Nestdrang....Stella schreef:Een mooi moment om over namen te filosoferen (Nederlandse!). We moeten toch een aardig voorraadje hebben als het moment daar is. En liever niet dezelfde als vorige keer erbij. Ze hoeven niet allemaal dezelfde voorletter te hebben.
En ik moet koordjes gaan maken in verschillende kleuren. We willen ze tenslotte op de foto's straks goed uit elkaar kunnen houden.
Stijnke en Lou
Re: Stijnke en Lou
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
-
Barbara
Leuk hoor Maureen om daar mee bezig te zijn! Jij weet in ieder geval wat je kan verwachten met een nestje! Als onze toekomstige Tara aan de beurt is dan heb ik nog heel wat info te vergaren!
Wij hebben alleen een beetje regen gehad in Ubbergen en geen onweer. Altijd lastig voor de dieren...
Wij hebben alleen een beetje regen gehad in Ubbergen en geen onweer. Altijd lastig voor de dieren...
Bij al onze nesten heb ik biaisband gebruikt. In mooie contrasterende kleuren te krijgen.Stella schreef:...En ik moet koordjes gaan maken in verschillende kleuren. We willen ze tenslotte op de foto's straks goed uit elkaar kunnen houden.
Je kunt het goed pas maken. Als er maar één vinger tussen kan. Knoopje erin...klaar.
Elke dag controleer je de pups toch, dus als ze krap worden, hup een nieuwe om.
Aan gehaakte koordjes e.d. blijven die iebelige nageltjes in vast zitten. Brrr....
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Leuk . Voorpret 
Jolanda en Trix
Bero vh Hooge Nest van Kaatje/BeerxRoef/Ozzy 25-03-2015
Billie vh Hooge Nest van Indy vh Hooge NestxBoef 04-05-2017
De 1e 2 nesten heb ik met gelakte nageltjes gedaan. Werkt totaal niet. Nu nagellak in alle kleuren bestaat zou het beter gaan denk ik.
Maar met de huidige ontwikkelingen van uitgebreide fotoreportages zijn gekleurde bandjes in goed contrasterende kleuren ideaal. Ik deed het ook met biaisband om dezelfde reden als Jeanette.
Maar met de huidige ontwikkelingen van uitgebreide fotoreportages zijn gekleurde bandjes in goed contrasterende kleuren ideaal. Ik deed het ook met biaisband om dezelfde reden als Jeanette.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Gefeliciteerd! Superleuk! 
Tja, biaisband heb ik niet in huis en gebruik het ook verder nooit. Katoenengaren daarentegen heb ik in alle kleuren van de regenboog liggen. We hebben er ook nooit last mee gehad dat er nageltjes in bleven hangen. Weleens dat er een hele poot doorheen stak, maar dat kreeg Baukje als volwassen hond ook nog bij haar halsband voorelkaar. En Mijntje ook.....
Mogelijk heb ik ook nog lint in een aantal kleuren liggen.
Nagellak heb ik ook 1 keer geprobeerd, maar dat werkte niet. Dan moet je al oren gaan lakken of zo en dat zie ik toch niet zitten. Die nageltjes zijn te ieniemienie om te zien op een foto, zeker als de vachtjes ietsje ruiger worden.
En toen het vorige nestje wat groter groeide, heb ik nieuwe bandjes geknoopt. Dat kan zo strak dat er niks in blijft hangen en is om de grotere nekkies ook wat breder.
Mogelijk heb ik ook nog lint in een aantal kleuren liggen.
Nagellak heb ik ook 1 keer geprobeerd, maar dat werkte niet. Dan moet je al oren gaan lakken of zo en dat zie ik toch niet zitten. Die nageltjes zijn te ieniemienie om te zien op een foto, zeker als de vachtjes ietsje ruiger worden.
En toen het vorige nestje wat groter groeide, heb ik nieuwe bandjes geknoopt. Dat kan zo strak dat er niks in blijft hangen en is om de grotere nekkies ook wat breder.
