Stijnke en Douwe
Re: Stijnke en Douwe
Dat hadden wij weer als voordeel met een nest in het voorjaar.
Hebben heel vaak mooi weer gehad zodat de pups heel veel buiten konden zijn met de deuren open. Zo konden ze kiezen of ze binnen of buiten wilden verblijven.
De ren konden wij zo aanpassen dat zij niet ook nog ongemerkt de kamer in konden.
Heel veel plasjes en poepjes werden dan ook buiten gedaan.
Tuurlijk waren er ook van die grapjassen bij die het leuk vonden om lekker naar binnen te wandelen om in de ren hun behoefte te doen.
Ik kieperde ze ook wel eens via het raam naar buiten als ik de ren en keuken wilde dweilen. Want bij een open deur stonden ze net zo snel weer binnen.
Vooral 's ochtend voor ik ging werken was dat wel zo handig.
Hebben heel vaak mooi weer gehad zodat de pups heel veel buiten konden zijn met de deuren open. Zo konden ze kiezen of ze binnen of buiten wilden verblijven.
De ren konden wij zo aanpassen dat zij niet ook nog ongemerkt de kamer in konden.
Heel veel plasjes en poepjes werden dan ook buiten gedaan.
Tuurlijk waren er ook van die grapjassen bij die het leuk vonden om lekker naar binnen te wandelen om in de ren hun behoefte te doen.
Ik kieperde ze ook wel eens via het raam naar buiten als ik de ren en keuken wilde dweilen. Want bij een open deur stonden ze net zo snel weer binnen.
Vooral 's ochtend voor ik ging werken was dat wel zo handig.
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Wij gaan waarschijnlijk volgende keer (als dat doorgaat) ook voor een zomernest, maar of Stijnke daaraan meewerkt is dan nog de vraag 
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
De pups zijn bij jullie toch vaak genoeg buiten Maureen, het is natuurlijk ook niet te koud voor het jaar.
Ik vond het winternest van Lisa juist fijn i.v.m. haar flyball wedstrijden. Daar had ze nu niets van hoeven missen.
Ik vond het winternest van Lisa juist fijn i.v.m. haar flyball wedstrijden. Daar had ze nu niets van hoeven missen.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Jawel, buiten komen ze nu iedere dag wel meer dan eens. Zelfs als het een beetje miezert. En als het vriest kunnen ze ook best naar buiten, alleen dan niet zo lang.
Maar het is me toch te fris om het grootste deel van de dag de deur open te hebben en ook om ze echt lang buiten te laten zodat ze het grootste deel van hun plasjes en poepjes vast buiten kwijt zijn. Ze doen wel wat buiten hoor, maar het zou van mij nog best meer mogen
Scheelt toch ruimen.......
Stijnke heeft nu haar examen GGB gemist en een groot deel van haar behendigheidscursus, maar dat zou in de zomer ook zo hebben kunnen vallen. Wedstrijden doen we (nog) niet, dus dat is geen overweging. En met de examens hebben we geen haast. We hebben gewoon veel plezier met de lessen.
En binnenkort gaan we weer speuren. Als troost wanneer de pups weg zijn en het te stil is in huis
Eergisteravond en gisteren wou Maaike geen vlees eten. Ze bliefde het echt niet. At wel brokjes en speelde mee met de rest, maar was een tikje sneller moe en bleek ook een beetje erg smeuige ontlasting te hebben.
Ze gaf het duidelijk aan en mocht gewoon extra brokjes. En vandaag was ze weer helemaal in orde. Praatjes voor drie en energie te over. At ook met smaak haar portie vlees weer.
Wonderlijk dat zo'n klein hummeltje dat toch al zo duidelijk weet te maken.
Prachtig vind ik dat. 
Maar het is me toch te fris om het grootste deel van de dag de deur open te hebben en ook om ze echt lang buiten te laten zodat ze het grootste deel van hun plasjes en poepjes vast buiten kwijt zijn. Ze doen wel wat buiten hoor, maar het zou van mij nog best meer mogen
Stijnke heeft nu haar examen GGB gemist en een groot deel van haar behendigheidscursus, maar dat zou in de zomer ook zo hebben kunnen vallen. Wedstrijden doen we (nog) niet, dus dat is geen overweging. En met de examens hebben we geen haast. We hebben gewoon veel plezier met de lessen.
