Met zijn 8 kilo kon ik hem makkelijk aan, maar ik vond het lopen toch wel onrustig omdat Bobbie steeds met van alles bezig was behalve met mij tijdens onze wandelingen.
Daarom heb ik een halty aangeschaft.
De verandering tijdens het wandelen is enorm; hij loopt nu naast me aan een slappe riem en kijkt me regelmatig aan. Ook merk ik dat hij, wanneer hij los loopt in het bos, veel beter naar me luistert, hij komt direct zodra ik fluit, zelfs als hij andere hondjes in de verte ziet lopen. (dat laatste zal wel weinig met zijn nieuwe halty te maken hebben, maar leuk vind ik het wel
Bobbie moest wel erg wennen aan dat rare ding om zijn koppie, maar hij is er nu wel al achter dat hij helemaal zelf in de hand heeft hoeveel last hij ervan ondervindt. Als hij naast me loopt, is er niets aan de hand; gaat hij trekken, wordt vanzelf zijn hoofd omgedraaid omdat de riem nu onder zijn kin vastzit. Ik doe niets anders dan gewoon de riem vasthouden; ik geef geen corrigerende rukjes. En... het werkt!
Nu hoef ik niet meer van die rare capriolen uit te halen om hem gezellig naast me te laten lopen. (Je kon mij regelmatig ijsberend aantreffen op een willekeurige plek in het dorp, net zolang totdat Bobbie begreep dat ik degene was die bepaalde waar we heen gingen; helaas kwam Bobbie nooit boven de tuinmuurtjes uit dus was het waarschijnlijk een krankzinnig gezicht voor de bewoners van het desbetreffende huis waarvoor we ons op dat moment bevonden)
Het enige jammere van zo'n ding vind ik dat het - voor een leek - lijkt op een muilkorf, en dat is wel het laatste wat Bobbie nodig heeft! Hij kan gewoon zijn bek gebruiken maar dat zien de meeste mensen niet zo snel. Ik zal er wat vrolijke bloemetjes op naaien, dan ziet het er veel vriendelijker uit.
Heeft iemand anders nog ervaringen met getrek en een eventuele oplossing daartegen?
groet, Martine