Wandelavonturen.
Re: Wandelavonturen.
Natuurlijk zijn er altijd situaties dat je het niet moet doen. Zelf ben ik wat dat betreft super voorzichtig. En als ze opgroeien en zeker als ze gaan puberen en interesse in de vrouwtjes krijgen, kun je niet voorzichtig genoeg zijn.En als ze onverhoopt een sterk jachtgedrag ontwikkelen, is los laten lopen ook geen optie. Maar honden die niet als heel jonge pup los geweest zijn, kunnen het soms helemaal nooit meer omdat ze er altijd vandoor gaan.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Ja dat klopt! Boester ging eerst heel goed langs alle prikkels, maar een puber......
De kids gaan hem voor, dus ik ben er goed op voorbereid.
groetjes, Alma
De kids gaan hem voor, dus ik ben er goed op voorbereid.
groetjes, Alma
-
Ik las zojuist pas dit stukje dat Charlotte schreef. Daar moet je toch niet aan denken zo iets. Gelukkig liep het goed af. Maar de bibbers heb je wel natuurlijk. Brrr..Charlotte schreef:In Luxemburg hebben we uiteraard diverse prachtige wandelingen gemaakt.
Wij liepen door een gebied met veel rotsen. Marijn ging op een gegeven moment ergens linksaf om een kijkje te nemen en Guusje ging met hem mee, terwijl wij doorliepen.
Marijn kwam terug, maar Guusje nog niet. Maar even roepen dan.![]()
Ze kwam al snel, maar nam een kortere weg; daar stond madame, zo'n 3 meter boven, ons op een rots. Zij wilde springen :shock2: ; wij riepen vanalles en nogwat maar dat hielp niet. Doordat de steen schuin afliep kon Guusje ook niet meer stoppen en viel zij dat hele stuk omlaag.. Gelukkig was de grond op dat stukje redelijk zacht en kwam ze op haar zij terecht. Even ging er vanalles door me heen, gebroken dit, gebroken dat...., maar niks van dit alles. Zij stond op, schudde zich eventjes uit en liep verder of er niks was gebeurd.
![]()
Peter en ik niet, wij hadden de eerste km. nog behoorlijk de bibbers in de benen.
Groetjes
Jos'e en een pootje van Wieske-Sammy de smous die ik mis

Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)
We hebben Rosa nog niet veel los laten lopen vanwege het verkeer en vanwege het feit dat kinderen (en andere dieren) een grote aantrekkingskracht op haar hebben.
Ze heeft een paar keer kinderen in het enkel of been gebeten, is dan heel erg druk, bijterig en springerig. Het gaat nu wel langzaamaan beter maar ik heb liever dat ze het bij onze eigen kinderen doet (zodat ik haar kan corrigeren) dan bij kinderen van een ander. Als we het dorp uit lopen is daar nog steeds verkeer en weilanden met koeien, paarden en schapen. Ze past nog onder alle hekken door, dus..We hebben in de buurt niet echt een park of veldje waar ze los kan lopen.
Een paar km buiten het dorp zou het misschien kunnen, maar daar wonen boeren met loslopende honden, waarvan 1 al meerdere keren ander honden heeft gebeten..
Misschien ben ik wat te bang? Woensdag hebben we de eerste les van puppycursus. Daar zal ik ook eens even vragen.
Ze heeft wel de hele achtertuin tot haar beschikking en zo nu en dan gaan we naar bos/ strand (niet vaak genoeg eigenlijk, te weinig tijd..)
Ze heeft een paar keer kinderen in het enkel of been gebeten, is dan heel erg druk, bijterig en springerig. Het gaat nu wel langzaamaan beter maar ik heb liever dat ze het bij onze eigen kinderen doet (zodat ik haar kan corrigeren) dan bij kinderen van een ander. Als we het dorp uit lopen is daar nog steeds verkeer en weilanden met koeien, paarden en schapen. Ze past nog onder alle hekken door, dus..We hebben in de buurt niet echt een park of veldje waar ze los kan lopen.
Een paar km buiten het dorp zou het misschien kunnen, maar daar wonen boeren met loslopende honden, waarvan 1 al meerdere keren ander honden heeft gebeten..
Misschien ben ik wat te bang? Woensdag hebben we de eerste les van puppycursus. Daar zal ik ook eens even vragen.
Ze heeft wel de hele achtertuin tot haar beschikking en zo nu en dan gaan we naar bos/ strand (niet vaak genoeg eigenlijk, te weinig tijd..)
Ze is nog geen 4 maanden dus hele lange wandelingen zitten er toch nog niet in, maar als ze naar het bos of strand gaat/ging lieten jullie haar dan niet los? Op een gewone weg of ergens waar de kans is dat ze allerlei gevaarlijke dingen gaat doen of tegenkomt laat ik een hond ook niet los, zelfs een volwassen hond niet.
Een (grote) tuin is natuurlijk lekker om in te zijn, maar blijft voor een hond eigen terrein, dat zonodig ook nog bewaakt moet worden.
Een (grote) tuin is natuurlijk lekker om in te zijn, maar blijft voor een hond eigen terrein, dat zonodig ook nog bewaakt moet worden.
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Goeiemorgen,
Even een vraagje.
Ik loop elke maandag ochtend 1,5 uur (ongeveer 8-10km?) en vraag me af wanneer Rosa mee kan. Ze is nu bijna 4 maanden. Ze zou het wel kunnen, maar is het vestandig?
Groet Elske.
Even een vraagje.
Ik loop elke maandag ochtend 1,5 uur (ongeveer 8-10km?) en vraag me af wanneer Rosa mee kan. Ze is nu bijna 4 maanden. Ze zou het wel kunnen, maar is het vestandig?
Groet Elske.
Ik denk dat je haar daar een heel groot plezier mee zou doen!
Ik zou wel een stevige rugzak meenemen om haar daar halverwege even een kwartiertje in te doen, zodat ze verplicht even kan/moet uitrusten... Die zak draag de dan natuurlijk op je buik, zodat ze gezellig dicht bij je zit! Dit heb ik zelf ook gedaan met Diesel tijdens een wandeling van de club in Kijkduin; Diesel was toen maar een week of 2 jonger dan Rosa nu en dat ging prima! (Die tas moet je wel zo kunnen afstellen dat ze zich er niet uit kan wurmen...)
Over een maand of 2/3 kan ze gewoon helemaal mee lopen.
groet, Martine
Ik zou wel een stevige rugzak meenemen om haar daar halverwege even een kwartiertje in te doen, zodat ze verplicht even kan/moet uitrusten... Die zak draag de dan natuurlijk op je buik, zodat ze gezellig dicht bij je zit! Dit heb ik zelf ook gedaan met Diesel tijdens een wandeling van de club in Kijkduin; Diesel was toen maar een week of 2 jonger dan Rosa nu en dat ging prima! (Die tas moet je wel zo kunnen afstellen dat ze zich er niet uit kan wurmen...)
Over een maand of 2/3 kan ze gewoon helemaal mee lopen.
groet, Martine
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes
Zijn de richtlijnen niet 5 minuten wandelen per maand, dat ze jong zijn? Dus 4 x 5= 20 minuten per wandeling.
Nou lijkt me dit wel wat overdreven, eerlijk gezegd. Maar aan de andere kant: ik kende wel een hondje, die als pup overbelast was geraakt en daardoor pijnlijke poten kreeg en heel lang (een jaar of twee jaar?) niet meer los mee mocht wandelen.
Rosa lijkt me niet echt een typje voor een "buikzak" of zie ik dat verkeerd? Zou wel handig zijn.
Nou lijkt me dit wel wat overdreven, eerlijk gezegd. Maar aan de andere kant: ik kende wel een hondje, die als pup overbelast was geraakt en daardoor pijnlijke poten kreeg en heel lang (een jaar of twee jaar?) niet meer los mee mocht wandelen.
Rosa lijkt me niet echt een typje voor een "buikzak" of zie ik dat verkeerd? Zou wel handig zijn.

Ariënne schreef:
Dat is Diesel ook niet, vandaar dat die tas goed dicht moet kunnen... (op het koppie na dan natuurlijk)

Maar de rest van de wandeling heeft hij wel genoten!
groet, Martine
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Wel heel leuk als het lukt en er zelfs van genoten wordt! Moet natuurlijk wel te trainen zijn. In sommige gevallen met heel veel geduld.
Een hond zo op de arm dragen is niet echt te doen op lange stukken. Dan maar een bezemwagen of een buggy.
Een hond zo op de arm dragen is niet echt te doen op lange stukken. Dan maar een bezemwagen of een buggy.