En binnenkort gaan we weer speuren. Als troost wanneer de pups weg zijn en het te stil is in huis
Eergisteravond en gisteren wou Maaike geen vlees eten. Ze bliefde het echt niet. At wel brokjes en speelde mee met de rest, maar was een tikje sneller moe en bleek ook een beetje erg smeuige ontlasting te hebben.
Ze gaf het duidelijk aan en mocht gewoon extra brokjes. En vandaag was ze weer helemaal in orde. Praatjes voor drie en energie te over. At ook met smaak haar portie vlees weer.
Wonderlijk dat zo'n klein hummeltje dat toch al zo duidelijk weet te maken.
Maureen
Die Maaike. Maar jij kan met de pupjes lezen en schrijven Maureen, elke verandering zie je meteen.
Leuk dat je binnenkort weer gaat speuren met Stijnke.
Leuk dat je binnenkort weer gaat speuren met Stijnke.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Al een paar dagen vindt Stijnke het niet meer nodig dat de pups te pas en te onpas aan haar buik hangen te lurken. Het mag nog wel, maar niet heel lang meer en ook niet altijd. Maar toen er vanavond eentje zich bezeerde en stond te jodelen, wist ze niet hoe snel ze ertussen moest springen om iedereen te controleren en van een troostend slokje te voorzien.
Niks aan de hand overigens, het vooral de schrik van even klem zitten en niet dat hij nou zo strak klem zat.
En vanochtend was het hele vijftal in de regen buiten. Het is nog steeds niet koud en ze wilden graag naar buiten dus vooruit maar. Heel even stonden ze allemaal te kijken en liepen ze heel voorzichtig verder. Maar al snel stuiterden ze als vanouds door het groen. Nat en wel.
Ze wilden wel iets eerder naar binnen dan anders en lieten zich de afdroogbeurt met de handdoek ook welgevallen. Even opwarmen binnen en dan toch weer terug de regen in. Niet zo erg onder de indruk dus.
Vanmiddag waren de dames van de HSC er om de hele boel te bekijken, beschrijven en fotograferen. Ik kon er helaas niet bij zijn. Moest werken.
Maar ze zijn allemaal goedgekeurd als Smous
Vanavond alle a.s. eigenaren gemaild met de naam van hun a.s. schatje.
Van de reuen was meteen, toen we overlegden, duidelijk, dat de voorkeur die ze in het begin hadden uitgesproken ook uiteindelijk de pup betreft die we denken dat het beste bij hen past. Maar ook over de teefjes waren Lies en ik het meteen eens.
Het blijft natuurlijk voor een deel intuitie en een deel observatie, maar het voelt goed zo.
Nu wordt het afscheid wel ineens heel tastbaar en dichtbij.
Maar we zien ook dat de pups er hard naartoe groeien en Stijnke al wat afstand begint te nemen.
En vanochtend was het hele vijftal in de regen buiten. Het is nog steeds niet koud en ze wilden graag naar buiten dus vooruit maar. Heel even stonden ze allemaal te kijken en liepen ze heel voorzichtig verder. Maar al snel stuiterden ze als vanouds door het groen. Nat en wel.
Ze wilden wel iets eerder naar binnen dan anders en lieten zich de afdroogbeurt met de handdoek ook welgevallen. Even opwarmen binnen en dan toch weer terug de regen in. Niet zo erg onder de indruk dus.
Vanmiddag waren de dames van de HSC er om de hele boel te bekijken, beschrijven en fotograferen. Ik kon er helaas niet bij zijn. Moest werken.
Maar ze zijn allemaal goedgekeurd als Smous
Vanavond alle a.s. eigenaren gemaild met de naam van hun a.s. schatje.
Van de reuen was meteen, toen we overlegden, duidelijk, dat de voorkeur die ze in het begin hadden uitgesproken ook uiteindelijk de pup betreft die we denken dat het beste bij hen past. Maar ook over de teefjes waren Lies en ik het meteen eens.
Het blijft natuurlijk voor een deel intuitie en een deel observatie, maar het voelt goed zo.
Nu wordt het afscheid wel ineens heel tastbaar en dichtbij.
Maureen
Poeh...het gaat nu erg hard.
Wat een helden ...zo door de regen rennen.
Die Stijnke is me er eentje hoor...troostslokjes.
