Jip x Brutie

Voor vragen en meldingen betreffende loopsheid, dekken en nesten.
Renate

Re: Jip

Bericht door Renate »

Wat een toestand met Faya, Constance. Ik hoop van harte dat het allemaal meevalt en vooral dat de oorzaak snel gevonden wordt.
Het is wel een heel mooie hond zeg.

En die arme Kita. Hoe gaat het nu met haar?

Constance

Bericht door Constance »

Met Kita gaat het weer uitstekend, de foto is al weer van een paar weekjes geleden hoor.. :wink:
en wat betreft Faya...we hebben vandaag de uitslag gekregen van verschillende onderzoeken. (ecg, hartecho, bloedonderzoeken inspanningstest enz..)
Ze heeft het exercise induced collaps syndroom (EIC) . Het is een stofwisselingsziekte waarbij haar spieren abnormaal snel verzuren. Dus al binnen b.v. 10 minuten na inspanning ( b.v. spelen met een andere hond) Na de inspanningstest, die 10 minuten duurde was haar temperatuur 42,5 graden en deze liep nog op. Ze hebben haar direct gekoeld met ice-packs.
Het is een ziekte die eigenlijk voornamelijk voorkomt bij labrador retrievers.
Het goede nieuws is dat ze er over heen kan groeien als ze twee jaar is.
Het was even schrikken maar we zijn toch blij dat we eindelijk weten wat haar mankeert!!
http://www.whgdierenartsen.nl/html/frameset.html

Er zijn nog geen medicijnen voor maar met bepaalde voedingssuplementen behalen ze goede resultaten.
Verder mag ze zich niet overmatig inspannen, niet te erg opwinden en als ze tekenen geeft van een aanval moeten we haar meteen rust geven.

Fijn dat we het nu weten, die onzekerheid is maar niks :(
Groetjes Constance
Afbeelding

Mary

Bericht door Mary »

Het zit je niet mee Constance, wat weer een zorg erbij. :?
Hopelijk zal ze er echt overheen groeien.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Tjonge Constance, dat is niet mis.
Maar er gloort toch hoop en daar ga je natuurlijk voor.
Wel heel prettig dat jullie weten wat het is en er nu ook goed mee om kunnen gaan.
Dat is natuurlijk toch een pak(je) van je hart.
Veel knuffels voor je patienten :kus:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

loes

Bericht door loes »

Jammer, dat een actieve jonge hond dit moet overkomen, maar het ras op zich is niet echt "druk", toch en eenmaal volwassen misschien wel tevreden met een wat gezapiger bestaan ?
Toen ik met Norma (een behoorlijke doerak) op cursus zat kreeg ik les van een Tervurense Herder liefhebber/fokker en er waren er toen ook een paar op cursus. Super gehoorzaam, altijd tegen de baas aan lopend. Zij waren er heel blij mee en vonden de ondeugende streken van de smous maar niks en ik vond die overdreven "will-to-please" niks.
Uiteraard zou het fantastisch zijn als ze eroverheen groeit, maar zoals in het artikel staat kan ze er gelukkig wel oud mee worden.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Veel sterkte met Faya, Constance. Sneu hoor, maar ik hoop van harte dat de supplementen gaan helpen en Faya erover heen zal groeien.
Enig idee welke voedingssupplementen ze zal moeten hebben?
Afbeelding

Maria
Contacteer:

Bericht door Maria »

He verdorie Constance, wat naar dat jullie dit overkomt met Faya. Ze is overigens prachtig geworden! Nu maar hopen, dat ze er inderdaad overheen groeit!
Zoals jullie al van Ariënne gehoord hebben: We hebben gisteren zalig in Roosje's tuin met ven gezeten. Verhuizen??? Zo'n paradijsje vind je nergens meer Ariënne!
Roosje herkende ons inderdaad, toen ze ineens onze stem hoorde. En de twee pups herkenden elkaar ook. Ze lijken qua karakter wel wat op elkaar, allebei zijn ze geneigd verschrikkelijk braaf te zijn, een standje vinden ze allebei vreselijk. Ze zijn beiden heel aanhankelijk en erg op mensen gericht. Jip bemoeide zich gelukkig niet zo met het puppenstel, Jip had namelijk enorm veel werk met het bewaken van het terrein en het buiten houden van mogelijke indringers. En Nina moest heel erg keuken en huis inspecteren en in de gaten houden wat Ariënne allemaal voor lekkers naar buiten bracht. Vera vond het allemaal best wel spannend en probeerde voorzichtig mee te spelen. Soms duwde ze even Roosje of Woezel naar huis....Roosje is iets groter dan Woezel, zo op het gezicht een cm. of 34. Zijn het geen schatjes?
Bijlagen
Roosje en Woezel met tante Vera
Roosje en Woezel met tante Vera
veerenroosenwoezel.jpg (31.61 KiB) 2361 keer bekeken
De lichte pup is Roosje, de donkere Woezel
De lichte pup is Roosje, de donkere Woezel
roosenwoezel.jpg (45.99 KiB) 2361 keer bekeken
Twee smousjes: Tuuntje Jip en Woezel van Abtswoude.

