Andere dieren introduceren

Gedrag en gehoorzaamheid, opvoedtips, behendigheid, vuurwerktraining en nog veel meer
Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2908
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Andere dieren introduceren

Bericht door Jeanette »

Sinds een week hebben we kippen. Krielkipjes, van ongeveer 20 weken. Een Hollands/Fries/Drents allegaartje.
Dieuw was er al direct 'dol' op. Na Dieuw ernstig te hebben toegesproken, ging Bloemetje in de bijkeuken zitten en heeft sindsdien niet meer naar de kippen gekeken. (bijzonder makkelijk)
De kipjes zitten in een hok met daarom en -over een ren. Vos en marter proof.

Dieuw racete om het hok heen, sprong er tegenop en blafte.
Enfin, om het niet al te lastig te maken heeft Lex zolang een hek om het hok gezet, zodat ze iets afstand moet houden.
Wat heen en weer gewandeld, aangelijnd, beloond als ze naar me keek en netjes ging zitten. De eerste dagen haar telkens bij me geroepen als ze zat te 'gluren' en weer beloond.
De ergste spanning is er nu af. Er wordt niet meer geracet en geblaft. Alleen worden wij na elk bezoek aan het hok helemaal afgesnuffeld.

Inmiddels durven de kipjes uit zichzelf het hok te verlaten. De baby's vonden het eerst te eng denken we. Je kunt zien dat de grootsten, die nu ook al wat tokken ipv piepen het initiatief nemen.
Leuk weer zo'n roedel om te bekijken.

Wat bijzonder toch dat moeder en dochter echt op alle fronten zo anders zijn.
Imitatie van gedrag, hier geen sprake van.

Gebruikersavatar
Maureen
Berichten: 2970
Lid geworden op: 07 jul 2018 12:46

Re: Andere dieren introduceren

Bericht door Maureen »

Bijzonder is het zeker. Moeder en dochter lijken in dat opzicht echt niet op elkaar.
Wel gezellig dat de kipjes al wat beginnen te tokken. Ik vind dat een knus geluid , van die scharrelende kipjes.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
loes
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 jul 2018 16:19

Re: Andere dieren introduceren

Bericht door loes »

Leuk weer wat dierengedoe, hoewel kipjes niet mijn favorieten zijn, ik hou meer van harige schepsels.

Ook hier hadden we een moeder en dochter met totaal verschillende reacties op de konijnen/cavia buitenren.
Norma was er niet vandaan te houden, probeerde altijd mee te slippen, Adah interesseerde het spul totaal niet.
Puck van de Nic Eau Tine (Levi) 16-12-2018

Do (Fija) van Horst en Voorde 30-11-2006
Hollands Koetsiertje's Jelle 13-5-2004
Hollands Koetsiertje's Adah 6-6-1999
Norma van Abtswoude 10-10-1995
Catrijn (Trieneke) 19-12-1978

Gebruikersavatar
Maureen
Berichten: 2970
Lid geworden op: 07 jul 2018 12:46

Re: Andere dieren introduceren

Bericht door Maureen »

Ook al zo’n groot verschil tussen de dames.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2908
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Andere dieren introduceren

Bericht door Jeanette »

Fase twee...kippen en Dieuw.
Lex heeft het buitenste hek dat helemaal rond de ren stond, op een ruim een meter afstand, vanmiddag weggehaald.
Domme ik ging het hok in om het water te verversen. Dieuw glipte mee het erf op.
IK in het hok en ZIJ daarbuiten ...zo dichtbij die kippen... te veel van het goede.
Dus racete ze weer om de ren, luid blaffend. Ik boos... Bloem zielig, Dieuw dacht huh..hoezo dan...

Dus nu, zonder extra hek, weer begeleiden.
Lex in de ren kipjes voeren en Dieuw en ik er buiten oefenen. Naast lopen, zit en blijf en dan een pietsie afstand en dat alles in de buurt van de kipjes.
Dat gaat al goed. Streven is zit en blijf als ik zelf in de ren ga.
Dat duurt nog wel een poosje vrees ik.
Onze jachtsmous.

Gebruikersavatar
Maureen
Berichten: 2970
Lid geworden op: 07 jul 2018 12:46

Re: Andere dieren introduceren

Bericht door Maureen »

Je bent een jachtsmous of je bent het niet. Vraag maar aan jullie dames . Daar ben je zeker nog wel even mee bezig Jeanette .


