Een eerste nestje. Hoe gaat het, wat heb je nodig.

Voor vragen en meldingen betreffende loopsheid, dekken en nesten.
Jeanette

Re: Een eerste nestje. Hoe gaat het, wat heb je nodig.

Bericht door Jeanette »

Onder het kopje Fokken op de smousensite staat een linkje (klik HIER, staat er) naar een stuk van Maria.
http://www.smoushond.nl/pdf/nest.pdf
Helder en duidelijk.

Alleen dat nagellak gepriegel zou ik niet doen.
Als je 8 kleurtjes biesband koopt, kun je dat als bandjes om de nekjes doen.
Zo krap dat er een vinger tussen kan (niet meer!!!).
Knoopje erop en kort afknippen.
Je hebt ze elke dag in de hand, dus altijd even kijken of ze nog ruim genoeg zijn.
Voordeel: goed en snel te zien. In dit materiaal blijven de pootjes niet haken.
Zo mooi passend, dat de haartjes er over vallen, zodat ze er geen hinder van ondervinden.
Die gehaakte en flosachtige dingen die je kunt kopen zijn eng.
Pootjes er in verstikt, nageltjes blijven erin hangen...met alle gevolgen van dien.
Weg ermee.
En bij acht kleurtjes kun je de negende nog zonder bandje laten. :grijns:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

loes

Bericht door loes »

Maria heeft de laatste keer ook met bandjes gewerkt en ik ook. Ook voor de foto's veel makkelijker.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

karin73

Bericht door karin73 »

Navelklemmetjes zijn verkrijgbaar bij drogist, apotheek en thuiszorgwinkels. Maar ook online zijn ze goed verkrijgbaar.
groetjes, Karin

Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)

Charlotte

Bericht door Charlotte »

José, niets kopen hoor, behalve die bandjes dan.
Ik heb diverse spullen die je kan lenen.
Flosdraad voor het evt. afbinden van een naveltje, speentje, thermometer voor in de werpkist, klein flesje sterkte drank en natuurlijk de werpkist.
Een slijmzuigertje zit er ook bij, die is wel gebruikt, dus die zou je evt. nieuw moeten kopen bij de dierenarts. Dat ding heb ik bij Guusje's eerste nest (2007) gekocht bij de dierenarts en nooit nodig gehad en is zelfs bij Renate geweest, die hem ook niet nodig had. Pas bij de pups van Mous-Saar is ie uit de verpakking gekomen. Dettol schijnt niet meer nodig te zijn. Schoon is genoeg.
Ga maar vast kranten sparen, beter teveel dan dat je erom verlegen zit straks.
Van gehaakte bandjes hadden de pups hier geen last. Als ze goed zitten, blijven ze goed zitten. Nooit problemen mee gehad.
Nagellak vind ik ellendig. Het gaat er makkelijk af en voor foto's etc is een pup veel sneller herkenbaar aan zijn kleurtje.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

loes

Bericht door loes »

Ik gebruikte altijd Maria's kraamvoorraad en ook het slijmzuigertje hebben we allebei (her)gebruikt. Wordt dettol niet meer gebruikt? Het ruikt altijd zo lekker 'schoon'. Je moet toch ergens mee schoonmaken en hiervan weet je dat het niet schadelijk is voor mens en dier.
H K Jelle 13-5-2004

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Ik heb het ook om die reden gebruikt hoor, bij elk nest.
De eerste week dagelijks, en daarna ongeveer 1 keer per week als we de hele kist uit elkaar haalden voor de grote schoonmaak.
Maar Fredie raadde het af bij het 7 weken bezoek.
Je hond ontsmet je ook niet als zij buiten is geweest. Die zou je dan ook helemaal door de dettol moeten halen...
En van een steriele omgeving zou je alleen maar veel eerder ziek kunnen worden, want je bouwt natuurlijk minder snel weerstand op.
Ik ben ook helemaal niet van het ontsmetten, maar deed het wel.
De lucht van Dettol heeft bij mij onlosmakelijk te maken met het krijgen van kinderen...ik vind het heerlijk ruiken.
Ik kan mij echter helemaal vinden in Fredie's mening.

