Vuurwerk

Gedrag en gehoorzaamheid, opvoedtips, behendigheid, vuurwerktraining en nog veel meer
Gebruikersavatar
jetwolrich
Berichten: 1614
Lid geworden op: 07 jul 2018 14:35

Re: Vuurwerk

Bericht door jetwolrich »

Hier was het de hele dag al raak, vooral met carbid. Verderop in de straat had de kersverse vader van een baby toch maar de melkbus met carbid in de tuin gezet. De baby kwam even op de tweede plaats....het mag daar ook niet, maar ik was te laf om er naartoe te gaan. 50 meter verder heb je toch dezelfde knal....
Beer heeft om de paar uur haar druppels gekregen en dat ging eigenlijk heel goed. Om 24.00 u sliep ze languit op het kleed. Maira had helemaal geen last. Ik vond Knor de kat in de hooi-opslag, helemaal achterin, al miauwend. Mee naar binnen, en eindelijk eten en drinken na 24 uur.
Beer heeft heerlijk bij ons geslapen, ze verroerde geen vin.
De kerkklok wordt tot 8.00 u geluid, maar de wind stond de goede kant op. Wel nog steeds zware knallen, de hele nacht door.
We hebben het weer gehad.
Nog 364 dagen. :onschuld:
Jet Wolrich

Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018
Bertus/Bruni (Billie x Diesel/Mees) geb. 24-12-2019

Gebruikersavatar
Gwen
Berichten: 699
Lid geworden op: 04 jul 2018 16:23

Re: Vuurwerk

Bericht door Gwen »

Gistermiddag wat harde carbidknallen hier, maar verder was het rustig. Ik woon tussen gezapig volk. Nu wonen hier überhaupt niet zoveel mensen. We zitten natuurlijk een beetje aan het eind van de wereld. (Heerlijk)

Om 12 uur stak de buurman wat siervuurwerk af. We gaven Dorus een kauwstaafje, dat er gretig in ging. Zonder kauwstaafje had ie ook geen krimp gegeven, maar wij namen champagne, dus had hij ook wat. :P

Toch mag mij mag vuurwerk per direct verboden worden voor consumenten. Het wordt ook elk jaar gekker.
Ik heb liever dat de gemeente of de dorpsvereniging een vuurwerkshow organiseert. Stuk mooier, veiliger en prettiger voor iedereen, inclusief (wilde) dieren.
Dorus (Fake Freek) van Katoen, 21-01-2017 (Dieuwertje Bloem van Katoen X Boef)

Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2942
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Vuurwerk

Bericht door Jeanette »

Gwen schreef:
01 jan 2019 16:19
Ik heb liever dat de gemeente of de dorpsvereniging een vuurwerkshow organiseert. Stuk mooier, veiliger en prettiger voor iedereen, inclusief (wilde) dieren.
Zeker! De ganzen waren behoorlijk van slag vannacht. En het is een wonder dat er niet meer ongelukken met reeën gebeuren.

Gebruikersavatar
loes
Berichten: 934
Lid geworden op: 07 jul 2018 16:19

Re: Vuurwerk

Bericht door loes »

In mijn jeugd was er ook in Rotterdam carbid, maar of het als knalvuurwerk diende? Volgens mij niet, maar wij woonden aan de Rotte en herinner me dat we met carbid speelden, ging prachtig bruisen in het water en had zo'n kenmerkende stank.
Hoe we er aan kwamen?? Bert woonde als kind op Zuid bij de haven en volgens hem kwam het mee met droogijs.
Op FB zag ik de vuurwerkshow van zoon of eigenlijk schoondochter die als rasechte Chinese vuurwerk zeer belangrijk vindt. Ben ik blij dat we niet konden komen vanwege chemo-actieve Fija :joechei:
En ja, een vuurwerkshow vind ik prachtig, herinner me nog een groot spektakel in mijn jeugd aan de Kralingse Plas, dus waarom inderdaad niet centraal.
Puck van de Nic Eau Tine (Levi) 16-12-2018

Do (Fija) van Horst en Voorde 30-11-2006
Hollands Koetsiertje's Jelle 13-5-2004
Hollands Koetsiertje's Adah 6-6-1999
Norma van Abtswoude 10-10-1995
Catrijn (Trieneke) 19-12-1978

Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2942
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Vuurwerk

Bericht door Jeanette »

Als brandstof werd carbid in lampen gebruikt. Auto- en fietslampen. Dat zal tot de jaren 60 misschien nog wel zo zijn geweest?
En hier in Drenthe wordt het nu ook nog in mollengangen gelegd, water erop, de stank verjaagt de mollen.

De jongentjes vonden het vast prachtig Loes!

Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2942
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Vuurwerk

Bericht door Jeanette »

De meisjes van Dieuw zijn in ieder geval, zonder ergens echt last van te hebben gehad, het geknal doorgekomen.
Loesje vond het zelfs wel interessant.
Stoer hoor, want ze wonen allebei in heel drukke buurten. Zo'n eerste keer is altijd spannend.

Gebruikersavatar
loes
Berichten: 934
Lid geworden op: 07 jul 2018 16:19

Re: Vuurwerk

Bericht door loes »

Jeanette schreef:
01 jan 2019 19:08
Als brandstof werd carbid in lampen gebruikt. Auto- en fietslampen. Dat zal tot de jaren 60 misschien nog wel zo zijn geweest?
En hier in Drenthe wordt het nu ook nog in mollengangen gelegd, water erop, de stank verjaagt de mollen.
Sprak net mijn broer en heb hem gelijk naar dat carbid gevraagd. Volgens hem zat er vlakbij een soort sloperij waar ze het gebruikten.
Puck van de Nic Eau Tine (Levi) 16-12-2018

Do (Fija) van Horst en Voorde 30-11-2006
Hollands Koetsiertje's Jelle 13-5-2004
Hollands Koetsiertje's Adah 6-6-1999
Norma van Abtswoude 10-10-1995
Catrijn (Trieneke) 19-12-1978

Gebruikersavatar
Maureen
Berichten: 2992
Lid geworden op: 07 jul 2018 12:46

Re: Vuurwerk

Bericht door Maureen »

Die van ons waren al vanaf eind juni iedere avond aan het wachten op de knallen. 1 of 2 per avond en steeds andere tijden. Te weinig om de booswicht te pakken te krijgen.
Sinds de verkoop van start ging hadden we bijna de hele dag Smouzen in de stress. Zo was het even rustig en dan kwam er weer een knal of wat. Onze dame en heer willen dan liefst op schoot, waar ze wel weer tot rust komen. Oudjaarsdag vanaf de ochtend tot ongeveer half vier 's nachts eindeloos geknal, gesis en gefluit en gestresste honden. Soms even een half uurtje alleen in de verte, dan kwamen ze een beetje tot rust, maar dan ging het er weer vol tegenaan. In het bos en buiten het dorp viel het mee, dus tijdens de middagwandeling konden ze even wat energie kwijt, maar daarna alleen nog naar buiten voor de hoogstnoodzakelijke plas en meteen met spoed weer naar binnen. Ik kreeg er zelf ook het heen en weer van en een flinke pijn in mijn hoofd. Niet de beste start van het nieuwe jaar.
Vandaag gelukkig alleen nog wat verdwaalde onnozelaars met een knal hier en daar. Stijnke, Dorus en ik kwamen weer bij. Even genoten van de vogels die zich weer lieten horen.
Doe mij maar een mooie vuurwerkshow, professioneel afgestoken kan dat echt prachtig zijn. Dan sta ik met open mond te genieten. Maar al dat geknal vind ik zooooo stompzinnig....vooral omdat het dagenlang doorgaat.

Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2942
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Vuurwerk

Bericht door Jeanette »

En ook nog enorm vervuilend :twisted: :mogge:

Gebruikersavatar
E Kuilboer
Moderator
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 jul 2018 13:09

Re: Vuurwerk

Bericht door E Kuilboer »

Onze mannen zijn (tot nu) vuurwerkproef! :happydance: Teun stond bij de 'test' kwispelend naar buiten te kijken en Wolfje dacht toen ook vast goh das leuk. Totaal geen reactie, behalve op heel harde knallen. Toen gingen de koppies even omhoog: Wat is dat? Maar verder helemaal relaxed. Moet ik wel zeggen dat onze nieuwe Sonos installatie errug hard kan :giggle:
Teun (van Suubseto) 02-01-2015
Sub op de Ruiver x Safari van de Heideakkers
Wolfje 28-04-2018
Nusa x Teun van Suubseto

Plaats reactie