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Lekker bezig Maureen, haak ze. Ik had voor Lisa haar pups ook gehaakte bandjes en er nooit last mee gehad.
Leuk om namen te zoeken voor de pups, je moet er inderdaad een hoop hebben.
Zou gokken op zes van elk geslacht. Al zou het wel bijzonder zijn als de pups allemaal hetzelfde geslacht zouden hebben. Maar zou zomaar kunnen natuurlijk.
Leuk om namen te zoeken voor de pups, je moet er inderdaad een hoop hebben.
Zou gokken op zes van elk geslacht. Al zou het wel bijzonder zijn als de pups allemaal hetzelfde geslacht zouden hebben. Maar zou zomaar kunnen natuurlijk.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Hoe werkt dat eigenlijk namen uitzoeken. Moet je ergens aan voldoen of rekening mee houden . Bv. stamboom
Jolanda en Trix
Volgens mij mag je, binnen de grenzen van het betamelijke, geheel vrij kiezen hoe je je pups gaat noemen. D.w.z. voor de fokker de naam die op de stamboom komt. Deze moet al vrij snel aan de Raad van Beheer doorgegeven worden. Voordat de pups zo oud zijn dat je weet welke pup bij wie gaat passen. De fokker moet dus een voorraadje namen hebben voor alle pups van een nest.
Voor referentie later is het makkelijker als je niet bij een tweede nest weer dezelfde namen gebruikt als bij het eerste, maar aangezien iedere pup ook nog van een nummer voorzien wordt is zelfs dat nog te overzien.
Voor de nieuwe eigenaren ligt dan de keuze of ze zelf een roepnaam bedenken, of de naam van de fokker overnemen.
Op alle officiële papieren: stamboom, rashondenlogboek (voor als je shows of wedstrijden of landelijke examens gaat doen), diploma's en dierenpaspoort komt de stamboomnaam, soms in combinatie met de roepnaam.
En uiteraard is de roepnaam die je zelf voor je pup kiest, de naam voor dagelijks gebruik.
Sommige mensen vinden het ook nog leuk als er een kennelnaam bij gevoegd wordt.
Die vragen ze aan bij de Raad van Beheer en komt dan ook op alle officiële papieren erbij. B.v. Hollands Koetsiertjes, van Katoen, Blufpoker's , van de Lieflijke en of the Frisian Homestead.
Loes, Jeanette en Karin weten daar meer van
Wij hebben geen kennelnaam aangevraagd. Daarnaast kiezen sommige fokkers er ook nog voor om alle puppienamen van een nest met dezelfde letter te laten beginnen, zodat je dan b.v. een pup hebt uit het A-nest van de Lieflijke. Een thema kan ook b.v. namen uit Nederlandse kinderboeken of specifiek Annie M.G.
Wij kiezen voor Nederlandse namen voor een Nederlands ras en liefst geen namen die al heel veel voorkomen in het Smouzenstamboek.
Voor referentie later is het makkelijker als je niet bij een tweede nest weer dezelfde namen gebruikt als bij het eerste, maar aangezien iedere pup ook nog van een nummer voorzien wordt is zelfs dat nog te overzien.
Voor de nieuwe eigenaren ligt dan de keuze of ze zelf een roepnaam bedenken, of de naam van de fokker overnemen.
Op alle officiële papieren: stamboom, rashondenlogboek (voor als je shows of wedstrijden of landelijke examens gaat doen), diploma's en dierenpaspoort komt de stamboomnaam, soms in combinatie met de roepnaam.
En uiteraard is de roepnaam die je zelf voor je pup kiest, de naam voor dagelijks gebruik.
Sommige mensen vinden het ook nog leuk als er een kennelnaam bij gevoegd wordt.
Die vragen ze aan bij de Raad van Beheer en komt dan ook op alle officiële papieren erbij. B.v. Hollands Koetsiertjes, van Katoen, Blufpoker's , van de Lieflijke en of the Frisian Homestead.