Misschien is het wel verstandig als een kist bij verschillende mensen komt, om die van te voren met een Dettolwatertje te poetsen.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

loes

Bericht door loes »

Dat van weerstand opbouwen ben ik het ook mee eens. Maar schoonmaken moet je toch, dus ff met Dettol maakt dan niet uit. Ander spul kan toch behoorlijk giftig zijn. Nu ben ik op huishoudelijk vlak nogal een kluns, dus mijn schoonmaken is voor een ander misschien nog lang niet schoon (genoeg) :fluit:
H K Jelle 13-5-2004

karin73

Bericht door karin73 »

Charlotte schreef:Je hond ontsmet je ook niet als zij buiten is geweest. Die zou je dan ook helemaal door de dettol moeten halen...
En van een steriele omgeving zou je alleen maar veel eerder ziek kunnen worden, want je bouwt natuurlijk minder snel weerstand op.
Is wel duidelijk waarom mijn kinderen bijna nooit ziek zijn... als ze wat hebben dan is het meestal een hersenschudding of een gebroken arm of zo. Die krijg je niet van bacterieën en virusjes. :oops: Ze hebben gewoon enorm véél weerstand. :hihi:
groetjes, Karin

Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)

debby

Bericht door debby »

http://www.hondenplaza.nl/infobevalling
Misschien is dit voor sommige mensen wel handig? als denk ik dat iedereen wel weet hoe en wat.

de pups bij mijn buurvrouw hadden ook altijd verschillende kleuren bandjes. ik heb daar in mijn jeugd wat geknuffeld met pups en toen werd ik verliefd en nam ik hem vaak mee wandelen en omdat ik een week lang op 2 nesten pups en de honden had gepast mocht ik kiezen hem houden of centjes en natuurlijk koos ik voor de pup waar ik verliefd op geworden was :cheer: en daar was hij onze Kay.

Heb je ook zo'n warmte lamp?

loes

Bericht door loes »

Warmtelamp wordt afgeraden, de kans dat de pups erdoor uitdrogen is groot. Smouspups worden tenslotte in huiselijke kring gefokt en niet in een schuur od. In het begin een laken over de bovenkant van de nestkist (niet helemaal tot vooraan) en kruiken (er worden ook wel warmtematjes gebruikt tegenwoordig, ik dacht ook door Erna, maar daar heb ik geen ervaring mee) voldoen prima. Ik had metalen kruiken voor rondom en rubberkruiken tussen de onderleggers.
H K Jelle 13-5-2004

rini

Bericht door rini »

Wij hadden net wat Loes zegt een deken half over de kist en daarop de warmte lamp en het was warm genoeg.Als we met Missy naar buiten gingen legde ik er een rubberen kruik in.
Afbeelding

Renate

Bericht door Renate »

Ik gebruikte ook dettol en zou het weer doen. Ik vind het ook hygiënisch en fris.
Op het laatst kon de kist/ren/bench behoorlijk stinken na een nacht zonder schoonmaken.

Toen de pups door ons huis gingen wandelen (ik had de ren alleen 's nachts dicht of als we niet thuis waren), had ik ook altijd een emmertje water met dettol met een dweil klaarstaan om de plasjes en poepjes na te dweilen. Mijn vloer is na 2009 nooit meer zo schoon geweest.
:shy:

Wij hebben immers nog op de grond spelende kinderen en mijn oppaskindje was nog een kruipertje.

Ik heb vanaf week 6 van de dracht aan al mijn buren gevraagd of ze de kranten na het lezen in onze bus wilden stoppen. Ik kon soms maar net toekomen. Ik zat soms gewoon op de bezorgers van de huis-aan-huis-bladen te wachten.

Ik gebruikte warmwaterkruiken (van die rubberen) en kersenpittenzakken wanneer ik de kist verschoonde en wanneer ik Phoebe mee uit nam. Verder heb ik ze niet gebruikt. O, jawel bij het wegen, want op zo'n lekkere warme kersenpittenzak gingen ze zo heerlijk stil liggen.
De eerste week had ik een babydekentje van de meiden 3/4 over de kist gespannen, maar volgens mij is de kist van Charlotte en Peter al dicht aan de bovenkant.

De dextro heb ik laatste weggegooid, die had ik niet gebruikt. De flosdraad ligt nog in het laatje van de tafel. Het zuigertje had ik geleend van Charlotte en het zat ook bij de spullen van Maria. Ik heb ze geen van beiden nodig gehad.

