Wandelavonturen.

Maak hier een afspraak of doe verslag! Ook de plaats voor tips over geschikte wandelgebieden en routes.
Erna

Re: Wandelavonturen.

Bericht door Erna »

Guusje, wat een durfal. Kan me voorstellen dat de schrik er goed in zat.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Mary

Bericht door Mary »

Sjonge, ik moet er niet aan denken. Heb toch al een beetje hoogtevrees.
Voortaan maar naar Friesland.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Alma

Bericht door Alma »

eng hoor! Gelukkig goed afgelopen!
:dog:
Almna

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Ik vraag mij af of een hond geen diepte ziet.
Zij had ook gewoon dezelfde weg terug kunnen nemen, toch?

Finny heeft zoiets nog nooit gedaan, misschien wat slimmer?
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Alma

Bericht door Alma »

Ik heb me dat ook pas bedacht dat Boester geen diepte ziet......zou het zo zijn, Charlotte?

Wie is de deskundige??

Alma

Mary

Bericht door Mary »

Mary

Bericht door Mary »

Het is maar een idee hoor, maar we zitten hier achter de grootste
encyclopedie die er bestaat :mrgreen:

Mary

Bericht door Mary »

Erna

Bericht door Erna »

Mary schreef:Het is maar een idee hoor, maar we zitten hier achter de grootste
encyclopedie die er bestaat :mrgreen:
En jij zoekt altijd alles meteen op. :thumbsup:
Een hond ziet dus niet zo goed in de diepte, dat zal wel de reden zijn geweest dat Guusje niet is omgelopen.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Martine

Bericht door Martine »

Toch hebben mijn honden tijdens hun vakantie in Oostenrijk verschillende malen grote hoogtes moeten overbruggen, en deden ze dat uiterst voorzichtig. Er werd echt gezocht naar de makkelijkste en veiligste weg naar beneden. Ik heb dus wel de indruk dat ze hoogteverschillen kunnen inschatten...

groet, Martine
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

Erna

Bericht door Erna »

Misschien zien ze wel verschil in wat dichterbij hen is. Waarschijnlijk zijn Bobbie en Diesel zoiets als trapsgewijs naar beneden gegaan.
Als er maar één verschil in hoogte is wordt het misschien moeilijker om te zien.
Ik gok maar wat hoor, weet het ook niet.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

De ervaring zal het ze ook leren. Guusje doet het een volgende keer vast voorzichtiger aan.
Afbeelding

Mary

Bericht door Mary »

Zou er niet op rekenen, het is geen ezel.

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Ariënne schreef:De ervaring zal het ze ook leren. Guusje doet het een volgende keer vast voorzichtiger aan.
Wij zijn in ieder geval beter op gaan letten.

Guusje geen ezel :hmm: , zo af en toe heb ik toch mijn twijfels.... :roll:
Bedankt voor het opzoeken Mary. Het is nu duidelijk dat het toch wel met dieptezicht te maken heeft.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Alma

Bericht door Alma »

Gisteren op puppycursus nagevraagd toen we in het centrum met de hondjes bezig waren en toevallig de parkeergarage 'beklommen' om boven langs de reling te lopen.
Volgens haar leren de honden uit ervaring wat hoogte is maar beseffen ze het niet werkelijk van te voren. Dus is het belangrijk ze in de puptijd ook diverse hoogten te laten leren kennen.
Zo was een pup van haar (vroeger dan) later erg angstig op een galerij omdat ze dit nooit had laten ervaren.

groetjes, Alma

ewhuitema

Bericht door ewhuitema »