Loes, Jeanette en Karin weten daar meer van
Wij hebben geen kennelnaam aangevraagd. Daarnaast kiezen sommige fokkers er ook nog voor om alle puppienamen van een nest met dezelfde letter te laten beginnen, zodat je dan b.v. een pup hebt uit het A-nest van de Lieflijke. Een thema kan ook b.v. namen uit Nederlandse kinderboeken of specifiek Annie M.G.
Wij kiezen voor Nederlandse namen voor een Nederlands ras en liefst geen namen die al heel veel voorkomen in het Smouzenstamboek.
Maureen
Interessant , en heel duidelijk.
Dank je wel Maureen.
Dank je wel Maureen.
Jolanda en Trix
De namen die de fokker door geeft aan de Raad van Beheer zijn, tot de pups gechipt worden, nog niet gekoppeld aan een pupje.
Dus als de fokker de pups Jan Piet Klaas en Dirk heeft genoemd , dan kan de oorspronkelijke Piet als hij gechipt wordt b.v. Klaas genoemd worden en dat is dan officieel.
Dus als er een naam bij zit die je leuk vindt en jullie weten al welke pup naar jullie gaat vóór die tijd, dan kan jouw pupje zo ingeschreven worden.
Dus als de fokker de pups Jan Piet Klaas en Dirk heeft genoemd , dan kan de oorspronkelijke Piet als hij gechipt wordt b.v. Klaas genoemd worden en dat is dan officieel.
Dus als er een naam bij zit die je leuk vindt en jullie weten al welke pup naar jullie gaat vóór die tijd, dan kan jouw pupje zo ingeschreven worden.
Zo wisten wij al dat we ons volgende smousje naar de moeder (die naam hadden wij zelf tenslotte met zorg uitgezocht, want is door ons gefokt) zouden vernoemen.
Daar heeft de fokker toen rekening mee gehouden en één Stien op de geboorteaangifte voor de Raad van Beheer bij gezet.
Voordat de chipper kwam wisten wij welke van de twee teefjes bij ons zou komen wonen en werd de naam aan de desbetreffende pup gekoppeld.
De moeder van onze Stien heet Stien op de stamboom, maar heeft als roepnaam Scip.
Daar heeft de fokker toen rekening mee gehouden en één Stien op de geboorteaangifte voor de Raad van Beheer bij gezet.
Voordat de chipper kwam wisten wij welke van de twee teefjes bij ons zou komen wonen en werd de naam aan de desbetreffende pup gekoppeld.
De moeder van onze Stien heet Stien op de stamboom, maar heeft als roepnaam Scip.
Charlotte
Ach en als je het echt op zijn oudhollands doet dan hoef je maar 6 namen te verzinnen, een mannelijke en een vrouwelijke variatie
(ik werk sinds een tijdje mee aan het digitaliseren van de bevolkingsregisters, op het ogenblik Rotterdam met name het dorp Charlois eind 1800 en toen zag ik pas hoe vaak een dochter gewoon naar een mannelijke voorvader werd genoemd, soms omdat er geen mannelijke nazaten waren maar ook wel -denk ik- als extra reserve want er bleven er soms niet veel in leven en opa moest toch vernoemd zijn. )
(ik werk sinds een tijdje mee aan het digitaliseren van de bevolkingsregisters, op het ogenblik Rotterdam met name het dorp Charlois eind 1800 en toen zag ik pas hoe vaak een dochter gewoon naar een mannelijke voorvader werd genoemd, soms omdat er geen mannelijke nazaten waren maar ook wel -denk ik- als extra reserve want er bleven er soms niet veel in leven en opa moest toch vernoemd zijn. )
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Oke, nu snap ik ook waarom ik een naam zie staan en dan een naam in (tussen haakjes ) er naast. Nou dames , hartelijk dank .Toch leuk om te weten . 