Mijn buurvrouw had bij haar cliënten (ze werkt in de thuiszorg) een hele stapel oude handdoeken voor me gespaard. Heel handig. Maar ook oude moltons ed zijn handig.

debby

Bericht door debby »

Nog even over de bandjes zou dit wat zijn?

http://www.hondenwebshop.nl/product/details/4557

Ik leer steeds meer wel handig de tips

loes

Bericht door loes »

rini schreef:Wij hadden net wat Loes zegt een deken half over de kist en daarop de warmte lamp en het was warm genoeg.Als we met Missy naar buiten gingen legde ik er een rubberen kruik in.
Maar 1 pup en buiten het zomerseizoen is anders dan pups die elkaar warmhouden, een warmtelamp is dan echt eerder gevaarlijk dan een hulp. Als het een warme zomer is, is het niet te warm laten worden van de pups een grotere zorg.
H K Jelle 13-5-2004

corrie

Bericht door corrie »

Wij hadden bij alle 3 de nesten een warmtelamp boven de kist hangen en een thermometer in de bak. Alleen bij het eerste nest is de lamp de eerste week veel aangeweest. We hadden 2 pupjes doe enorm rilde en een ondertemperatuur hadden(Jutte en Bobbie). Het was in die periode best fris buiten. Binnen hadden wij daar weinig last van door onze energie zuinige woning. De vloer was echter erg koud. Geen verwarming aan betekent ook geen vloer verwarming. Toen wij dat in de gaten kregen hebben we onze trui binnen uitgetrokken en de verwarming maar wel aangezet.Bij de volgende nesten heeft Cock de bodem van de werpkist geisoleert.
Hieke Frouckje van de Liefelijke 15-11-2002
Frouckje Babbe-Bo van de Liefelijke x Sam

Jutte van Hieke 26-4-2005
Hieke Frouckje van de Liefelijke x Abe Mozes van het Hollands Koetsiertje

loes

Bericht door loes »

Onder de bodem van de kist van Maria die ik alle3 de keren kon lenen komt ook eerst een isolatiemat en ik was ook altijd zeer scheutig met lagen kranten en onderleggers/moltons/handdoeken. Het laatste nest stond trouwens op een pallet zodat ik zelf niet zo diep hoefde te bukken. Zodra de pups eruit konden werd de werpkist opgeruimd en kwam de ren met daaraan een groot formaat dichte vervoersbench
H K Jelle 13-5-2004

Ria

Bericht door Ria »

Ik heb altijd een warmte lamp boven de bak.
Je moet zeker uitkijken dat de pups niet uitdrogen. Maar je merkt snel genoeg als de pups het te warm hebben. Ze gaan dan alleen liggen.
Ik heb heel vaak in de winter een nestje gehad. De eerste dagen heb ik de lamp altijd aan. En dan kijk ik of de lamp uit kan. In de nacht heb ik de lamp langer aan. Ligt ook aan het weer.
Mijn bak is vrij groot. Een gedeelte daarvan heb ik een plank tussen gezet. Daar ligt moeder met de pups. Als de pups zover zijn dat ze een beetje kunnen lopen gaat de plank weg. En dan zie je dat de pups snel op de kranten gaan plassen.
Drie kwart in de bak ligt bij mij kranten. Makkelijk schoon te houden vind ik. Ook met dettol .
Waar de pups liggen heb ik een schapenvacht liggen.
De pups bij mij geef ik ook altijd een bandje. Maar ik maak ze zelf. Ik haak ze.

Erna

Bericht door Erna »

Ik had een werpkist van iemand geleend met een verwarmde bodem. Ik vond het een uitkomst. Ik heb geen warmtelamp gebruikt en de kist ook niet afgedekt terwijl de pups toch in de winter geboren waren, 1 december.
De bodem van zo'n kist is niet helemaal verwarmd, daardoor kon Lisa of als een van de pups het te warm had op een koeler plekje gaan liggen. De temperatuur was te regelen via een klok.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

sammydesmous

Bericht door sammydesmous »

We hebben alle spullen bij elkaar. charlotte heeft hel vel meegegeven. incl een verwarmingsmatje voor onder de erpkist, kruik, slijmzuigertje enz. Handdoeken zijn frisgewassen en verpakt opgeborgen. Alleen moeten we nog druivensuiker halen. Zijn dat de Dextrotabletjes of de losse druivensuiker bij de dierenwinkel? Wat moet het zijn?

Groetjes
Jose en likjes van Wieske- Sammy op de Ruiver :dog:
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)

Erna

Bericht door Erna »

Volgens mij kan het beiden.
Ik had losse druivesuiker die ik door een beetje water deed.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Gesloten