Lisa x Dop

Voor vragen en meldingen betreffende loopsheid, dekken en nesten.
loes

Bericht door loes »

Gelukkig maar, Erna, maar niet iedereen vindt dat kennelijk normaal, heb ik dus ondervonden. :(
Als er weer een nieuwe lading Lisaatjes komt, geniet ik altijd extra: mooi hondje :dog: , mooie foto's :thumbsup:
Ik verheug me al op Lisa's kraamtijd :boogie:
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Die familie foto vind ik ook heel fraai!!!!
Hoe kregen jullie dat voor elkaar, zo mooi op een rijtje.
Ik vind dat Lisa het meest op mams lijkt.
En de karakters ???
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Erna

Bericht door Erna »

Jeanette schreef:Die familie foto vind ik ook heel fraai!!!!
Hoe kregen jullie dat voor elkaar, zo mooi op een rijtje.
Ik vind dat Lisa het meest op mams lijkt.
En de karakters ???
Ze moesten blijven zitten, bij de een lukte dat beter dan bij de ander. Met je fototoestel in de aanslag heb je gelukkig niet zoveel tijd nodig.
Hieke en Lisa blijven zitten tot je ze vrij geeft. Jutte en Jeltje hebben er eerder genoeg van.
Lisa lijkt heel erg veel op Hieke, maar ook van karakter komen ze aardig overeen. Ze hebben beide een zacht karakter en daarbij is Lisa nog wat uitbundiger. Jutte is ietsje feller, met nadruk op iets. En Jeltje probeert de baas te spelen, wat haar op dit moment nog niet lukt. Jeltje is net zo'n uitbundig hondje als Lisa. Ze kunnen alle vier heel goed met elkaar opschieten.
Op de dijk tijdens de wandeling blijven Hieke en Jeltje rennen, Jeltje wil nog wel eens achter de fazanten aan, of zich heerlijk wentelen in een modderpoel. Normaal gesproken zou Lisa met ze meerennen, nu is ze veel rustiger en scharrelde ze samen met Jutte een beetje bij ons in de buurt.
Hieke, Jutte en Jeltje houden alledrie van zwemmen, waarbij Jeltje de grootste waterrat is. Lisa wil het liefste zelfs haar voeten nog droog houden.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

loes

Bericht door loes »

Dat "van mij hoeft water niet" heeft ze dan vast van haar vaders kant, want zowel Norma als Adah hebben dat ook. Fija vindt water en zwemmen wel leuk.
H K Jelle 13-5-2004

loes

Bericht door loes »

Voor het winkeltje had ik weer wat onderzettertjes gemaakt, ook van Lisa en ook dit keer was ze als eerste verkocht! Aantrekkelijke dame, hoor!
Op de nieuwe placemat met smouzenfoto's staat trouwens Dop en ook zijn 1e vrouw :lol: Sam uit de Wilgekolk. De RITSfotografe bestelt die en gebruikt daarvoor foto's voor het archief.
A.s. zaterdag is de verwachte datum voor Sams nest. :dog: :thumbsup:
H K Jelle 13-5-2004

Erna

Bericht door Erna »

Loes wat leuk, ik zou ze graag ook een keer van je kopen. Kan je ze een keer voor mij bewaren?
Dop met zijn eerste lover op de placemat :kus: :crazy: Ben heel benieuwd of de pupjes zaterdag komen, en hoeveel het er zullen zijn. Nog drie weken te gaan voor Lisa.

Heb meteen een vraag aan de forumgangers die al eens een nestje hebben gefokt.
Ik vind dat Lisa de laatste week erg veel water dringt. Ik ben de afgelopen week begonnen met bijvoeren, zij krijgt Farmfood. Dat zijn geperste brokken, kan natuurlijk ook de reden zijn dat zij met extra voer ook extra water nodig heeft.
Is dit vele drinken normaal of moet ik even met haar langs de dierenarts?

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Hoi hoi,
Ik heb even wat geneusd, maar niet echt iets kunnen vinden over erg veel meer drinken. Wel allerlei uitgebreide tips over voeding. Mal eigenlijk hè.
Maar het klinkt wel logisch, dat ze bij meer droge brokken ook meer zal drinken. De opbouw van de pups zal ook wel veel vocht vragen. Wij konden het ons niet herinneren van onze nesten (lang geleden...oud.... :hmm: ). Wel rare eetgewoontes. O.a. kattebrokjes, maar dat komt vaak voor. Een reden waarom een van de pups van Wouda Poes heette. 8)
Als ze verder helemaal fit en o.k. lijkt, zou ik me geen erge zorgen maken. Misschien even bellen met de DA :?: Die van ons heeft een telefonisch spreekuur. Dat is wel makkelijk dan.
Ben benieuwd of de anderen nog iets weten hierover.
Knuffies voor het kleine moedertje

Erna

Bericht door Erna »

