Castraties. (Operatie/Keuring)

Voor vragen en meldingen betreffende loopsheid, dekken en nesten.
Mary

Re: castraties

Bericht door Mary »

Een van Pim zijn piepkleine vriendinnetjes is nu loops.
Wat heb ik weer een piephond in huis.
De wandelingen zijn dan :
opzij opzij opzij, want Pim heeft vreselijke haast.
Mijn man wil hem laten castreren als we echt gaan verhuizen.
Met een schone start, zonder haantjes-gedrag, daar beginnen.
Zelf twijfel ik heel erg. Zonder medische noodzaak vind ik niks.
Maar zonder dit gedoe lijkt mij wel aantrekkelijk.
De twijfel is behoorlijk groter geworden na het bericht van Loes.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Dat is natuurlijk heel ellendig Mary.
Het is ook raar, zonder medische noodzaak. Je voelt je er toch rot onder. Een gezonde hond zoiets aan doen.
Maar Stapper is vanaf dag één helemaal niet meer geïnteresseerd in de dames en dat is toch wel erg makkelijk.
Maar Pim mag toch nog even puppies maken???
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Mary

Bericht door Mary »

Jawel, maar dan moet er wel interresse zijn.
Het zal ook nog wel even duren hoor.
Het is niet de meest geschikte tijd om je huis te verkopen.
Zolang Drenthe niet echt doorgaat blijft Pim intact.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Tja....en dat kan zomaar gebeurd zijn!!!
Misschien blijven de prijzen wat steken, maar dat geldt dan gelukkig ook voor je 'nieuwe' plek. Dus dat is dan geen ramp.
En ach, wie weet valt in de tussentijd iemand wel helemaal op die rijpere oude heer van jullie :dog: :kus: :dog:

loes

Bericht door loes »

Het heeft nu eenmaal niks met het ras te maken. Als door de RvB erkende rasvereniging heb je je nu eenmaal aan de regels te houden.
En wat dat castreren onder narcose betreft, vraag ik me wel eens af of dat niet gewoon met plaatselijke verdoving zou kunnen. Onze katten zijn voor die ingreep ook onder narcose gegaan, terwijl dat vroeger gewoon ging van rats en klaar. Dus dan moet het toch pijnloos met een enkele prik kunnen?
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Mary

Bericht door Mary »

loes schreef:terwijl dat vroeger gewoon ging van rats en klaar.
Nou Loes, dit klinkt ook niet bemoedigend :?

Erna

Bericht door Erna »

Moeilijke beslissing. Bij Lisa was er natuurlijk ook geen medische noodzaak, bij haar ben ik blij dat ze nu niet meer loops wordt.
Mary je loopt veel rustiger met Pim over straat, geen gepiep meer in huis. Daar wordt Pim ook onrustig van. Maar aan elke ingreep zit een risico, dat maakt je besluit lastiger. Lisa is trouwens na de sterilisatie niet van gedrag veranderd, of het moet zijn dat ze niet alles meer goed vindt van andere honden. Ze mogen niet te opdringerig zijn, dan reageert ze, maar niet fel.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Erna

Bericht door Erna »

Mary schreef:
loes schreef:terwijl dat vroeger gewoon ging van rats en klaar.
Nou Loes, dit klinkt ook niet bemoedigend :?
Oooh die Pim, rats klaar lijkt mij niets.
Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Mary

Bericht door Mary »

Ik ben nu wel bereid om er over te denken.
Dat was ik eerder nooit.
Maar zonder gedoe nieuwe honden ontmoeten zal wel een feest zijn.

Maria
Contacteer:

Bericht door Maria »

Heel jammer, dat het zo met het bewuste reutje + baasje is gelopen! Eerlijkheid loony t toch net meest, vind ik altijd. Toch misschien nog iets leuks over dit onderwerp: Ik hoorde ooit van een dierenarts bij de Winner (toen was de dierenarts als controle nog verplicht bij tentoonstellingen), dat hij die ochtend een baasje met een "ballentrauma", van een of ander duur ras had betrapt. Hij had een prachtige hond gefokt en aangehouden in het nest, maar deze had slechts 1 bal. Ach, moet hij gedacht hebben, die daalt nog wel in. Nou, mooi niet dus. De man heeft stad en land afgelopen, om een dierenarts bereid te vinden, een nepbal te inplanteren. Enfin, voor veel geld lukte dat. Komt de man aan met zijn 2ballige reu bij de Winner en zet de hond bij de dierenarts op tafel. Die voelde en keek zeer bevreemd. "Meneer, wat is er met uw hond aan de hand? Hij heeft 3 ballen, ik moet hem dus helaas buitensluiten." Door het gerommel tijdens de miraculeuze baltransplantatie, was het nog niet ingedaalde balletje in beweging gekomen.
Ik vind dit nog altijd een erg leuk verhaal. Heb ook wel een beetje leedvermaak.
Twee smousjes: Tuuntje Jip en Woezel van Abtswoude.

Erna

Bericht door Erna »

Maria wat mensen al niet doen om naar een show te gaan. Wat een dierenarts, om aan zoiets mee te werken. Snap jouw leedvermaak heel goed, zou ik ook hebben. Moet je de boel maar niet willen oplichten.
Van Kai op de clubmatch is het heel jammer dat dit juist bij het Smouzenras gebeurt, dat had ik nou weer niet verwacht.

