Eindelijk na lang wachten heb je een smousje. Je gaat er mee naar puppycursus misschien nog wat vervolgcursussen. Je knuffelt, speelt, doet er allemaal leuke dingen mee enz. Ze groeit op. Ze wordt deel van je gezin. Je gaat er mee naar de Ritsdag en dan wordt je smousje goedgekeurd voor de fok. Sommigen kijken er al lang naar uit. En anderen hebben zo iets van, moet dat nou, kan ik dat wel, hoe gaat dat. Om voor velen de laatste stap wat makkelijker te maken deze topic.
Wij zelf hopen dat onze Sammy goedgekeurd gaat worden om een nestje te mogen hebben. Het lijkt ons een hele mooi ervaring om dat mee te mogen maken. Maar wat komt er allemaal bij kijken. Wat heb je nodig? Veel van jullie hebben ruime ervaring. Het zou fijn zijn als jullie hier willen melden waar je zo al mee te maken krijgt, wat je nodig hebt. Voeding van de drachtige teef, de pups. Wanneer gaan de oogjes open enz. Om maar wat te noemen. Gewoon een soort naslagwerkje. Zodat veel mensen die nog geen nestje zelf meegemaakt hebben weten wat ze te wachten staat.
Groetjes
José en likjes van Wieske op de Ruiver -Sammy de smous
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)
Nou José, al deze vragen en nog veel meer wqorden beantwoord in de Fokkerswijzer van http://www.kynotrain.nl , daar te bestellen en het is meestal ook in het Smouzenwinkeltje voorradig.
Ik heb er echt veel aangehad, bijv. toen Adah na een paar dagen geen melk meer bleek te hebben.
Het fijne is ook dat je de lijstjes zelf kunt invullen, zodat je vanaf dag 1 van de loopsheid alles bij elkaar hebt
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995 Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Bedankt voor jullie reacties. Ik zelf ga me zeker van te voren goed voorbereiden. Wil niet zeggen dat ik dan alles weet natuurlijk.
Wat je zegt, boeken er over lezen. Naaktgeboren had je me al eens doorgekregen Charlotte, was ik nog niet vergeten. Zal het binnenkort, na de Rits, eens bij de Bieb lenen. Ik had het idee van deze topic omdat er nieuwe smouzeneigenaren zijn die niet weten wat ze te wachten staat met een nestje. Bv dat er een coach toegewezen wordt is niet bij iedereen duidelijk. Ik sprak laatst iemand die niet staat te springen op een nestje met haar smousje. Terwijl het echt een heel mooi teefje is om te zien. "Als de Club iets wil hoor ik het wel" zei ze. "Als ik niets hoor dan maar niet. Wat moet ik met een nestje, hoe en wat. Als mijn smousje de bevalling niet overleefd omdat ik niet weet wat te doen". Toen ik haar vertelde dat er een coach toegewezen werd reageerde deze mevr. met Oh dat wist ik niet. Dan zal ik nog eens zien. Door duidelijke voorlichting over hoe en wat met een nestje bereik je denk ik veel mensen die nu nog twijfelen.
Groetjes
José en likjes van Wieske op de Ruiver - Sammy de smous
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
sammydesmous schreef: Oh dat wist ik niet. Dan zal ik nog eens zien. Door duidelijke voorlichting over hoe en wat met een nestje bereik je denk ik veel mensen die nu nog twijfelen.
Groetjes
Flauw toch, een dergelijke reactie. Dat is toch de overweging die je moet maken
voor je een teefje aanschaft en dat is ook precies de reden waarom ik een reu
heb.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
Bovendien krijg je al die info als je hondje wordt goedgekeurd. Kennelijk is ze nog niet naar de RITS geweest.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995 Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
H K Jelle 13-5-2004
Ja ik begrijp het ook niet. Je weet van te voren als je een teefje kiest dat het er aan zit te komen. Eigenlijk is het toch prachtig als je teefje goed bevonden wordt voor het TFP, dat ze dan voor nakomelingen mag zorgen. Zo zien wij het.
Maar je hebt waarschijnlijk ook reueigenaren die niet zo happig zijn om hun belofte in te lossen.
Groetjes
José en likjes van wieske op de Ruiver - Sammy de smous
loes schreef:Bovendien krijg je al die info als je hondje wordt goedgekeurd. Kennelijk is ze nog niet naar de RITS geweest.
Ja, bij de Rits zul je die informatie wel krijgen. Maar dan hebben ze al ruim een jaar een teefje. En waarschijnlijk al een jaar gedacht da's niks voor mij. Als je die informatie nou eens gelijk met je pup mee naar huis krijgt of nog eerder bij de inschrijving al. Zou dat niet beter zijn?
Vanaf het begin goed voorgelicht voorkomt negatieve gedachten over de TFP-verplichting.
Charlotte heeft ons bij de bezoekjes al uitvoerig ingelicht en ook over de coach verteld.
Groetjes
Je hebt mensen en dus ook fokkers in allerlei soorten. Sommigen vinden het fijn als ze begeleiding krijgen, anderen zien het eerder als teveel bemoeienis.
Zelf heb ik met contractjes gewerkt waarin de fokverplichting dus ook weer staat, destijds tekende ik ook zo'n contract bij Maria voor onze Norma.
H K Jelle 13-5-2004
Toch, en daar heb je het weer, zijn er mensen die niet naar de RITS gaan.
