Aan de beurt of toch (nog) niet?

Voor vragen en meldingen betreffende loopsheid, dekken en nesten.
loes

Aan de beurt of toch (nog) niet?

Bericht door loes »

Omdat er altijd mensen van de wachtlijst lid worden en andere Forumleden misschien niet meer weten hoe het precies zit nog maar eens de uitleg over boven aan de wachtlijst staan maar toch niet aan de beurt zijn.
Als je boven aan de wachtlijst staat ben je aan de beurt, ja dat kan, maar het kan gebeuren dat de fokker van het 1e nest dat geboren wordt eigen wensen/verwachtingen heeft en die kunnen zijn om zo maar eens wat te noemen:

niet te ver uit de buurt wonen
geen kinderen of juist wel kinderen of geen kleine kinderen hebben
niet alleen wonen
geen volle werkweek hebben
op (puppy)cursus gaan
de smous in levende lijve gezien hebben
meer dan 1x op bezoek (kunnen/willen) komen

Voldoe je aan eventuele eisen en mag je op kraam/kennismakingsbezoek komen dan moet het uiteraard ook nog klikken. Bovendien geven veel fokkers hun wensen niet vantevoren op aan de wachtlijstbeheerster en bepalen tijdens het 1e telefoongesprek/ de bezoeken of bepaalde zaken zwaar wegen.

Maar ook als kandidaat-eigenaar kun je het af laten weten omdat het nest te ver weg is, de pups niet aan je verwachtingen voldoen, het grootbrengen niet naar je zin is, de fokker teveel wensen heeft, je te weinig of veel te laat op bezoek mag komen, je de fokkers onsympathiek vindt en zo kun je ook een heel ijstje hebben.
Maar 1 ding is onmogelijk: een showhond, die kan wedijveren met andere rassen :grijns: .
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Mary

Re: Aan de beurt of toch (nog) niet?

Bericht door Mary »

loes schreef: Maar 1 ding is onmogelijk: een showhond, die kan wedijveren met andere rassen :grijns: .
Aha, nou dan moet ik er geen een meer.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

loes

Bericht door loes »

Nou, jij werd toch op alle fronten afgekeurd hoor, veel te fel :ja: Slaat het nog op de pup over :hihi:
H K Jelle 13-5-2004

Mary

Bericht door Mary »

:grijns: Ik doe alleen de deur nog open voor een zelfstandige hond die met zijn
koffer voor de deur staat en zeker weet dat hij bij mij wil wonen.
Zo ontloop ik toch mooi die keuring.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Ariënne

Bericht door Ariënne »

loes schreef:Nou, jij werd toch op alle fronten afgekeurd hoor, veel te fel :ja: Slaat het nog op de pup over :hihi:
Een hond kan het ongeveer nergens beter hebben dan bij Mary. :ja:
Mary schreef:Ik doe alleen de deur nog open voor een zelfstandige hond die met zijn koffer voor de deur staat en zeker weet dat hij bij mij wil wonen.
Zal je zien dat dat nog eens gaat gebeuren.
Afbeelding

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Maar heel duidelijk, Loes! :thumbsup:
Afbeelding

andrea21

Bericht door andrea21 »

:thumbsup: Heel duidelijk Loes.
Groetjes, Andrea
Afbeelding Bickel-Gijs van Nerdinck geboren op 26/11/ 2009 Blufpoker's O'Quinta - Toby Hannes.

Labrador Wiskie 16-12-'98 overleden 29/10/2012

marcel

Bericht door marcel »

nou sins loes het bericht heeft geplaats loop ik weer te malen,over hoeveel kans ik maak op een pup en hoeveel % kans wand stel dat elke fokster het niet leuk vind dat ik alleen ben en dat elke fokster dat vind.en:niet te ver uit de buurt wonen....maar dat ik zelf vind dat ik het kan be reisen.....moet ik me nu erge zorgen maken
gr marcel

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Nee hoor Marcel, ik zou me geen zorgen maken.
Maar je kunt er wel rekening mee houden dat er soms een afwijzing kan komen van fokkers.
Maar zoals je leest, dat kan om allerlei verschillende redenen zijn.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

loes

Bericht door loes »