Mary

Bericht door Mary »

Best een groot kleurverschil.
Zo op de foto zie je niet veel verschil in maat.
Ik heb er trouwens alle vertrouwen in dat beide dames nog heel rustig
een stukje doorgroeien. Dat herkennen blijft heel lang doorgaan, mits er
maar zo nu en dan contact is. Pim herkent nog steeds de stem van de
fokster. Dolblij altijd, maar hij wil er niet blijven. (gelukkig)

Maria
Contacteer:

Bericht door Maria »

Silke van Else Joustra, door mij gefokt, zie ik zelden, maar ze is altijd heel blij me te zien en herkent me zeer zeker. Leuk is dat toch he?
Woezel en Roos vind ik allebei ook (nog) wat langer dan hoog. Pups kunnen soms wat "schokkerig" opgroeien, dus we hopen, dat er nog iets in de hoogte bij komt. Zo niet, dan hebben wij, zeker weten, de allerleukste smous van karakter van Nederland!

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Wat een schattige foto's toch, Maria!

Ons allerallerleukste smousje heeft vanmorgen de kabel van de laptop finaal doorgebeten. :schrik: Godzijdank zat hij niet in het stopcontact. Meestal leg ik hem 's avonds op tafel, maar ja. Het ging haar waarschijnlijk om het klittenbandje. Nou, dat is er inderdaad af. :|
Afbeelding

Mary

Bericht door Mary »

Ach, dus binnenkort met :sortof: sneeuw spelen?
Ik had het vannacht ineens heel druk. Had vlinders geteld en doorgegeven.
Heldere lucht en veel sterren. Zit de foto van Woezel en Roosje te bekijken,
valt er ineens een wolkbreuk. Alles stond nog buiten en open.
In 4 minuten viel er 18 mm. Slaapkamerraam stond wagenwijd open vanwege
de hitte. Man lag in bed (5 minuten) en wist van niks. Hij lag aan de droge kant.
:hmm: Mijn bed was voor 1/3 nat. Wel een stuk minder heet :idea:

Maria
Contacteer:

Bericht door Maria »

Niks mis met een waterbed toch?
Ariënne, Roosje is toch niet in staat tot zoiets stouts! Ik fok op braafheid. Was het Veertje niet?

Constance

Bericht door Constance »

loes schreef:Jammer, dat een actieve jonge hond dit moet overkomen, maar het ras op zich is niet echt "druk", toch en eenmaal volwassen misschien wel tevreden met een wat gezapiger bestaan ?
Toen ik met Norma (een behoorlijke doerak) op cursus zat kreeg ik les van een Tervurense Herder liefhebber/fokker en er waren er toen ook een paar op cursus. Super gehoorzaam, altijd tegen de baas aan lopend. Zij waren er heel blij mee en vonden de ondeugende streken van de smous maar niks en ik vond die overdreven "will-to-please" niks.
Uiteraard zou het fantastisch zijn als ze eroverheen groeit, maar zoals in het artikel staat kan ze er gelukkig wel oud mee worden.
Já gelukkig wel ! moet er niet aan denken dat we haar zouden moeten missen, ze is pas 8 maanden maar hoort al helemaal bij ons.
Ik vind die overdreven will to please ook niet echt toppie hoor, wij lieten Faya daarom ook volop spelen met andere honden, juist om haar ook de andere leuke dingen van het hondenleven te gunnen. Er loopt bij ons in het park ook een herdereigenaar en die snapt ons niet. Hij vindt dat de hond alleen maar aandacht met hebben voor de baas, samen een blok vormen zeg maar . Tony is juist dan heel overdreven naar hem toe in het spel gedrag van Faya. Dat hoort er naar ons idee ook gewoon helemaal bij. Zo krijg je wel een sociale hond toch?
Wat ik wel heel jammer vind is dat we geen behendigheid of iets dergelijks met haar kunnen gaan doen omdat het juist bezigheden zijn die haar heel erg opwinden/enthousiast maken. Dat is nu juist de combinatie wat voor haar slecht kan uitpakken. Nu dus op zoek naar iets wat wel geschikt is voor haar en wat ze tóch leuk vindt.
Afbeelding

