Look-alikes gezocht!
Re: Look-alikes
Het zou mij helemaal niets uitmaken.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
-
Desi
Dat is gemakkelijk zeggen met een oude heer! Mijn vraag was natuurlijk bedoeld voor de jongere generatie, die nog actief zijn in het fokprogramma van de hollande smous!
Laatst gewijzigd door Desi op 06 feb 2010, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ewhuitema
Heb toevallig vanavond net deze link van Jeanette bekeken:
http://www.hetgesprek.nl/archief/3420/
(blz. 2 van dit topic)
Ben nu echt wel overtuigd dat "vers bloed" erg belangrijk is!
M.a.w. ik zou er geen problemen mee hebben dat een event. nest van een lookalike zou zijn.
Als het tfp in het verleden geen gebruik had gemaakt van lookalikes, dan hadden wij nu geen lieve smousjes toch?
(blz. 2 van dit topic)
M.a.w. ik zou er geen problemen mee hebben dat een event. nest van een lookalike zou zijn.
Als het tfp in het verleden geen gebruik had gemaakt van lookalikes, dan hadden wij nu geen lieve smousjes toch?
Laatst gewijzigd door ewhuitema op 06 feb 2010, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Toen onze oude heer nog een jonge man was wist ik ook niet welk teefje
voor hem zou komen. Door de club gestuurd, geen probleem.
voor hem zou komen. Door de club gestuurd, geen probleem.
Trouwens, dat de hond ouder is wil toch niet zeggen dat ik dan niet verder
mag kijken dan mijn neus lang is.
mag kijken dan mijn neus lang is.
Maar Anja, het gaat er toch om het ras gezond te houden? Je denkt toch niet dat deze noodsprong genomen zou worden als het niet nodig zou zijn? Het raadplegen van genetici was in 1e instantie gedaan omdat sommigen dachten dat er inmiddels wat selectiever op uiterlijk gefokt zou kunnen worden. Het tegendeel bleek waar helaas.
Als je zelf geen pup wil (houden) dan moet het je toch niet uitmaken wat voor partner er voor je hond gekozen wordt.
Als je zelf geen pup wil (houden) dan moet het je toch niet uitmaken wat voor partner er voor je hond gekozen wordt.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Toevallig zit ik net met mijn neus in de populatiegenetica en dan worden je ogen wel geopend.
Een heel verstandige zet dus, om vers bloed er in te halen.
Volgens mij zijn we met de smouzen sowieso al goed bezig.
Wat mij b.v. opvalt bij andere rassen is het slecht inzetten van de reuen.
Tot nu toe ben ik geen enkel ander ras tegen gekomen, dat bijna net zoveel reuen als teven inzet bij het fokken.
Een heel verstandige zet dus, om vers bloed er in te halen.
Volgens mij zijn we met de smouzen sowieso al goed bezig.
Wat mij b.v. opvalt bij andere rassen is het slecht inzetten van de reuen.
Tot nu toe ben ik geen enkel ander ras tegen gekomen, dat bijna net zoveel reuen als teven inzet bij het fokken.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Ja, je haren gaan er rechtop van staan hè....brrrewhuitema schreef:Heb toevallig vanavond net deze link van Jeanette bekeken:
(blz. 2 van dit topic)
-
renske
Momenteel heb ik dit gesprek op de achtergrond, klinkt interessant (de uitzending van de BBC staat al bijna 2 jaar op de UPC box te wachten dat ik deze ga bekijken...).
Wat ik denk dat er moet gebeuren voordat ´lookalikes´ingezet gaan worden zou denk ik een aankeuring moeten zijn. Op die manier zal het hele uiterlijk en karakter van deze bekend zijn. Tevens zal de RvB goedkeuring moeten geven dat er op het stamboom van de toekomstige pups bij afstamming van het lookalike hondje staat afstamming onbekend. Tevens zullen de nakomelingen va deze hondjes, lijkt mij, óf in een VR, óf in een bijlage G0. Ach, aangezien er toch weinig geshowd wordt met smousjes maakt dat helemaal niets uit.