Wij hebben wel zo'n buikzak voor Suske. Werkt prima als we met haar alleen zijn, maar zodra er andere honden in de buurt zijn wil ze eruit.
Fredie drukte ons echt op het hard die 5-minutenregel heel strikt te hanteren. Tuurlijk kan ze meer, langer en verder, maar die energie heeft ze weer hard nodig om andere dingen te leren. Zij gaf aan, dit vol te houden tot ze 9 maanden is, dan zit ze op 3 kwartier, is ze in de hoogte klaar met groeien, dan kost dat ook geen energie meer. Dus na die 9 maanden pas de echte lange wandelingen.
Nu wandelen wij ook echt wel eens meer dan een kwartier, maar dan nemen we tussendoor een flinke rustpauze of ze gaat in de buikzak mee.
Fredie drukte ons echt op het hard die 5-minutenregel heel strikt te hanteren. Tuurlijk kan ze meer, langer en verder, maar die energie heeft ze weer hard nodig om andere dingen te leren. Zij gaf aan, dit vol te houden tot ze 9 maanden is, dan zit ze op 3 kwartier, is ze in de hoogte klaar met groeien, dan kost dat ook geen energie meer. Dus na die 9 maanden pas de echte lange wandelingen.
Nu wandelen wij ook echt wel eens meer dan een kwartier, maar dan nemen we tussendoor een flinke rustpauze of ze gaat in de buikzak mee.
groetjes, Karin
Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)
Prima !!!
Wij wandelden wel eens langer, maar dan werd er heel veel gesnuffeld en gedreuteld. Dus eigenlijk waren het wandelingen van 10 minuten in 20...
Wij wandelden wel eens langer, maar dan werd er heel veel gesnuffeld en gedreuteld. Dus eigenlijk waren het wandelingen van 10 minuten in 20...
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Ook broertje Sibbe maakte al een keer een lange wandeling (8 km), maar in etappes. Ze hebben ook een draagtas, maar ja, als de wereld zo leuk is..., dus zijn ze 3x gestopt en heeft hij gewoon een stiefkwartiertje geslapen. Dat was net voor hij zijn 12-weekse prik kreeg en bij navraag bij de DA vond die het geen punt als het idd maar sporadisch gebeurde en de rustperiodes in acht werden genomen.
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
tis lastig om te bekijken....
Boester kan ook erg lang meewandelen. Maar op het strand loopt ie wel 10x zoveel en dan nog rennend heen en weer...... en dan moet je gewoon minder lang gaan. tligt er volgens mij ook aan welke wandeling je maakt. Inderdaad een dreutelwandeling kan je best langer lopen volgens mij......
Boester in een draagzak, ik zie het niet voor me....dat hadden we moeten wennen , denk ik...... 25 sept. is hij alweer een halfjaar....dus we kijken uit naar 9 maanden.
groetjes, alma
Boester kan ook erg lang meewandelen. Maar op het strand loopt ie wel 10x zoveel en dan nog rennend heen en weer...... en dan moet je gewoon minder lang gaan. tligt er volgens mij ook aan welke wandeling je maakt. Inderdaad een dreutelwandeling kan je best langer lopen volgens mij......
Boester in een draagzak, ik zie het niet voor me....dat hadden we moeten wennen , denk ik...... 25 sept. is hij alweer een halfjaar....dus we kijken uit naar 9 maanden.
groetjes, alma
Lisa gaat op het strand ook helemaal uit haar dak.
Ik heb haar in het voorjaar op Texel op een gegeven moment een poosje aangelijnd om tot rust te komen.
Bij Lisa moet ik ook de temperatuur van de dag goed in de gaten houden.
Uithoudingsvermogen en leeftijd spelen bij haar geen rol, maar warmte wel.
Zo'n draagzak lijkt me ideaal voor een pup.
Voor Boester zal niet alleen zijn leeftijd, maar ook zijn gewicht het nalaten om hem te dragen.
Auw je rug.
Ik heb haar in het voorjaar op Texel op een gegeven moment een poosje aangelijnd om tot rust te komen.
Bij Lisa moet ik ook de temperatuur van de dag goed in de gaten houden.
Uithoudingsvermogen en leeftijd spelen bij haar geen rol, maar warmte wel.
Zo'n draagzak lijkt me ideaal voor een pup.
Voor Boester zal niet alleen zijn leeftijd, maar ook zijn gewicht het nalaten om hem te dragen.

Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
ja, dat gaan we toch maar niet meer aan, een draagzak.
Ik zie ook aan Boester dat het niet te warm moet zijn.
Intussen zijn mn 4 kg aardappels voor hutspot aangebrand, chips wat een stank
groetjes Alma en tot later
Ik zie ook aan Boester dat het niet te warm moet zijn.
Intussen zijn mn 4 kg aardappels voor hutspot aangebrand, chips wat een stank
groetjes Alma en tot later
Bij ons gaat het ook niet lang meer werken hoor, die draagzak. Bij de smouzenwandeling in Valkenswaard wriemelde ze zich er al telkens uit. Maar hij heeft bij ons wel goed dienst gedaan. We hebben het geval gekocht toen we op vakantie waren, toen was ze nog wel erg klein natuurlijk en dan wil je toch nog wel eens wat meer doen dan een rondje over de camping.
Binnenkort verdwijnt dat ding naar de zolder en komt er pas weer af als Suske een nest heeft.
Binnenkort verdwijnt dat ding naar de zolder en komt er pas weer af als Suske een nest heeft.
groetjes, Karin