden wij van te voren al afgesproken. Zo konden wij in alle rust de rest van het nest geboren laten worden.
Finny werd de dag erna weer teruggebracht, en mocht ze onder toezicht de keuken (kraamkamer) in. Nou daar kreeg ze behoorlijk op d'r kop van Guusje, die vloog haar letterlijk aan!! Daarna durfde Finny er niet meer bij, alleen als wij ook daar waren.
Tijdens de nachten en andere tijden dat wij afwezig waren, ging de keukendeur uit voorzorg dicht.
De ervaring van een dood gebeten pup bij Maria hadden wij goed onthouden.
De pups zijn nooit zonder toezicht van ons bij Finny geweest, alleen uit voorzorg al.
Ze mocht ze wel eens verzorgen als Guusje er even niet was.

Met Finny maakte ik de dagelijkse wandelingen, zodat zij ook alleen aandacht kreeg, en wij samen ook de nodige beweging kregen.
Na ongeveer twee weken nam ik de dames weer samen mee.

Charlotte
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Maria
Contacteer:

Bericht door Maria »

Oei, oei, oei! Niet doen! Zelfs goed nadenken over de andere, je eigen honden in je roedel. Ik zal wat vertellen, op het gevaar af, dat jullie denken "Goh, daar heb je haar weer, die heeft over alles een verhaal zeg"
Ik had een prima stel smouzen, moeder en dochter, Otje en Nina. Wat waren ze op elkaar ingesteld en wat waren ze samen als stel leuk. Otje was de baas, maar Nina geen doetje. Nina kreeg een nest, 6 prachytige pups en Otje was en en al oor en oog voor het nest. Wat vond ze het leuk en spannend! Ik zie nog die zeer geïnteresseerde blik in haar ogen bij het eerste pupje wat kwam. Zo schattig, dacht ik vertederd! Had ik die zeer geïnteresserde blik maar anders geïnterpreteerd.
Ik slaap de eerste week bij het nest. Bij dit nest lag ik met een matras voor de kist. Mijn hoofd op 30 cm. van het nest. Elk piepje hoor je, elk uur even kijken die eerste nacht. Op een gegeven moment werd ik wakker, controleerde het nest en vond een pup wel erg koud en ver bij de andere vandaan liggen. Hij voelde slap bij het oppakken. Onder een heldere kamp zag ik 2 kleine gaatjes in de hals. Het pupje was morsdood. Nog ging er geen lichtje branden. Dit was vast een afwijkende pup, dacht ik, die moeders eruit had gemikt. Wat is de natuur toch mooi geregeld! Tot ik goed wakker werd en de warme belangstelling van Ot me te binnen schoot. Toen het ochtend werd, heb ik sectie laten verrichten. De pup bleek dood geschud te zijn, 30 cm. van mijn hoofd af! Van binnen was hij helemaal verbloed. Nina had geen kick gegeven, maar ook toen pas kon ik het duiden, waarom ze steeds in een halfrond cirkeltje om haar pups heen lag, helemaal weggedraaid van de kamer. Toen ben ik onderzoek gaan doen. Veel fokkers schamen zich als dit gebeurt, daarom hoor je nooit iets van dit. Het komt op het volgende neer: Een roedelhoogste wolf (dus ook onze smousjes) staat NOOIT toe, dat een ranglagere gedekt wordt, en zo toch, dan worden de jongen gedood. Er zijn gevallen bekend, dat de ranghoogste pas met 4 weken de kans kreeg, (vrouwtje even de kamer uit) 3 pups te doden (Hollandse Herder). Je begrijpt, dat nooit meer, maar dan ook nooit meer, mijn andere honden zonder toezicht bij een nest zijn geweest. Moest ik ze toch alleen laten, dan zaten moeder en kroost opgesloten in een heel grote bench. Of ik bracht de andere hond naar vrienden, als het om wat langere tijd ging. Vertrouw je honden binnen je roedel nooit, al jklinkt dat nog zo lullig! Dus zeker ook nog niet meer onrust door een andere hond tijdelijk op te nemen.
Nog steeds lopen de koude rillingen over mijn rug, als ik hieraan terugdenk. De dag erop was ik letterlijk ziek van ellende. Ik hoop echt, dat dit een waarschuwing mag zijn voor iedereen met meer dam één hond.

gr.
Maria
Twee smousjes: Tuuntje Jip en Woezel van Abtswoude.

Maureen01

Bericht door Maureen01 »

nee dit zijn juist de ervaringen die ik wil horen om een goede afweging te kunnen maken.Ik heb nog ruim de tijd want het is nog ver weg maar wil niet iets toezeggen als het niet goed voelt.

Bieke is hier de "breeder" ze is de enige complete teef dus de rest is "geholpen".