Hallo,
Vandaag voor het eerst met Rosa naar het bos geweest.
Een lange wandeling gemaakt (ondanks gekleurde paaltjes toch verdwaald...).
Dit was de eerste keer dat we Rosa los hebben laten lopen. Ik wilde het graag proberen, ondanks protest van de kinderen die bang waren haar kwijt te raken.
Het ging erg goed. Ze volgt gewoon, wat ik al verwacht had. We hebben haar wel stukken op de arm genomen, omdat het toch wel een heel eind was.
Toen we langs een weiland met schapen liepen was het wel even spannend: wat is leuker, de schapen of de baasjes? We hebben haar een paar keer moeten roepen, maar ze bleef bij ons.
We proberen haar af te leren om bij iedereen op te springen, dit valt niet mee omdat voorbijgangers haar erg leuk vinden en dus tegen haar gaan praten en stil blijven staan. Tsja, dan kunnen wij wel verbieden maar dan is de verleiding wel erg groot! Terug in de auto heeft ze voor het eerst gespuugd. Misschien wat vreemds opgegeten? Al met al toch wel een geslaagde middag en er was zelfs 1 wandelaar die zag dat ze een Hollandse Smous is! Elske.

loes

Bericht door loes »

Waarom hadden jullie Rosa nog nooit los laten lopen?
Juist in de beginfase is het belangrijk dat een pup losloopt omdat ze zich in situaties waarin ze zich onzeker voelt tot dat wat ze kent, de mens, wendt. Natuurlijk niet op drukke of gevaarlijke plekken. Eigenlijk moet je op weg van fokker naar huis op een heel rustige plek stoppen , het hondje neerzetten en naar je toe roepen/lokken, want in die fase zijn ze daar nog heel gevoelig voor.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Erna

Bericht door Erna »

Ben het met je eens Loes om een pup zo snel mogelijk los te laten lopen.
Maar ook wij hebben dat met Lisa de eerste week niet durven doen.
Tirza, onze eerste smous smeerde hem n.l. met elke gelegenheid en kwam niet als je haar riep. Ook niet als pup. Toen Lisa haar intrede bij ons deed speelde het gedrag van Tirza door mijn hoofd.
Na een gesprek met Corrie heb ik Lisa pas los laten lopen. Wat een verademing, zij trapte bijna op onze hielen bij de wandeling, en ging er niet vandoor zoals Tirza altijd deed.
Ik kan me de angst om Rosa kwijt te raken wel indenken.
Elske, fijn dat het goed is gegaan, :thumbsup: nu groeit ook het vertrouwen in elkaar.

Alma

Bericht door Alma »

Boester blijft ook prima in de buurt TOTDAT er een veel mooiere prikkel langskomt, dan kan ik fluiten roepen of met eten zwaaien......dus is dat hier best wel link, hij mag eigenlijk hier niet eens los lopen en als hij over een wal schiet achter een vogel aan dan zit ie op de rondweg.
Ik blijf het vervelend vinden, eigenlijk moet ik elke dag naar het strand met hem om te oefenen, maar daar heb ik jammergenoeg geen tijd voor elke dag.
Ik begrijp het gevoel dus erg goed.

groetjes, Alma

karin73

Bericht door karin73 »

Wij hebben Suske ook vanaf de eerste dag veel los laten lopen. Vlak bij ons huis begint een autovrije wijk. De auto's staan daar allemaal op grote parkeerpleinen die vanaf de buitenkant van de wijk bereikbaar zijn, maar in de wijk is geen auto te vinden. Een heerlijke plek om los rond te lopen.

Suske gaat echt wel op ontdekkingstocht of blijft achter of juist een eindje voor ons. Maar als we roepen komt ze meteen.
Bij ons is het soms ook een middel... af en toe heeft ze gewoon geen zin om (mee) te lopen en als ze los is en wij gewoon doorlopen komt ze vanzelf wel achter ons aan.
Suske heeft nu nog zo'n licht puppyriempje, dat lieten we in het begin ook gewoon vast zitten en achter haar aan slepen, dan hadden we iets meer kans om haar te pakken als ze er vandoor zou schieten. Maar dat was eigenlijk alleen de eerste dagen.

Gisteren met de smouzenwandeling ging het ook super, terwijl er toch afleiding genoeg te vinden was.
groetjes, Karin

Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)

Gesloten