Constance

Bericht door Constance »

Ariënne schreef:Veel sterkte met Faya, Constance. Sneu hoor, maar ik hoop van harte dat de supplementen gaan helpen en Faya erover heen zal groeien.
Enig idee welke voedingssupplementen ze zal moeten hebben?
Hoi Arienne ! Heb je al een nieuw snoertje??? :lol:

Wat betreft de voedingssuplementen heb ik Q10 voorgeschreven gekregen (100mg p. dag) , B2 (eigenlijk één of andere moeilijke naam) in de vorm van biergisttabletten (100 mg p. dag) en Carnitine, dit kon in tabletvorm maar ik ga het in de vorm van vers vlees doen (carnibest en wel in de "aktief" uitvoering) Dit ga ik extra voeren naast haar brokken.
Honden met deze ziekte kunnen beter wat meer vlees op hun botten hebben dan wat minder.
Ben benieuwd !
Afbeelding

loes

Bericht door loes »

Maria schreef:Niks mis met een waterbed toch?
Ariënne, Roosje is toch niet in staat tot zoiets stouts! Ik fok op braafheid. Was het Veertje niet?
En als het Roosje was dan heeft ze het natuurlijk van 'r vader :wink:
H K Jelle 13-5-2004

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Tuurlijk, kijk maar eens op m'n foto's hoe zoet ze is :wink:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Hahaha slim hoor: van haar vader! Nee, het is echt Abtswoudiaans! :wink:

Mary, lekker hè die afkoeling! Natuurlijk was je in de ban!

Constance, niet dat ik er heel veel verstand van heb, maar het boeit me wel. Het lijkt wel of de diergeneeskunde er meer voor open staat dan de reguliere mensen-huisartsen. :scratch:

Batterij is nu haast leeg!........................................................................ :o :wink:
Afbeelding

Maria
Contacteer:

Bericht door Maria »

Vandaag hebben we Wobke weer voor het eerst, nadat ze met 7 weken hier wegging, teruggezien. Wat werden we ook hier weer vreselijk aardig en warm ontvangen! Wobke woont samen met een 10-jarige fauve de bretagne in Delden. Ook Wobke heeft hetzelfde leuke en vrije karakter, wat haar broertje en zusjes ook hebben. Nina, Jip, Woezel en Wobke hebben enorm gespeeld in de mooie tuin van Barbara. In de buurt van kasteel Twickel hebben de hondjes heerlijk gewandeld en gespeeld. Jammer was wel weer, dat een grote haas het waagde om erg uitdagend zijn kop boven het maaiveld uit te steken, en dat terwijl we een heuse jager, de fauve, bij ons hadden. De brave smousjes, Jip, Nina en Woezel waren heel snel op ons fluitje terug. Zo niet Jip, die samen met Puck de haas vergezelde op zijn vluchtweg. Jip kwam na een minuut of 5 terug, maar op Puck hebben we toch wel een half uurtje moeten wachten, al roepende en fluitende. En dan vooral heel blij en opgewekt roepen, hoe braaf ze wel niet is, alls ze dan uiteindelijk komt! Voor mij nooit een jachthond!
Ik heb wel 20 foto's gemaakt, waarvan er uiteindelijk maar een paar goed zijn geworden. Op de foto hieronder Wobke.
Bijlagen
Wobke van Abtswoude
Wobke van Abtswoude
wobke1.jpg (34.44 KiB) 2500 keer bekeken

Erna

Bericht door Erna »

Wat een schatje die Wobke.
Dat jagen is lastig, Lisa gaat achter de konijnen aan, laat me ook wel wachten af en toe. Maar gelukkig nog nooit 'n half uur, al lijkt dat soms in mijn verbeelding wel zo. :dog:
Je zat een eind uit de buurt Maria. Mooie omgeving daar hé!

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

loes

Bericht door loes »

Mooi hondje, die Wobke . En wat een prachtige OORTJES (nog?)
Heeft ze het formaat van Roosje en Woezel?
H K Jelle 13-5-2004

Gesloten