Ik heb met Lumi wel gemerkt dat je, ondanks dat je 7 generaties kent aan beide zijden, het uiteindelijke hondje er heel anders uit komt te zien dan je zou verwachten.
Ik ben vóór genenverbreding, en daarom zou ik er zelf ook aan mee willen werken.
Als het enigszins kan zou ik er wel voor waken dat wanneer bijv. P afstamming onbekend is, er pas weer bij bijv. F3 weer een afstamming onbekend bij gezet wordt. Dus niet te veel bij elkaar om evt rare onbekende zaken zo veel mogelijk uit te sluiten.
Wat ik denk dat er moet gebeuren voordat ´lookalikes´ingezet gaan worden zou denk ik een aankeuring moeten zijn. Op die manier zal het hele uiterlijk en karakter van deze bekend zijn. Tevens zal de RvB goedkeuring moeten geven dat er op het stamboom van de toekomstige pups bij afstamming van het lookalike hondje staat afstamming onbekend. Tevens zullen de nakomelingen va deze hondjes, lijkt mij, óf in een VR, óf in een bijlage G0. Ach, aangezien er toch weinig geshowd wordt met smousjes maakt dat helemaal niets uit.
Ik heb met Lumi wel gemerkt dat je, ondanks dat je 7 generaties kent aan beide zijden, het uiteindelijke hondje er heel anders uit komt te zien dan je zou verwachten.
Ik ben vóór genenverbreding, en daarom zou ik er zelf ook aan mee willen werken.
Als het enigszins kan zou ik er wel voor waken dat wanneer bijv. P afstamming onbekend is, er pas weer bij bijv. F3 weer een afstamming onbekend bij gezet wordt. Dus niet te veel bij elkaar om evt rare onbekende zaken zo veel mogelijk uit te sluiten.
-
Desi
Natuurlijk weet ik dat het ras gezond moet blijven! Mijn vraag is alleen: willen jullie je smousjes hiervoor gebruiken? M.i. mag het niets uitmaken of je een pup wil houden of niet!loes schreef:Maar Anja, het gaat er toch om het ras gezond te houden? Je denkt toch niet dat deze noodsprong genomen zou worden als het niet nodig zou zijn? Het raadplegen van genetici was in 1e instantie gedaan omdat sommigen dachten dat er inmiddels wat selectiever op uiterlijk gefokt zou kunnen worden. Het tegendeel bleek waar helaas.
Als je een pup wilt houden en je wilt daarom alleen met "echte" smous fokken, dan ben je m.i. tegen deze maatregel. Wat u niet wilt, geef dat ook een ander niet!
Ik zou het persoonlijk prima vinden. Ik zou er zelfs graag aan meewerken, of ik nu wel of niet een pup zou houden. Maar zou het eerst wel met de mede-eigenaar van de kennelnaam overleggen natuurlijk. :wink2:Desi schreef:Ik heb misschien een rare vraag: zouden jullie je lieve smousje willen laten dekken door een look a like??? Of jullie reu een look a like laten dekken?

Deze toekomstige Kennelnaam drager is het helemaal met je eens Ariënne.
Maar de vraag is terecht Anja.
Hoe zou je er tegenover staan....
Als je het ermee eens bent en mee wil werken maakt het niet uit of je zelf een pup houdt of niet.
Het meewerken met dit inbrengen van lool-alikes heeft natuurlijk consequenties.
Wat nu als er plotseling vier bonte pups uit komen...
En wat nu als je graag een pup gunt aan iemand op de wachtlijst die heel graag wil showen?
Natuurlijk wordt dat met degene die mee wil werken goed overlegd.
Maar goed...voordat de nazaten van deze 'smousjes' weer echte showsmouzen zijn, ben je weer een paar generaties verder.
Dat is, denk ik, de reden dat dure showhondenclubs wel drie keer nadenken om een ongeregistreerde werkhond van hetzelfde ras in te brengen b.v.
Want daar gaat het natuurlijk wel om de pupprijs vandie dure types.
Terwijl het bij veel doorgefokte honden wel heel erg verstandig zou zijn.
Zoals ook in 'Het gesprek' te zien is, lopen ze nu het risico dat hun hond/ras straks helemaal niet meer bestaat.