Wat een helden ...zo door de regen rennen.
Die Stijnke is me er eentje hoor...troostslokjes.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Wat gaat het toch snel hè?
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Het eerste officiële smouzengebeuren ook al gehad.
Dan komt echt het einde van jullie tijd met de pups in zicht.
Jammer dat je er niet bij was, Maureen.
Dan komt echt het einde van jullie tijd met de pups in zicht.
Jammer dat je er niet bij was, Maureen.
Charlotte
Nog even, dan vliegen ze uit.
Geniet de laatste week nog maar extra van ze.
Ik ben ook heel erg benieuwd hoe Stijnke zal reageren als haar kinders het nest verlaten. Ik hoop dat ze er makkelijk afstand van kan doen.
Bij Lisa viel het afscheid nemen van haar pups wel mee, we zijn toen overigens meteen daarna een weekje naar Drenthe gegaan voor de afleiding.
Maar Hieke, de moeder van Lisa, heeft er heel veel last van gehad dat haar pups het huis verlieten, die was het liefste achter de auto aangerend om hem tegen te houden.
Geniet de laatste week nog maar extra van ze.
Ik ben ook heel erg benieuwd hoe Stijnke zal reageren als haar kinders het nest verlaten. Ik hoop dat ze er makkelijk afstand van kan doen.
Bij Lisa viel het afscheid nemen van haar pups wel mee, we zijn toen overigens meteen daarna een weekje naar Drenthe gegaan voor de afleiding.
Maar Hieke, de moeder van Lisa, heeft er heel veel last van gehad dat haar pups het huis verlieten, die was het liefste achter de auto aangerend om hem tegen te houden.
Bij Norma bleef Adah, daar hebben we weinig van gemerkt, Adah maakte er geen praat van, maar bij Fija hadden we ons daardoor vergist en dachten dat ze het niet zou merken als nr 1 verdwenen was terwijl ze uitgelaten werd, ze kunnen tenslotte niet tellen
. Niet dus, ze ging haar zoeken, dus bij de volgende pups hebben we haar gewoon afscheid laten nemen en was het goed. 1 bleef nog wat langer en die hebben later thuis afgeleverd.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Ze zullen het wel 'ruiken' .
Erg sneu hoor, als ze er zo van overstuur zijn.
Erg sneu hoor, als ze er zo van overstuur zijn.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Ach, nr 1 ligt heerlijk aan mijn voeten te slapen. :wink2:loes schreef:Bij Norma bleef Adah, daar hebben we weinig van gemerkt, Adah maakte er geen praat van, maar bij Fija hadden we ons daardoor vergist en dachten dat ze het niet zou merken als nr 1 verdwenen was terwijl ze uitgelaten werd, ze kunnen tenslotte niet tellen. Niet dus, ze ging haar zoeken, dus bij de volgende pups hebben we haar gewoon afscheid laten nemen en was het goed. 1 bleef nog wat langer en die hebben later thuis afgeleverd.
groetjes, Karin
Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)
Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)
Het is nog heel even afwachten, dan weten we wat Stijnke ervan gaat vinden.
Lienke vond het wel best dat ze gingen indertijd, maar Stijnke is Lienke niet
We hebben vandaag een lastige knoop doorgehakt. De ontwikkelingen gaan snel soms en zeker het opgroeien van pups. De oudste twee zijn eigenlijk al zover dat ze zouden kunnen gaan. Mede gezien de gezinnen waar ze heen gaan. Dat moet er ook eerlijk bij gezegd. Maar ja, de a.s. eigenaren rekenen helemaal op het weekend erna, dus dan moet het maar net kunnen. Niet dat ze niet mogen blijven, graag zelfs
, maar als een pup zover is, moet je ook eerlijk overleggen vind ik.
Dus dat hebben we gedaan. En de eerste (Dorus) gaat a.s. zondag naar zijn nieuwe huis.
Daar komt een weekje eerder zelfs extra goed uit. (
aldus de familie) En zo kan Stijnke vast een beetje wennen.
De andere blijft nog bij ons. En ook dat is helemaal o.k.
Liever iemand die eerlijk zegt dat het nu niet rond is en volgende week wel, dan ja te zeggen en dat het dan eigenlijk niet gaat.