Ik weet van een stel, die niet zijn geweest, en waarschijnlijk ook niet gaan omdat ze geen auto hebben.
Dat hondje (reu) zal tot na een keuring, niet ingezet kunnen worden.
De fokker heeft vantevoren ook geen contact gezocht met de eigenaren van de pups. Ze wisten tot op de RITS niet wie er wel of niet zou zijn van hun nest.
Er zou van het TFP een vraag gesteld kunnen worden of je als fokker de pups met eigenaren die eerste tijd zelf blijft volgen, of dat het door iemand overgenomen mag worden. Ik kan mij voorstellen, dat iemand er klaar mee is als die het beloofde nestje geleverd heeft.
Af en toe een belletje kan veel uitmaken....
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Charlotte schreef:De fokker heeft vantevoren ook geen contact gezocht met de eigenaren van de pups. Ze wisten tot op de RITS niet wie er wel of niet zou zijn van hun nest.
Er zou van het TFP een vraag gesteld kunnen worden of je als fokker de pups met eigenaren die eerste tijd zelf blijft volgen, of dat het door iemand overgenomen mag worden. Ik kan mij voorstellen, dat iemand er klaar mee is als die het beloofde nestje geleverd heeft.
Ben ik helemaal met je eens. Gord je harnasje maar aan......
H K Jelle 13-5-2004
Wat een ergernis, mensen die net doen of hun neus bloedt. Ik had nog nooit van de smous gehoord, maar het was mij al heel snel duidelijk wat er van je verwacht wordt als je al die tijd gewacht hebt op je hondje. Je krijgt uitnodigingen van de club om je hond te laten zien en voldoende info wat daar de bedoeling van is.
Als je niet kunt toevallig, zijn er alternatieven.
Zonde als mensen geen gehoor geven, maar wel genieten van hun leuke hond.
Al die verwachtingen waren voor ons de reden om te kiezen voor twee reuen, maar het nakomen van de beloftes die daaraan vastzitten waren alleen maar gezellig.
Groet, Wubke,
Vigo Julius van Abtswoude 30 april 2006
(Jules) en
Siem-Simon 1 december 2007
Het leuke is tegenwoordig met de huidige communicatiemogelijkheden dat ook de reueneigenaar het kroost kan blijven volgen en menigeen dat ook met veel plezier doet.
H K Jelle 13-5-2004
Persoonlijk vond ik de coach een wassenneus, maar misschien had ik gewoon pech.
Ik was blij dat ik jullie met jullie kennis allemaal achter de hand had! Tijdens de bevalling van Phoebe heb ik nog met een paar forumleden contact gehad omdat Phoebe bleef persen maar er geen pup meer kwam. Ik vond deze ervaringsdeskundigen super!
Ik had ook niet zoveel aan de coach. Maar dat kan natuurlijk ook aan mij gelegen hebben. Bij de worp van Lisa had ik een fokker van onze hondenclub hier, haar kon ik altijd bellen als ik vragen had.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Charlotte schreef:
Maar iemand die zelf het nestje zag als verplichting en eigenljjk liever niet wilde, zal de nieuwe eigenaren ook niet stimuleren om toch vooral aan een nestje mee te werken. En bellen waarschijnlijk al helemaal niet. Veel mensen willen misschien ook geen contact houden.
Misschien moeten er wel TFP-coaches (promoters) komen. Personen die nieuwe eigenaren benaderen om toch vooral aan het TFP mee te doen ZOALS ZE VOORAF BELOOFD HEBBEN . En dan regelmatig contact met ze opnemen. Zou dat niet helpen. Eventuele bezwaren kunnen dan besproken worden en waarschijnlijk ombuigen in enthousiasme om een nestje te fokken of je Reu voor dekking beschikbaar te stellen.
Groetjes
sammydesmous schreef:
Maar iemand die zelf het nestje zag als verplichting en eigenljjk liever niet wilde, zal de nieuwe eigenaren ook niet stimuleren om toch vooral aan een nestje mee te werken. En bellen waarschijnlijk al helemaal niet. Veel mensen willen misschien ook geen contact houden.
Misschien moeten er wel TFP-coaches (promoters) komen. Personen die nieuwe eigenaren benaderen om toch vooral aan het TFP mee te doen ZOALS ZE VOORAF BELOOFD HEBBEN . En dan regelmatig contact met ze opnemen. Zou dat niet helpen. Eventuele bezwaren kunnen dan besproken worden en waarschijnlijk ombuigen in enthousiasme om een nestje te fokken of je Reu voor dekking beschikbaar te stellen.
Groetjes
Er zullen inderdaad mensen achter hun broek gezeten moeten worden, maar mensen die echt niet willen fokken trek je moeilijk over de streep. Die waren het misschien al nooit van plan, ondanks de belofte die ze doen aan de fokker en het terugfokprogramma.
José je moet alles maar eens doorlezen over Lisa en Dop. Ik heb dagelijks geschreven in dat topic. Ik ben ook een fokker die niet had willen fokken, daar heb ik nooit omheen gedraaid. Heb ook de redenen aangegeven waarom liever niet. Heb wel een nestje gefokt omdat ik het beloofd had.
Ik heb er alles aan gedaan om sociale pups af te leveren, en vind het heel erg leuk om de honden te volgen. (en ook hun nazaten weer) Ik heb het ook heel leuk gevonden om het te doen, desondanks heb ik niet voor een tweede nest bij Lisa gekozen en heb haar na haar nest laten steriliceren.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.