Overigens gaat het inbrengen van lool-alikes allemaal volgens de regels van de RvB. Je moet daar ook officieel toestemming voor vragen meen ik.
Laatst gewijzigd door Jeanette op 07 feb 2010, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet iedereen is zo verstandig of heeft zoveel begrip van de noodzaak.Desi schreef: Als je een pup wilt houden en je wilt daarom alleen met "echte" smous fokken, dan ben je m.i. tegen deze maatregel. Wat u niet wilt, geef dat ook een ander niet!
Renske: Ik heb met Lumi wel gemerkt dat je, ondanks dat je 7 generaties kent aan beide zijden, het uiteindelijke hondje er heel anders uit komt te zien dan je zou verwachten.
Bij de smous is dat ook nog steeds onvoorspelbaar
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
-
Desi
Is het dan misschien niet verstandiger om weer met border terriers te kruizen ipv allerlei hondjes waarvan de voorgeschiedenis niet bekent is?
Als je graag jachtdrift, te korte pootjes, wildzwijn, een verkeerde kopvorm, te kort garnituur en borderafwijkingen in wil fokken. Dat het maar bij een paar vriujwel gelijktijdige pogingen gebleven is, is echt niet voor niks en nu men inmiddels zoveel meer weet van genetica en vererven zou het wel heel kortzichtig zijn
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
-
renske
En mede daarom denk ik dat het alleen maar goed is om aan genenverbreding te doen en je zo weinig mogelijk hondjes uit moet sluiten en nieuw bloed een toegevoegde waarde zal zijn.loes schreef:
Bij de smous is dat ook nog steeds onvoorspelbaar
Eigenlijk is het heel simpel:
Ha ha ...grapje, maar toch......
Ik denk, dat wanneer je een andere rashond inbrengt,je ook het misschien al smalle genenpakket van dat ras meeneemt.
Toen de smouzen zelf nog 'vuilnisbakjes' waren, maakte dat niet zoveel uit, want toen werd er gezocht naar aanvullende genen.
Nu hebben de smouzen al een 'lange' en duidelijke stamboom en is er dus behoefte om, via deze stap, het genenpakket zo goed mogelijk te verbreden.
Misschien is het zelfs wel zo, dat bij het inbrengen van een ras dat ooit al eens gebruikt is, je zelfs een bepaald onderliggend probleem weer mee kan nemen.
Het is niet voor niets dat er gevraagd wordt naar look-alikes zonder enige relatie met welke smous dan ook. Zou dat wel zo zijn, dan schiet je er weinig mee op.
Dus het liefst een hond, die in de verste verte niets met de smous van nu te maken heeft.
Ha ha ...grapje, maar toch......
Ik denk, dat wanneer je een andere rashond inbrengt,je ook het misschien al smalle genenpakket van dat ras meeneemt.
Toen de smouzen zelf nog 'vuilnisbakjes' waren, maakte dat niet zoveel uit, want toen werd er gezocht naar aanvullende genen.
Nu hebben de smouzen al een 'lange' en duidelijke stamboom en is er dus behoefte om, via deze stap, het genenpakket zo goed mogelijk te verbreden.
Misschien is het zelfs wel zo, dat bij het inbrengen van een ras dat ooit al eens gebruikt is, je zelfs een bepaald onderliggend probleem weer mee kan nemen.
Het is niet voor niets dat er gevraagd wordt naar look-alikes zonder enige relatie met welke smous dan ook. Zou dat wel zo zijn, dan schiet je er weinig mee op.
Dus het liefst een hond, die in de verste verte niets met de smous van nu te maken heeft.
renske schreef:.... en je zo weinig mogelijk hondjes uit moet sluiten en nieuw bloed een toegevoegde waarde zal zijn.
Overigens ben ik pas nog een onderzoek tegengekomen over de problemen
binnen de border-terrier populatie. Laten we die er maar niet invoegen.
binnen de border-terrier populatie. Laten we die er maar niet invoegen.
Aha...weet je nog waar Mary?
Doet U mij de 'link' dan maar :wink2:
Doet U mij de 'link' dan maar :wink2: