Reu uitzoeken.

Voor vragen en meldingen betreffende loopsheid, dekken en nesten.
loes

Re: Reu uitzoeken.

Bericht door loes »

Dat is leuk en aardig voor rassen met aanbod genoeg en dan hopelijk buiten de gevarenzone van inteelt, maar voor de Smouzen ligt dat toch wel even anders.
Smouzenfokkers zijn toch gelegenheidsfokkers en die gaan in deze tijd (druk verkeer, druk gezin, werk) geen einden meer reizen, zeker geen 2x, dus ook daarmee moet met de planning rekening gehouden worden.
Trouwens, als je zelf geen pup wil houden waarom zou je dan uitgebreid met de reu en reueigenaren kennis willen maken. De combinaties worden naar beste weten gedaan, is best veel werk, want hoewel het uiterlijk nog steeds ondergeschikt is, is lelijk met lelijk ook niet de bedoeling, want Smouzen hoeven weliswaar niet in het keurslijf van de rasstandaard te passen, maar moeten toch wel als Smous te herkennen zijn.
Als op de RITS het karakter niet duidelijk uit de verf kwam of men wil een bepaald aspect beter beoordelen dan krijgt men voor zo'n hond het advies om eerst een gedragstest te doen.
En zo kan ik nog wel een poosje doorgaan.
En een echt willig teefje hoeft echt de reu niet te kennen :grijns:
Maar zoals ik al zei, ik zou ook liever de eigenaren van de reuen die op een lijst staan dat laten weten. Voor alle partijen bevredigender en zaken waardoor een reu al dan niet tijdelijk niet kan dekken komen er dan (hopelijk) eerder uit, zodat niet de teveneigenaar daarmee geconfronteerd worden.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Maureen

Bericht door Maureen »

Mee eens Loes.
Stijnke herkende een bereidwillige heer van verre op het moment dat ze daar behoefte aan had. En wij hoefden alleen te zorgen dat ze een voor ons wenselijke heer trof.
En die hadden we van het lijstje. 10 dagen is inderdaad niet zo lang, maar wij hadden geen enkele behoefte om alle heren eerst in het echt te bezoeken. De beschrijving voldeed, al waren de RITSfoto's wel een erg fijne aanvulling. We hebben zelf gekeken naar karakter, vacht en gebit, omdat Stijnke een pittige dame is, een wat zachte vacht heeft en ondervoor schaart.
Mocht Dorus op een lijstje komen, dan zou het inderdaad fijn zijn als we het weten. Ook als hij niet wordt uitgekozen, want dat maakt ons niet uit. Maar als hij het wel wordt, weet je dan i.i.g. dat het snor zit wat het TFP betreft.
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )

Alida

Bericht door Alida »

Ben eingelijk ook best wel benieuwd of Kasper al is op een deklijst heeft gestaan :) hij is al weer drie, maar dat zegt natuurlijk niks.Kasper zijn karakter was ook niet helemaal duidelijk op de RITS en heeft dus ook een gedragtest gehad, daar kwam uit dat hij zeker niet voor elke teef geschikt is. En dat is maar goed ook natuurlijk.Mischien een stomme vraag, maar zit er ook een bepaalde leeftijd aan een reu, wanneer ze niet meer gebruikt worden? Groetjes Alida :smile:
Afbeelding

jetwolrich

Bericht door jetwolrich »

Dat teefjes niet zo kieskeurig zijn als ze hoogloops zijn, is misschien wel zo bij de Smouzen, maar ik heb hier teefjes gehad voor Micos de Appenzeller, tjonge wat een heksen.
En dat met een goede progesterontest. De eigenaren kwamen vaak van ver, en wilden echt het goede moment hebben, dus daar lag het niet aan.
Micos heeft wel rondgelopen met kapotte oren en krassen op zijn neus.
Hij was wel een doorzetter, en meestal liep het wel uit op een dekking, maar gezellig was anders.
Dat heb je met fokkers die hun zinnen hebben gezet op een bepaalde combinatie.
Dan worden de honden eigenlijk ondergeschikt aan de ambities van de eigenaar.
Wat dat betreft is het met de Smouzen een stuk leuker en relaxter.
Maar voor mij blijft het belangrijk dat ik de reu kan zien en ook kan ervaren hoe zijn gedrag is ten opzichte van mens en dier.
Jet Wolrich

Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018

sammydesmous

Bericht door sammydesmous »

Zoals het nu gaat bij het TFP vindt ik het prima. Fredie en medewerkers weten het beste welke teef en reu het beste matchen. Als je er zelf een uit zou kiezen ga je toch voor het uiterlijk terwijl juist datgene waar de TFPmedewerkers naar kijken veel belangrijker is.
Zelf een reu voorstellen kan altijd, dat hebben wij met Jurre-Joris gedaan. Door de TFP medewerkers wordt dan gekeken of ze goed matchen. Zo ja dan kan je daar heen. Je krijgt zowiezo 4 tot 5 reuen op de deklijst. Met de foto's erbij is het goed kiezen. We hadden beide keren de 10 dagen niet nodig.
Ik kan me voorstellen dat reueigenaren graag willen weten of hun reu op een deklijst voorkomt Ik ken baasjes van een reu die het erg jammer vinden dat hij nog niet gevraagd is en ze niet weten of hij op een dekliijst heeft gestaan. Maar vragen kan natuurlijk altijd als je het zeker wilt weten.

José Sammy & Lieveke :dog: :dog:
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)

Maureen

Bericht door Maureen »

Een duidelijk geval van OEPS!
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )

Sylvia & Bob

Bericht door Sylvia & Bob »

Maureen schreef:
Stijnke herkende een bereidwillige heer van verre op het moment dat ze daar behoefte aan had.
Hahahahahaha :hihi: het is maar goed dat wij "mensen" anders zijn..... !

Ik weet dat het bij ons nooit zal gebeuren en dat het (vermoedelijk) de beste keuze is om een dekking niet te laten gebeuren maar anders had ik er echt wel voor naar verweggistan willen reizen met Sarah!!!
Ze is zo mooi, lief en nog steeds mijn babymeisje :baby:
Wij stonden sinds 3 juni 2014 op de wachtlijst. Ons meisje is op 3 juni 2015 geboren.
Wij noemen haar Sarah, wat in het Hebreeuws princes betekent

http://www.facebook.com/Bobby6912.

jetwolrich

Bericht door jetwolrich »

Hier is Beer ook op haar ergste "LOOPS"'....
Ze draait voortdurend om Maira de Appenzeller heen met haar staart helemaal opzij.
Die blik van Maira... ze weet ook niet wat ze ermee moet en ik zie een soort plaatsvervangende schaamte bij haar.
Wij hadden al een kleine fantasie over een Dalmatiër die per ongeluk de tuin zou inlopen. :hihi:
Jet Wolrich

Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018

Gesloten