Groetjes, Erna.

loes

Bericht door loes »

Al een paar keer hebben we ons afgevraagd waarom een gecastreerde reu eigenlijk niet mag showen. De regel is kennelijk in het leven geroepen om honden zonder en met 1 bal uit te sluiten vanwege de erfelijkheidsfactor.
Lijkt me toch een beetje de weg van de minste weerstand, want wat is eenvoudiger dan de castratie in het Europese gezondheidspaspoort bij te laten schrijven en voor de show te tonen.
Maar met organisaties is het wel vaker waarom makkelijk doen als het moeilijk kan :?
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Erna schreef:Maria wat mensen al niet doen om naar een show te gaan. Wat een dierenarts, om aan zoiets mee te werken. Snap jouw leedvermaak heel goed, zou ik ook hebben. Moet je de boel maar niet willen oplichten.
Van Kai op de clubmatch is het heel jammer dat dit juist bij het Smouzenras gebeurt, dat had ik nou weer niet verwacht.

Groetjes, Erna.
Ik heb wel eens iemand horen zeggen, dat als haar reu gecastreerd zou moeten worden, ze implantaten zou laten zetten :roll: , want een reu zonder ballen vond ze geen gezicht.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Erna

Bericht door Erna »

Vind het belachelijk om zoiets te laten doen.
Bij de Smous zou het door zijn vacht niet eens opvallen denk ik.
Groetjes, Erna.

Maria
Contacteer:

Bericht door Maria »

Een gecastreerde reu zou niet te onderscheiden zijn van een kryptorchide of monorchide reu. Een monorchide, maar soms zelfs een kryptorchide reu, zijn gewoon vruchtbaar. En aangezien deze twee erfelijke fouten zeer ongewenst zijn, is het idee erachter, dat je dergelijke reuen niet moet showen, omdat veel mensen, van andere rassen uiteraard dan de smoushond, juist op tentoonstellingen op zoek gaan naar een mooie reu. Een gecastreerde teef is een ander verhaal, omdat zij toch niets meer kan vererven.

Over dit punt vallen een hoop voors en tegens in te brengen, maar het is nu eenmaal zo, dat elke rasvereniging zich moet houden aan de regels van de FCI, waar onze Raad van Beheer bij aangesloten is.
Twee smousjes: Tuuntje Jip en Woezel van Abtswoude.

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Gesnapt :) .
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Margaret

Bericht door Margaret »

Ik had gisteren de hondenuitlaatster aan de telefoon en die vroeg of wij overwogen om Mozes te castreren. "Waarom zouden we dat willen doen?" vroeg ik. Blijkt dat Mozes de afgelopen weken nogal aan het rijen is op andere honden, ook reuen. Hij heeft blijkbaar een alterego, want ik heb hem dat nog nooit zien doen! En ik ben afgelopen weekend ook veel buurhonden tegengekomen waar ik hem even mee heb laten spelen. Denk dat zij een lekker ruikend hondje meeheeft??

Ik vind de opmerking in ieder geval veel te voorbarig. Mozes is 8 maanden, dus lekker aan het puberen. Vind het typisch de maatschappij van tegenwoordig om gelijk te willen snijden. Niet dat ik een uitspraak doe over wat andere mensen zouden moeten doen met hun hond, maar voor mij is het een laatste redmiddel, zeker na het lezen van dit topic.

Jajo

Bericht door Jajo »

Al of niet een castratie moet je vooral laten afhangen van het karakter van een reu. Een onderdanige reu wordt nog onderdaniger en zoals je schrijft is hij nog niet zo zelfverzekerd en zal dat dus ook niet zijn aard zijn.

Een onderdanige gecastreerde reu wordt dan ook vaak bereden door andere reuen en daar zit je niet op te wachten. Rijden wil ook niet altijd een daad van sexuele activiteit zijn, maar kan ook het uitvinden van rangorde zijn. Jonge pups in het nest doen dat ook. Maar je mag het hem wel verbieden, anders wordt het een gewoonte.

Pas als hij niet meer te hanteren is in een combinatie met andere honden, zou je er aan kunnen denken.

Jozé

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Wel interessant dat hij bij jou dat rij-gedrag niet laat zien.
Jij staat dus waarschijnlijk mooi hoog in de rangorde.

Margaret

Bericht door Margaret »

Oh zo heb ik het nog niet bekeken! Zou dat zo zijn? Dat hij het niet doet omdat ik erbij ben? Zou inderdaad een mooi teken zijn :mrgreen:

Ik wist niet dat een onderdanige reu nog onderdaniger wordt van castreren. Dat is ook goed om te weten. Mozes is inderdaad eerder wat onzeker dan dominant. Daarom verbaasde dit me ook zo. Ik weet dat honden dat uit dominantie kunnen doen, maar hij vertoont voor de rest helemaal geen dominant gedrag naar andere honden. Hij blaft bv nooit, en als een andere hond blaft gaat z'n staart omlaag en wacht ie af. Tijdens het stoeien met (volwassen) dames hier in de buurt zijn zij eerder hem de baas dan andersom, hoewel hij wel erg druk kan zijn met spelen, en niet alle honden dat kunnen waarderen.

Gesloten