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
jetwolrich
Berichten: 1600
Lid geworden op: 07 jul 2018 14:35

Re: Andere dieren introduceren

Bericht door jetwolrich »

Zoveel verschil per Smous, Bruun laat de kip plus haan nog steeds even schrikken, Beer wandelt tussen kippen door.
Ik denk eerlijk gezegd, dat het niet anders zal worden.
Een hek, en dan maar de Smous daar achter, dat is voor mij toch de oplossing.
Jet Wolrich

Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018
Bertus/Bruni (Billie x Diesel/Mees) geb. 24-12-2019

Gebruikersavatar
loes
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 jul 2018 16:19

Re: Andere dieren introduceren

Bericht door loes »

Bij onze Norma hebben we het fout gedaan.
De twee eerdere honden, een superjager cairn en een meehollende smous, lieten het eigen 'vee' met rust, de cairn was zelfs met één van de cavia's de grootste vriendjes, lagen samen in een mand.
Dus toen we Norma kregen, ging ik met de pup gewoon de konijnenren in waar het konijn waarschijnlijk schrok van de drukke nieuwkomer en een spurt nam. Latere pogingen om ze aan elkaar laten wennen mislukten en Norma was voor altijd gefixeerd op het arme beest. Ik moest dan ook heel goed opletten dat ze niet meeslipte.
Het grappige was dat ze altijd voor het gaas stond, hadden we hondenbezoek dan gingen die ook wel eens 'meekijken' maar zagen de lol er niet van in.
Bij haar dochter Adah heb ik het beter gedaan, voorzichtig samen kennismaken en dat ging perfect. Het gedrag van haar moeder had geen enkele invloed.
Buiten was Norma geen echte jager behalve op vreemde katten, de eigen katten waren geen probleem, maar dat is niet ongebruikelijk, ook de cairn was zeer fel op andere katten, achtervolgde ze tot in hun huis als ze de kans kreeg en zelfs Fija reageert op vreemde katten, geen idee of ze zou opjagen want die kans geef ik haar niet.
Puck van de Nic Eau Tine (Levi) 16-12-2018

Do (Fija) van Horst en Voorde 30-11-2006
Hollands Koetsiertje's Jelle 13-5-2004
Hollands Koetsiertje's Adah 6-6-1999
Norma van Abtswoude 10-10-1995
Catrijn (Trieneke) 19-12-1978

Gebruikersavatar
Maureen
Berichten: 2970
Lid geworden op: 07 jul 2018 12:46

Re: Andere dieren introduceren

Bericht door Maureen »

Onze eerste Beagle en Smous lieten de eigen kat met rust. Maar de kanarie werd achtervolgd als hij ontsnapte. In kooi was het geen punt. Daar werd zelfs niet naar geloerd.
Vreemde katten werden vol overgave verjaagd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Charlotte
Berichten: 1730
Lid geworden op: 09 jul 2018 08:47

Re: Andere dieren introduceren

Bericht door Charlotte »

Guusje kon kippen goed met rust laten, althans die in een ren zaten.
Voor vrij loslopende staken wij nooit onze handen in het vuur...
Peter maakte de fout, jaren geleden, om onze jonge Stien los te laten in de tuin van onze dochter en gezin.
Die hadden kippen in een ren. Stien stoof er als een malle op af. Kippen in paniek. Eén van hen fladderde over de ren. :paniek:
Met wat kunst en vliegwerk konden we Stien naar binnen krijgen, en de kip kwam na een poosje gelukkig terug.
Is nóóit meer goed gekomen.
In Belfeld hebben ze daarna gaas over de ren gespannen. Dat gaf tijdens bezoeken en oppassen enigszins rust.
Ze hebben al een hele poos géén kippen meer, voor ons wel heel fijn.

Tijdens een fietstocht liepen kippen los over een zandweg bij een boerderij (Stien mocht los).
Wij hadden er geen erg in, Stien wel!
Hup daar ging ze. :paniek:
Enfin, de boer bleek volgens mij niet thuis, ook geen waakhond in de buurt, gelukkig.
Stien werd ingevangen, en de kippen (en wij) konden van de schrik bekomen.

Katten is ook zoiets.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /*08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004/*19-02-2020)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Plaats reactie