Emily is nog in een aantal zaken de alpha maar erkent Bieke duidelijk als "breeder"van de roedel en heeft haar een groot aantal "taken" over gedaan.

Mamba is overduidelijk de ranglaagste,heeft ook een onderdanig karakter.

dus de roedel is stabiel en heeft duidelijk de rangordes en erkent Bieke als "breeder" (tegenwoordig spreekt men niet meer van alpha want dat is allemaal achterhaald)

de logeerhond is ook gesteriiseerd en staat boven Mamba maar is ook vrij onderdanig en erkende Bieke en Emily als ranghogere.

opvanghonden neem ik in die periode vanaf de zwangerschap zowiezo niet. het gaat dus puur om die logeerhond.

Erna

Bericht door Erna »

Maureen ik heb momenteel een nestje liggen, maar geen andere hond-en in de buurt. Kan er zelf niet over oordelen. Maar als ik het verhaal van Maria lees, afschuwlijk, daar moet je toch niet aan denken.
ik zou zelf de logeerhond niet in huis nemen die periode.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Joke

Bericht door Joke »

Daar schrik ik erg van Maria,goed dat er zoveel kennis is op dit forum!
We zijn nooit te oud om te leren,bedankt, ga vooral door met informatie geven!

Groetjes Joke.

Mary

Bericht door Mary »

De fokster waar ik mijn tibetaantje vandaan had heeft 4 teefjes en een dekreu in huis.
Met slechts een teefje werd niet gefokt. Juist dat teefje werd als enige nooit bij het
nest gelaten door de andere honden. Het werd echt woest vechten als dat hondje te
dicht in de buurt kwam. Toch heeft ze een keer kans gezien om een pup te stelen.
Ze is er mee in de tuin gaan zitten. Het was erg koud en nat.Het pupje ging dood en
met etenstijd kwam ze drijfnat en verkleumd naar binnen. Niemand had het nog in de
gaten. Daarna is de reu in de tuin geweest en kwam binnen met een smakelijk hapje.
Bij controle bleek dat een dood pupje te zijn. Dit teefje wilde wel zelf moeder zijn.
Ze had het pupje niets aangedaan maar kon er buiten gewoon niets mee.
Deze fokster was er ook letterlijk ziek van. Zelfs met de extra controle van de andere
honden kon ze dit niet voorkomen.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Tjonge jonge Mary, waar weer uit lijkt te blijken dat ook al is het niet de Alpha teef er toch narigheid van kan komen.
Je hebt van die oer moeders. Van die hondjes die ook altijd slepen met knuffels en misschien schijnzwanger zijn.
Dat zijn juist niet de alpha's, maar de pleegmoeder en tante types die in de natuur onder de teef met jongen staan en klaar staan om in noodgevallen te 'vervangen' !!
In het verhaal van Mary lijkt het alsof de behoefte van dit teefje zo groot werd dat ze het heeft gewaagd een pup mee te nemen.
Ik zou zelf dus niet zeker van veiligheid van de positie van de alpha teef pups zijn.
Ik denk dat je het dus echt beter niet kan doen Maureen.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Wat diep treurig....
Zoiets wil je niet meemaken.
Afbeelding

Erna

Bericht door Erna »

Mary wat afschuwlijk is dat geweest, voor de fokker en het pupje.
Ik weet niet of Sarie de pups iets zal aandoen in een onbewaakt ogenblik, denk zelf van niet. Maar neem toch niet het risico om Sarie alleen met de pups in de kamer te laten.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Onze hond Bilbo 'pikte' de kittens van Knudde onze poes. Met goede afloop :)
Dus daar kun je ook allerlei dingen van verwachten Erna.
Maar gelukkig ook hele leuke en vertederende verhalen.

Maar goed om altijd scherp te blijven......... :o

Maureen01

Bericht door Maureen01 »

nog bedankt voor jullie ervaringsverhalen. Ik heb de logeerhond afgezegd. mijn eerste gevoel was dus het juiste. gewoon niet doen.

hopelijk gaat het dit keer lukken met de dekking en de pupjes

Jeanette

Bericht door Jeanette »

:thumbsup:

Erna

Bericht door Erna »

Hoop ik ook Maureen, nog een paar maanden afwachten.
Groetjes, Erna.

renske

Re: theoretische vraag,dilemma

Bericht door renske »

Maria, wat een vreselijk verhaal :(.

Ik kan me ook alleen maar vinden in het standpunt om het niet te doen. Je zult je handen vol hebben aan je pups en je eigen honden.

Ariënne

Re: theoretische vraag,dilemma

Bericht door Ariënne »

Ik heb Marcel z'n vraag (nu nieuw topic) verplaatst naar "De Wachtlijst"!
Afbeelding

Gesloten