Dat water drinken van Lisa valt achteraf wel mee. Ik denk dat het inderdaad komt doordat ze een extra maaltijd krijgt. Ze heeft gisteren en vandaag iets minder gedronken dan de dagen er voor.
Lisa is wel hééél erg rustig, Ze eet, drinkt, plast en poept goed, anders zou ik me misschien zorgen maken.
Vandaag een afspraak willen maken wanneer we de werpkist kunnen ophalen. Dacht zelf ergens begin volgende week. Maar we kunnen hem morgenochtend al ophalen. Ook prima, dan hebben we die vast in huis.( Vrienden van ons die niets van honden weten vroegen laatst waar zo'n "worpkast" voor gebruikt wordt. :shock: )
Ook vast wat inkopen gedaan die nodig zijn voor de "bevalling" Een paar dingen waar ik niet aan kon komen bij de firma Spat besteld.
Gekleurde bandjes zijn gehaakt. Puppywijzer ingevuld voor zover mogelijk.
De fokker die Lisa en mij komt helpen kan ik dag en nacht bereiken heeft ze me verzekerd. Ze woont hier in de buurt en het geeft me een prettig gevoel dat ik er niet alleen voor zal staan. Aan Pim heb ik hierin niet zoveel.
Ik zal straks nog wat foto's van Lisa maken, de vorige zijn al weer een week geleden.

Groetjes, Erna.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Fijn dat het met eten en drinken lekker gaat. Ik las op de Zwarte Fruintjes dat hun drachtige teefje allerberoerds eet. Daar ga je je na een poosje toch behoorlijk zorgen om maken. :|

Dat is toch wel een heel prettige gedachte, dat je iemand ten alle tijden kunt bereiken.
Mooi dat je alles al lekker klaar hebt straks. Wat ga je op de bodem van je 'worpkist' doen??? Wij hadden grote oude moltons en daarbovenop een paar oude handdoeken. Stapels verzameld, van onszelf, maar ook van een conferentieoord waar mensen die gewoon laten liggen. Zo'n heel pak handdoeken vond ik erg prettig. Makkelijk te wassen en te vervangen. Kranten heb ik vanwege de inkt die toch op de pups komt, nooit zien zitten. Moeders gaat de pups aflikken en krijgt dat dan binnen, dacht ik :shock:

Een worpkist is denk ik om vanaf grote afstand iets in te 'worpen' een soort :sortof: jeu de puppy :sortof: :crazy:
Laatst gewijzigd door Jeanette op 14 nov 2007, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.

loes

Bericht door loes »

Ik heb ook moltons en handdoeken en vachtjes gebruikt in de kist. Moltons zijn er ook zat te krijgen bij allerlei kringloopbedrijven. Als Maria haar kist uitleent, komt er ook altijd een massa moltons e.d. mee en als die kist weer teruggaat hebben de moltons zich ook meestal vermeerderd :lol: Op de bodem kun je natuurlijk wel kranten leggen, maar zo door en doornat wordt de boel toch ook weer niet als je regelmatig verschoont. :roll:
Fijn, dat je een ervaren fokster achter/bij de hand hebt. Met z'n 2en werk je ook veel fijner natuurlijk. Heb je ook een beetje cognac o.d. in huis? En een slijmzuigertje (in noodgevallen kan een dik rietje gebruikt worden) ? Als een pup wat rochelt kan het slijm uit het neusje gezogen worden en is een pup wat slap, ook na uitslaan (staat in de fokkerswijze beschreven) dan doet een druppeltje cognac op het tongetje wonderen .
Nou ik denk, dat Bert ook pas tegen de tijd dat de cognac er aan komt actief wordt :wink: , want met zoveel stress op een afstand heb je dat wel nodig :D :) :(
H K Jelle 13-5-2004

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Oei! Jeu de pup en cognac! :o :stupid: :wink:

Het leek mij ook al zo onbehaaglijk alleen maar kranten. Ideaal toch handdoeken en moltons!
Afbeelding

Erna

Bericht door Erna »

ik ben wel kranten aan het bewaren, als ze achteraf niet nodig zijn ben ik ze zo weer kwijt. Worden hier elke twee weken opgehaald.
Ik heb een paar oude moltons, veel oude handdoeken en ik heb bij Dirk laatst drie grote fleece dekens gekocht.
Bij Spat (wordt morgen bezorgd) heb ik heel luxe van die onderleggers besteld, dat lijkt me heel wat prettiger voor Lisa om op te "bevallen" dan op kranten.
De werpkist vanochtend opgehaald, er zit een verwarmde bodem bij. Moet hem verder nog bekijken, geen doodligranden heb ik al gezien. Moet bedenken hoe ik dit het beste kan oplossen.
Ik zal het Lisa vast in haar oor fluisteren, men neme een pup, en werpt die precies op de juiste plaats in de kist. :shock:

Groetjes, Erna.

loes

Bericht door loes »

Voorzichtig met veel extra warmte , hoor. Een verwarmde bodem zal wel geen kwaad kunnen, want werkt natuurlijk net zo als kruiken, maar gebruik nooit een warmtelamp. Om de warmte in de kist te houden, kan hij aan de bovenkant met een laken o.d. (gedeeltelijk) afgedekt worden (uiteraard vastzetten, zodat hij er niet in kan zakken.). En uiteraard controleren met een thermometer. Maria's kist heeft ook geen doodligrand en pups zijn al heel gauw in staat de juiste positie te kiezen. Ik vind het altijd zo wonderlijk, dat zo'n pupje, net geboren, soms al bovenop de moeder kruipt.
Kranten heb je beslist wel nodig als de pups buiten de kist in een rennetje o.d. bivakkeren.
H K Jelle 13-5-2004

Desi

Bericht door Desi »

Ik ben nog steeds een leek betreffende pups. Wat is een doodligrand?

Jeanette

Bericht door Jeanette »

http://www.leewsicht.com/werpkisten.htm

Ik hoop dat het lukt zo. Het is het randje waar de pup wel onder kan, maar moeder niet, zodat moeder niet per ongeluk op de pup kan gaan liggen. Onze gevoerde t.v. doos had er geen een :mrgreen:

Erna

Bericht door Erna »

Ik las in het boek van de heer Naaktgeboren dat doodligranden niet echt nodig zijn omdat een moederhond van nature niet op haar pups gaat liggen. Als ze dat per ongeluk toch doet dan laten de pups op de een of andere manier merken dat ze dat niet prettig vinden. Daar reageert de moederhond dan op. Hijn schreef er ook bij dat het wel eens was voorgekomen, maar dat dan de pup waarschijnlijk niet gezond was. Een pup die niet reageert ziet de moederhond niet als pup.

Had van Loes begrepen dat die randen niet in de kist van Maria zitten.Wat is wijsheid, moet ik zorgen dat de kist van die randen krijgt, of kan ik het net zo goed laten. Het zou vrij eenvoudig aan te brengen zijn als het moet heb ik gezien.

Hoeveel komt een smous tijdens de dracht in zijn geheel aan???
Lisa was voor de dekking net onder de negen kilo.
Acht dagen geleden woog ze 9.75 kilo, en vanmiddag 10.25 kilo. Alle keren heb ik haar op de weegschaal bij de dierenarts gewogen. Ik vind 500 gram aankomen in acht dagen best veel. De laatste weken zal ze nog harder groeien. Van dat mooie slanke hondje blijft niet zo veel over.

Groetjes, Erna.
Laatst gewijzigd door Erna op 15 nov 2007, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Desi

Bericht door Desi »

Erna,

Hoeveel verschillende kleuren halsbandjes heb je gemaakt? 4 of 6 of 8 of... ? Wel genoeg?? :o :roll: :wink:

Erna

Bericht door Erna »

:lol: :lol: Ik denk dat ik wel genoeg bandjes heb, reken op een oneven aantal pups.
Groetjes, Erna.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Hoi Erna,
Een grote hond komt ong. 20% aan en een kleine 30%. (stond ergens :) )
In de laatste 3 weken van de dracht wordt 75% van de gewichten van de puppys gevormd. Dus dan gaat het ook héél hard.
In een van de boeken stond een tabel. Een hondje van 9.3 kg. was aan het einde van haar dracht 13.1 kg.
Zelf had ik zo'n beetje als regel. Een pup weegt in moeders ruim 2 x zijn gewicht. Dus als een smouzenpup minstens 200 gr. weegt en je hebt er laten we zeggen vijf :P , dan zou Lisa dus wel tussen de 2,5 en 3 kilo aan kunnen komen. En dan zeker 2 kilo daarvan in de laatste drie weken.
:scratch: dus.......
Eet ze nog lekker :?:

Erna

Bericht door Erna »

Jeanette als ik jouw schema aan kan houden dan zou Lisa misschien vijf pupjes bij haar kunnen dragen. Het blijft gissen en een verrassing tot het laatste moment.
Zelf zou ik een 2-3 nestje wel leuk vinden. Ik vind tot nu toe de dracht eigenlijk best snel gaan, misschien dat dit voor de laatste weken anders gaat voelen.

Lisa eet alles wat ik haar geef, wat haar betreft is het momenteel nooit genoeg. Ik hoef maar naar de keuken te gaan, of madam staat al in de buurt. Gaat het liefste op mijn voeten zitten, want stel je voor dat er iets valt. :lol: Dat hoeft wat haar betreft de grond niet te raken.

Spannend weekend, de eerste lover van Dop is morgen uitgerekend. Ben hééél benieuwd. Sem, zet hem op. :thumbsup:

Groetjes, Erna.

Gesloten