Je moet je ook realiseren dat sommige fokkers het gewoon leuk vinden om eens met alle pups een wandeling te organiseren en dan is het handig als ze niet te ver weg wonen, want dan is de kans groot dat ze niet komen. Er staan diverse reportages op de fotosite en ik weet dat er nog veel meer georganiseerd werden waarvan ik geen foto's kreeg.
Natuurlijk is het als je alleen woont heel belangrijk dat je een goed oppas-en logeeradres hebt, het liefst diverse, want je zult altijd zien dat als je het nodig hebt dan kan de hond niet bij die vriend of bekende terecht, een goed bekend staand pension in de buurt is dan ook geen luxe, maar daar moet dan ook geld voor (gereserveerd) zijn.

Maar niet iedereen maakt zich daar druk over, dus het heeft geen zin je zorgen te maken over dingen waar een fokker zich wel of niet aan zou kunnen storen.
Ik heb al heel wat argumenten gehoord.
Bij de 1 werden de pups zonder te vragen uit de kist gepakt, bij de ander waren ze gepikeerd omdat de moederhond te weinig aandacht kreeg of een kind deed te wild met de pups of de partner was ongeïnteresseerd.
Allemaal geen onterechte bezwaren maar niet iedereen maakt er een punt van.
Wees je zelf, wees eerlijk, bereid je goed voor, meer kun je niet doen.
H K Jelle 13-5-2004

karin73

Bericht door karin73 »

En besef, dat wat de ene fokker als goede argumenten ziet om niet met een mogelijke toekomstige baas in zee te gaan, voor de andere fokker helemaal niet belangrijk is.
Dus lukt het de eerste keer niet, dan komt er wel weer een volgende fokker met prachtige pups.
groetjes, Karin

Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)

marcel

Bericht door marcel »

Natuurlijk is het als je alleen woont heel belangrijk dat je een goed oppas-en logeeradres hebt
dit is al prima geregeld en zelf wil ze er geen geld voor hebben,ze kan goed met honden omgaan en ze woond in dezelfde straat als ik.ze doet ook de cavi's voor me als ik weg moet

sammydesmous

Bericht door sammydesmous »

Wij hadden zelf een vragenlijst met voor ons belangrijke criteria er op gemaakt. Bij het eerste bezoek in laten vullen door de eventuele nieuwe eigenaren. Zo konden we makkelijk zien wie er aan onze eisen voldeed. Ook was het voor ons een hulpmiddel om een keus te maken wie bij welk pupje zou passen. Maar eigenlijk vind ik dat iedereen die zich op de wachtlijst plaatst een vragenlijst thuis gestuurd moet krijgen vn het TFP waar men oa de gezinssamenstelling, woonplaats, hobby's, wel niet werkzaam, oppas geregeld voor toekomstige pup enz enz vermelden. Indien er dan pups geboren worden kan vooraf al een schifting gemaakt worden zodat er minder mensen, fokkers en toekomstige baasjes teleurgesteld zullen worden. Als ik vraag om mensen zonder kinderen bv of mensen binnen een straal van bv 50km verwacht ik niet iemand aan de andere kant van het land zonder eigen vervoer met 4 kinderen. Dit kan dan voorkomen worden. Voor beiden fijner.

José, Sammy & Lieveke :dog: :dog:
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)

Martine

Bericht door Martine »

Wel een goed idee, maar of dat haalbaar is...?
Het is allemaal liefdewerk; Fredie zou het dan een stuk drukker krijgen; ik denk niet dat je dit ook nog van haar kunt verlangen.
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

sammydesmous

Bericht door sammydesmous »

Dat verlang ik ook niet van haar maar het zou wel heel handig zijn lijkt me. Bij een volgend nestje gaan we zeker weer die vragenlijst gebruiken.

José, Sammy & Lieveke :dog: :dog:
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)

Martine

Bericht door Martine »

Dat jij als fokker dat doet, vind ik superhandig; maar jij hebt dan ook echt hart voor de zaak! :thumbsup:
Ik denk dat er heel wat Smouzenfokkers zijn die allang blij zijn dat ze van hun pups afkomen. Stel je voor dat je noodgedwongen met een pup blijft zitten, zal er vast wel eens eentje denken...
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

loes

Bericht door loes »

De hoofdpunten had ik bij alledrie de nesten opgegeven toen er a.s. eigenaren gebeld moesten worden door het TFP. Nu moesten voor alle nesten de pups in de vakantietijd geplaatst worden, wat met de 1e 2 niet zo'n punt was want daar waren geen schoolgaande kinderen, bij Fija's nest was het een stuk moeilijker en moest ik mijn wensen wat aanpassen.
José, confronteerde jij de mensen al bij het 1e telefoontje met de lijst?
H K Jelle 13-5-2004

Anja

Bericht door Anja »

Ik denk dat iedere fokker wel zo zijn eisen heeft. Ver weg wonen is geen bezwaar wel of iemand de moeite neemt om een paar keer te komen kijken. Zelfs van kopers uit Duitsland vragen we dat. De schapendoespuppy's zijn hier goedkoper dus we willen zeker weten dat ze het daar niet om te doen is. Klinkt wellicht streng maar zeggen wij als je een puppy wil dan geven wij je de kans alles van het begin af aan mee te maken en wij gaan er van uit dat een nieuwe huisgenoot een feest moet zijn waar je naar toe groeid. Wij matchen ook vaak een combinatie bij gezin en situatie en dat kan niet als je de nieuwe baasjes nooit ziet.
Daarnaast hebben we ook zoiets van...een does mag dan een herder zijn maar het is geen buitenhond, geen kennelhond en hele dagen alleen zijn is uit den boze als je daar geen goede opvang voor heb.
Het geburd bijna nooit maar mochten wij iemand afwijzen dan nooit via de foon want je kan je soms zwaar vergissen in alleen een telefoongesprek. We laten de mensen eerst komen kennismaken en dan zien we meteen hoe ze reageren als ze een paar pootjes op hun broek krijgen bv of in enthousiasme tegen ze opspringen.
Wat we ook belangrijk vinden is of het hele gezin er achter staat.
Bovendien is het ook omgekeerd zo dat mensen ons kunnen leren kennen.

Desi

Bericht door Desi »

Sammy steld: ik vraag om mensen zonder kinderen bv of mensen binnen een straal van bv 50km

Zelf kan ik mij bij deze steltegel niet vinden. Ondanks dat we zelf geen jonge kinderen hebbn, zijn Desi en Leentje super lief voor alle kinderen van alle leeftijden!
Ook onze vorige honden waren dat. Toen onze zoon geboren werd hadden we een Airdale Terrier van 8 jaar. Wel zat er binnen een week een haakje op de baby-kamer, want de hond wilde de hele nacht en dag aan het bedje liggen te waken! En kinderen kun je met een hond leren omgaan. En waarom binnen 50 km? Laat dat aan de nieuwe eigenaren over, ieder heeft zijn manier om te komen kijken naar de honden. Zeg gewoon minimaal 2x komen kijken tijdens de nestperiode is vereist. En geen volledige baan? Tegenwoordig kan dat helaas ongevraagd heel snel veranderen.

Het lijkt mij dan ook ondoenlijk om z'n vragenlijst te laten beoordelen door een paar personen die zich bezighouden met het fokprgramma. De fokker bepaald uiteindelijk toch waar de pups naar toegaan!

Voor mij zou eerder een stelregel zijn, baasjes niet ouder dan 70 jaar. Dit omdat (onze) smousjes heel veel energie hebben, daardoor zeer vaak behoefte hebben om hun energie kwijt te raken en er bovendien door de vereniging een fokverplichting gesteld is. Deze punten stuiten volgen mij voor vele ouderen toch op problemen!
Laatst gewijzigd door Desi op 07 feb 2012, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Desi

Bericht door Desi »

Anja, een smous en een schapendoes zijn 2 heel verschillende honden. Die kun je niet met elkaar vergelijken!
Eij hebben 2 smousjes. Ik zou er niet aan moeten denken om een Schapendoes te hebben. M.i. blijf je daarmee aan het borstelen met die lange haren. Onze smousjes hebben die borstel nog nooit gezien!

Gesloten