Jolanda en Trix
[quote="loes"]Ach en als je het echt op zijn oudhollands doet dan hoef je maar 6 namen te verzinnen, een mannelijke en een vrouwelijke variatie
quote]
Hier heb je ook heel veel dames die Klaasje, Albertje, Jantje of Albertien of Jantien enz. enz. heten.
Tien is een Drentse benaming voor '- tje' .
Dat geeft soms lollige toestanden. Zo gaven mijn vader en vriendin het adres op van hun camping alhier...n.l. Kuierpad 10. Dat is lang zoeken, want die heette n.l Kuierpadtien....nr...
Mmm...ik krijg nestdrang van al die leuke namen die er te bedenken zijn.
quote]
Hier heb je ook heel veel dames die Klaasje, Albertje, Jantje of Albertien of Jantien enz. enz. heten.
Tien is een Drentse benaming voor '- tje' .
Dat geeft soms lollige toestanden. Zo gaven mijn vader en vriendin het adres op van hun camping alhier...n.l. Kuierpad 10. Dat is lang zoeken, want die heette n.l Kuierpadtien....nr...
Mmm...ik krijg nestdrang van al die leuke namen die er te bedenken zijn.
MM ja, mijn oma heette Dirkje, haar tweelingzus Neeltje en een oudere zus Jannig.
Ik heb ook nog een tante Hans want die vindt Hansje niet bij haar passen. En ik had zowel een oom Bep als een tante Bep...........Keuze genoeg, dat is het probleem niet.
En we hebben nog even de tijd voor ze er zijn.
lekker doorfilosoferen.
Ik heb ook nog een tante Hans want die vindt Hansje niet bij haar passen. En ik had zowel een oom Bep als een tante Bep...........Keuze genoeg, dat is het probleem niet.
En we hebben nog even de tijd voor ze er zijn.
Maureen
- e kuilboer
Wat onwijs leuk! En inderdaad, oef, het wordt spannend voor ons
En leuk de uitleg over de namen, ik vroeg me ook al af hoe dat ging. En ik ben gek op oer Hollandse namen, zo stoer 
Groetjes Maarten en Ellen
Teun (van Suubseto - 02-01-2015)
(Sub op de Ruiver x Safari van de Heideakkers)
Teun (van Suubseto - 02-01-2015)
(Sub op de Ruiver x Safari van de Heideakkers)
De koordjes zijn in ieder geval vast gehaakt in 12 verschillende kleuren. Dan is er wat te kiezen. Hoezeer ik anderen ook een Smousje gun, ik hoop toch niet dat het er 12 worden. Stijnke was van 5 vorige keer al broodmager. Alles wat ze binnen kreeg werd meteen omgezet in melk voor de pups leek het wel. Die waren dan ook bol genoeg
(5 of 6 op de echo betekent niet dat het er niet meer kunnen zijn, alleen dat er niet meer te zien waren op dat moment. Daar kunnen veel andere forumleden van meepraten en wijzelf ook. Bij drie vorige nestjes bij ons waren er telkens 3 te zien en bleken het er 5 te zijn.)
(5 of 6 op de echo betekent niet dat het er niet meer kunnen zijn, alleen dat er niet meer te zien waren op dat moment. Daar kunnen veel andere forumleden van meepraten en wijzelf ook. Bij drie vorige nestjes bij ons waren er telkens 3 te zien en bleken het er 5 te zijn.)
Maureen
Is het gebruikelijk dat er nog een tweede echo gemaakt wordt? Misschien domme vraag , maar ik heb daar geen idee van.
En wat ik me af vroeg , is het gebruikelijk dat je met Stijnke nu af en toe voor controle moet komen , net zoals bij echte mensen teefje (
).
En wat ik me af vroeg , is het gebruikelijk dat je met Stijnke nu af en toe voor controle moet komen , net zoals bij echte mensen teefje (
Jolanda en Trix