Soms heb ik van die idiote ingevingen, maar in de loop der jaren is me gebleken dat ze heel vaak goed zijn.......dus doe ik er maar iets mee. En zo wordt Dorus dus a.s. zondag Moos. Maar eerst gaan we zaterdag nog een uitstapje met allemaal maken.
Lienke vond het wel best dat ze gingen indertijd, maar Stijnke is Lienke niet
We hebben vandaag een lastige knoop doorgehakt. De ontwikkelingen gaan snel soms en zeker het opgroeien van pups. De oudste twee zijn eigenlijk al zover dat ze zouden kunnen gaan. Mede gezien de gezinnen waar ze heen gaan. Dat moet er ook eerlijk bij gezegd. Maar ja, de a.s. eigenaren rekenen helemaal op het weekend erna, dus dan moet het maar net kunnen. Niet dat ze niet mogen blijven, graag zelfs
Dus dat hebben we gedaan. En de eerste (Dorus) gaat a.s. zondag naar zijn nieuwe huis.
Daar komt een weekje eerder zelfs extra goed uit. (
De andere blijft nog bij ons. En ook dat is helemaal o.k.
Soms heb ik van die idiote ingevingen, maar in de loop der jaren is me gebleken dat ze heel vaak goed zijn.......dus doe ik er maar iets mee. En zo wordt Dorus dus a.s. zondag Moos. Maar eerst gaan we zaterdag nog een uitstapje met allemaal maken.
Maureen
Ach, Dorus-Moos gaat als eerste het nest verlaten.
Zal, vast goed gaan zondag, en jullie kunnen meteen zien wat het met Stijnke doet.
Zal, vast goed gaan zondag, en jullie kunnen meteen zien wat het met Stijnke doet.
Erna schreef:Ach, Dorus-Moos gaat als eerste het nest verlaten.
Vandaag hebben ze trouwens nog met het geluid van een klussende meneer kunnen kennismaken. Dat was weer mooi meegenomen. Getimmer, geboor, gezaag, vallende schroefjes e.d. De buren en wij kregen een nieuwe poort. Die werd vandaag erin gehangen en van een slot voorzien. Met alle bijbehorende geluiden.
De pups renden buiten in de tuin en zodra ze de man in de gaten kregen, liepen ze kwispelen naar hem toe. Vijf van die wiebelkontjes. Dat zit dus wel goed met ze. Ze konden er niet helemaal bij, want voor de veiligheid hadden we een barriere gebouwd. Bij de eerste hamerslagen vlogen ze allemaal een paar stappen achteruit, maar kwamen even later alweer dichterbij om poolshoogte te nemen.
Zo ook bij de andere nieuwe geluiden. Het was alleen even oppassen geblazen, dat Stijnke en Baukje niet aan het blaffen sloegen om de pups te verdedigen (die niet bedreigd werden). Vooral Baukje vond het zelf al eng, maar voor de pups komt ze op. Ze lag dus van boven uit de slaapkamer te blaffen. Wat een portret. Gelukkig luisterde ze voor de verandering en was snel stil.
P.S. een paar nieuwe foto's...
Laatst gewijzigd door Maureen op 11 jan 2013, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Maureen
Ha, ha, op veilige afstand houdt Boukje de boel in de gaten.
Zo, de eerste die al op uitvliegen staat.
Ja ineens zie je dat ze er klaar voor zijn, en zelf eigenlijk ook wel.
Het zooitje moet echt opgevoed gaan worden.
Beetje jammer dat Dorus Moos gaat heten in de toekomst, maar smaken verschillen nu eenmaal.
Bij het vertrek van de eerste hondjes had ik het altijd moeilijk, maar viel dan wel mee.
Het blijft nooit leuk.
Ja ineens zie je dat ze er klaar voor zijn, en zelf eigenlijk ook wel.
Het zooitje moet echt opgevoed gaan worden.
Beetje jammer dat Dorus Moos gaat heten in de toekomst, maar smaken verschillen nu eenmaal.
Bij het vertrek van de eerste hondjes had ik het altijd moeilijk, maar viel dan wel mee.
Het blijft nooit leuk.
Charlotte
Het dappere stel.
Het eerste gezin wordt al gauw blij gemaakt. Sterkte met het afscheid, Maureen!
Het eerste gezin wordt al gauw blij gemaakt. Sterkte met het afscheid, Maureen!